2 versies van XP geinstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

jyss

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
6
Hallo, Help!
Gisteren probleem gekregen met Kernel32.dll,onvindbaar, PC startte niet op. XP en office staan geinstalleerd op C-drive. Via XP installatie CD van iemand anders op D geformatteerd, en daar XP opnieuw geinstalleerd, andere key. Belangrijkste bestanden op C: zijn gered Computer start weer op, vanuit D. Alle instellingen, verwijzingen etc weg. Office kan ik niet aanroepen. Norton werkt ook niet meer.

Ben niet zo thuis in PC, vooral een gebruiker van dingen die goed lopen. Dus vast logische gevolgen allemaal. Ik moet dus alles uitzoeken, tenzij het toch lukt om de XP versie op C: actief te krijgen, als dat werkt tenminste. Hier heb ik mijn hoop op gevestigd.

Ik heb de kernell32.dll wel (gewoon) gekopieerd naar c: (zelfde map als bij D: ). Of is dit niet voldoende?

En hoe kan ik zorgen dat het besturingssysteem vanuit C: wordt gedraaid ipv D:

Wie kan me op weg helpen, zodat ik in ieder geval kan ondervinden of alles gebleven is als het was.

Alvast Dank
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

sorry dat ik het zeg, maar je Topic is een beetje chaotisch, zodat het moeilijk is om je vraag te begrijpen.

Ten eerste, ik denk dat je zei dat je XP herinstalleerd hebt, maar dat Norton en Office niet meer kunnen worden opgestart doordat ze op de andere schijf staan?

Om eerst iets wat duidelijk te maken, als je een besturingssysteem op een C: schijf installeert, kan je het niet zomaar overzetten naar een andere harde schijf. Dus daarmee zal je waarschijnlijk moeten leven, ook al is dat niet zo'n groot probleem.

Norton en Office heb je waarschijnlijk gekocht en met een License key. Kan je ze dan niet gewoon weer installeren op je "nieuwe" versie van Windows XP? Als je license van Norton toch bijna verlopen is, koop dan geen nieuwe license, maar stap eens over naar een gratis alternatief. Ze werken evengoed. Ik kan je aanraden om met AVG Free Edition aan de slag te gaan en ZoneAlarm Firewall.

Als je met de kernel32.dll geknoeid hebt, is het hoogstwaarschijnlijk toch al om zeep, maar nu je dan toch XP herinstalleerd hebt, én je bestanden overgezet, laat het dan zo, dan zou ik de C: schijf formatteren en gebruiken als 2e opslagplaats. Zo zou ik het doen.

Groetjes,

Arno
 
Zoek het bestand "boot.ini" even op de C: schijf en plaats de inhoud hier.

Je moet wel zorgen dat de verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn.
Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor
"Extensies voor bekende bestandstypen verbergen" weg en ook bij
"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)" en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

Greetz
 
Maare, zet eerst een restorepoint terug vanuit de 2e installatie, al die eerste weer op wil starten kun je die boot.ini veranderen.

Uitleg over het terugzetten van het register of een deel ervan uit een herstelpunt.
 
Maare, zet eerst een restorepoint terug vanuit de 2e installatie, al die eerste weer op wil starten kun je die boot.ini veranderen.
Hm,heb ik nog niet eerder geprobeerd zo.

Doe je dat door rstrui.exe,in de map C:\WINDOWS\system32\Restore op te starten?

Greetz
 
Je hebt gelijk,dat had ik natuurlijk even moeten doen,dan had ik geweten waar je op doelde :eek:
Doe je dat door rstrui.exe,in de map C:\WINDOWS\system32\Restore op te starten?
Ik heb er momenteel maar 1x XP opstaan,dus ik kan het niet testen,maar is het eigenlijk wel mogelijk wat ik dacht?
 
Nee, want dan heb je het register en bestanden van de tweede installatie, die worden dan gebruikt.

Je kunt het wel testen door die schijf in een andere PC erbij te hangen of door een Barts-PE cd te gebruiken.

Het is op zich een vrij eenvoudige manier om het register of een onderdeel ervan terug te zetten, het is alleen even doorhebben welke handelingen er nodig zijn, en je dient natuurlijk wel systeemherstel aan te hebben gestaan.
 
Bedankt voor de snelle reacties

Boot.ini kan ik niet vinden (verkenner aanpassingen gedaan en zoeken met verkenner), niet op C:en niet op D: trouwens.

De 'maare' van Lange Pier: is dat een extra actie of een ipv.
Ik heb wel bij de uitleg gekeken, maar kwam niet echt verder.
Sorry.

Hoop dat jullie me nog even verder opweg willen helpen
Thanks
 
Als ik het goed begrijp heb je een 2° installatie op de D: gedaan, en dan vanuit D: kernell32.dll teruggezet naar de C:. Nu zal het werkelijke probleem waarschijnlijk zijn dat je D:-drive de aktieve partitie is geworden, zodat de pc altijd van die partitie opstart. Met een programma als Partition Magic (of als gratis alternatief g- of q-parted, maar dat ken ik niet) kan je dat terug veranderen zodat de C: terug de aktieve partitie wordt, en je zet de D: hide. Je kunt het ook fiksen met het oude Fdisk , als je nog ergens een DOS-opstartdiskette hebt, maar dat is nogal ingewikkeld (maar wel gratis).

Suc6

Jan
 
Het is een extra aktie, overigens kun je in configuratiescherm/mapoties alles zo zetten dat je alles kunt zien wat ook in die tutorial staat.

Die boot.ini aanpassen heeft natuurlijk alleen zin als je op de eerste installatie kunt komen.
 
Nu zal het werkelijke probleem waarschijnlijk zijn dat je D:-drive de aktieve partitie is geworden, zodat de pc altijd van die partitie opstart.
Betekent dat dan ook dat D: nu C: is en andersom?
Boot.ini kan ik niet vinden (verkenner aanpassingen gedaan en zoeken met verkenner), niet op C:en niet op D: trouwens.
Die boot.ini moet in de "root" van C: of D: staan,oftewel in het scherm waar ook de Windows map staat.

Heb je bij het zoeken onder "Geavanceerde opties" de "Verborgen bestanden en mappen doorzoeken" aangevinkt?

Die boot.ini staat zeker op een van de partities!

Greetz
 
Boot.ini gevonden op c:, niet op D (wel een explorer-pic met verwijzing naar file///c:boot.ini)

Inhoud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Groet
Jyss
 
Zet deze regel er eens bij en kijk of je de XP op de C-schijf kunt opstarten.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Dus zo.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Die start natuurlijk alleen op,als dat kopiëren van de kernell32.dll geholpen heeft.

Greetz
 
Bedankt, het werkt (bijna) volledig.
Ook mijn emailhistorie weer terug. Office werkt weer. We zijn heel blij!!

Bij het opstarten moet ik nu kiezen uit twee XP versies. Idealiter zou ik dat weer ongedaan maken en alleen partitie C: laten draaien. Zou je me kunnen aangeven wat ik dan moet veranderen? is dat wederom in de boot.ini?
Ik zal dit niet meteen doen, maar als ik denk dat alles lekker loopt en dan heb ik het antwoord alvast.

Nog wel een foutmelding bij het opstarten van windows in partitie C: Wininet.dll was nog found. Start verder gewoon door. Is dit ernstig?

alvast dank
Groet Jyss
 
Bedankt, het werkt (bijna) volledig.
1.Even voor de duidelijkheid,wat heb je nu gedaan om het voor elkaar te krijgen?
Bij het opstarten moet ik nu kiezen uit twee XP versies. Idealiter zou ik dat weer ongedaan maken en alleen partitie C: laten draaien.

2.Je moet eerst even uit proberen of beide XP versies werken,dan kunnen we een stap verder gaan.

Wininet.dll hoort in C:\WINDOWS\system32 te staan.

3.Het staat ook in C:\WINDOWS\system32\dllcache ,kopiëer het van hier naar de system32 map.

Greetz
 
Wat heb ik gedaan?
Nadat ik dus kernel32 van d: naar c: gekopieerd had, heb ik echt letterlijk de weergegeven tekst gekopieerd in boot.ini.
En toen werkte het. Alles terug.
Office werkt weer. Outlook ook op c:.
Norton weer geherinstalleerd op c:, trojanspaard geisoleerd.

Ik heb wininet.dll op c: gezet.
Als ik kies voor de c: versie,loopt het nu ook lekker door.

Als pure gebruiker zou ik zeggen dat alles nu werkt.
Maar dat zegt misschien niet alles.

Groet
Jyss :)
 
Bij het opstarten moet ik nu kiezen uit twee XP versies. Idealiter zou ik dat weer ongedaan maken en alleen partitie C: laten draaien. Zou je me kunnen aangeven wat ik dan moet veranderen? is dat wederom in de boot.ini?
Als je nu het aantal seconden in de boot.ini op 0 (nul) zet,dan start XP op de C: partitie direct op.

Greetz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan