• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 voorwaarden om een aantal te tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nitwit13

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2007
Tot mijn grote frustratie lukt het me niet een formule voor de volgende vraag te formuleren, hoewel het waarschijnlijk niet al te moeilijk is.

In kolom E en kolom Z staan getallen (kolom E: 0 en 1 en kolom Z 0 t/m 9). Beide kolommen betreffen rij 3 t/m 403. Nu wil ik de keren tellen dat zowel in kolom E als Z de waarde 1 staat.
Onderstaande formule blijkt niet te werken.

Code:
=AANTAL(ALS(E3:E403="1";ALS(Z3:Z403="1";1;"");""))

Wat gaat er mis?

BVD ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets?
Code:
=AANTAL.ALS(E3:E403;1)+AANTAL.ALS(Z3:Z403;1)

Tussen "aantal" en "als" staat een punt.

Paul

Jouw suggestie is fout.

Die telt nl. het totaal aantal keren dat 1 voorkomt, niet dat ze beide voorkomen in dezelfde rij.

=SOM((($E$1:$E$403)&($Z$3:$Z$403)="11")*1)
Matrixformule : niet Enter maar Ctrl+Shift+Enter !

GiMe,

bij deze formule komt "#N/B" in de cel te staan ipv een getal (?).

De suggestie van Paul-RT had ik ook al geprobeerd: maar dan telt hij de malen dat 1 voorkomt in E-kolom en de malen dat 1 voorkomt in de Z-kolom bij elkaar op. En ik wil juist weten hoevaak "1" voorkomt tegelijk in beide kolommen.

Laatst bewerkt:
Paul

Jouw suggestie is fout.

Die telt nl. het totaal aantal keren dat 1 voorkomt, niet dat ze beide voorkomen in dezelfde rij.
Ja, nu ook gezien, had een deel van de vraag niet correct gelezen. :o

Hang eens een representatief stukje uit de file hier bij, eerst zippen aub.

We kunnen moeilijk van hieruit zien wat er bij jou fout loopt.
Bij mij geen probleem. Zie hierbij.

Bijlagen

Klopt helemaal Paul,
Waarom moeilijk doen als ....:o

Heren,

deze formule lijkt te kloppen (ik had inmiddels zelf nageteld hoeveel resultaten ik zou moeten krijgen).

Dank!

Klopt helemaal Paul,
Waarom moeilijk doen als ....:o

Tja, ik weet (nog) niet zoveel van array formules......en somproduct leek mij wat makkelijker.

p.s. waar dient die *1 op het eind van jouw formule voor?

edit: Ik zie nu waarom jouw formule niet klopte. E1:E403 moet E3:403 zijn.

Laatst bewerkt:
......en somproduct leek mij wat makkelijker.
p.s. waar dient die *1 op het eind van jouw formule voor?

Ik beken : Somproduct is inderdaad hier veel eenvoudiger.

" *1 " is om WAAR en ONWAAR gegenereerd door de formule om te zetten in 1-en en 0-en.

Als er slechts een paar aantallen moeten berekend worden, ga dan voor een DBAANTAL functie. Geen SOMPRODUCT of matrixformules dan. Als het er redelijk wat zijn, dan natuurlijk wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan