• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost 2 vraagstukken: Totalen uit verschillende tabbladen en overzicht per speler

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Carembole

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2011
Dankzij de hulp van dit forum heb ik al een goed werkend speelschema met uitkomsten.
En ik weet dat Excel veel kan, maar of het onderstaande mogelijk is?

Echter wil diegene die het gebruikt nog wat extra info uit dit schema halen.
Bijgevoegd het werkende schema. Waarbij ik ook de formules e.d. vanaf kolommen T zichtbaar heb gehouden.
Ook zijn alle resultaten van wedstrijden ingevuld.
Op de Tabbladen Interval t/m Halve en Finale hoeft niets gewijzigd te worden.

Het gaat om de tabbladen Totaal Overzicht en Overzicht per Speler

Vraagstellingen:
Tabblad Totaal overzicht: Van elke speler de resultaten weergeven die uit de tabbladen Poule A (of B) en kwart en halve en Finale gehaald moet worden (N.B. Spelers 001 t/m 020 spelen in A poule en Spelers 021 t/m 040 in de B Poule).
Hier hoeft geen sortering op te worden toegepast

Het zou mogelijk makkelijker zijn als alle wedstrijden op 1 tabblad zouden staan, maar dan wordt het geheel onoverzichtelijk voor diegene die de scores moet bijhouden

Tabblad Overzicht per speler: Misschien lastiger maar als ik een speler selecteer (drop down) in cel B1 dan verschijnt al automatisch het aantal te maken caramboles in cel F1.
Ik zou echter dan graag alle wedstrijden die de speler in C1 heeft gespeeld willen zien vanaf cel A3 met daarbij zijn resultaten tegen zijn tegenstander.

Is wat ik vraag mogelijk ? En het mag eventueel ook per vraagstelling opgelost worden

Alvast dank voor mogelijke oplossingen
Ik heb Excel 2024 NL (en Ku Tools)

gr
Rob

Bijlagen

Ik heb het een beetje naar eigen inzicht gedaan.
Geen idee of ik het goed gedaan heb, geen verstand van biljarten.
Niet alles is ingevuld maar misschien kun je het zelf verder als ik het goed gedaan heb tenminste.

Bijlagen

Hallo Johan,

Allereerst dank voor je reactie.
En van biljarten hoef je geen verstand te hebben hoor. Het is gewoon een kwestie van cellen optellen en met elkaar vergelijken :)

Er is in ieder geval al een begin gemaakt, en het is wel zoals ik het bedoel.
Alleen kloppen de totalen niet.
Speler 1 bijvoorbeeld heeft in de poulefase 237 caramboles gemaakt (kolom uitslag) , daar waar in jouw formule op tabblad Totaal overzicht hij op 28 car uitkomt. Het aantal beurten klopt dan wel weer.
Dat is eveneens het geval met de serie. Jij komt op 13 uit terwijl dat 17 moet zijn. En punten heb jij 32 terwijl dat 33 moet zijn. En dat geldt eigenlijk voor alle spelers.

Misschien ben ik daarin niet duidelijk geweest.
In Totaal overzicht is per speler zijn totaal benodigd:
Tot ptn is totaal (som) van de partijen die hij heeft gespeeld.
Tot car is totaal (som) van de caramboles die hij heeft gemaakt
Tot brt is totaal (som) van de beurten die hij heeft gemaakt
Tot moy is het aantal caramboles gedeeld door aantal beurten
H.Serie is de hoogste serie die hij in al zijn partijen heeft gemaakt (Max?)
Kortste partij is minste aantal beurten van een partij
Langste partij is meeste aantal beurten van een partij
Hoogste Moy is hoogste gespeelde moyenne van een partij
Laagste Moy is laagst gespeelde moyenne van een partij

En de resultaten dienen niet alleen in de poule fase maar ook bij eventueel vervolg mee berekend te worden
Voor het gemak neem ik speler 5. Die is alleen actief geweest in poule A, Poule B is vanaf speler 21 t/m 40

Speler 5:
Tot aantal car gemaakt: 271 ( 151 poulefase, 40 in kwart, 40 in halve finale en 40 in finale)
Tot aantal brt gemaakt: 172 (110 poulefase, 15 in kwart, 24 in halve en 23 in finale
Tot moy : is 271:172 = 1,575
H.Serie is 11 (gemaakt in poulefase)
Kortste partij is 15 beurten (gemaakt in kwart finale)
Langste partij is 37 beurten in poulefase
Hoogste moy is 2,667 (gemaakt in kwart finale)
Laagste moy is 1,081 (gemaakt in poulefase)

Daarbij worden alleen de resultaten van betreffende poule berekend. ik zou ook graag eventuele kwartfinale en halve en finale resultaten erbij willen hebben.

Het overzicht per speler klopt (helaas) ook niet helemaal.
Als ik de speler in cel B`1 aanklik komen de spelers uit betreffende groep tevoorschijn (de tegenstanders) alleen kloppen de cijfers niet. Bijvoorbeeld speler 30.
Heeft tegen speler 26 17 caramboles gemaakt in 21 beurten( jouw berekening is 22 in 89 beurten)
Moyenne is het moyenne weergegeven in cel G48 (poule B tabblad) = 0.810
Hoogste serie is 8 (wat wel klopt), maar bij volgende spelers klopt het weer niet (tegenstanders 27, 28 en 29).
En tenslotte is het aantal behaalde punten36, daar waar jij 34 hebt.
En als een speler door is naar een volgende ronde (kwart of verder) zou ik die resultaten ook graag willen zien.
Bij de ene speler zal het bij 4 wedstrijden blijven, maar een speler die zich plaatst voor de volgende ronde zou ik dan 5, 6 of 7 tegenstanders willen zien.

Het is geen kritiek, misschien omdat je de methodiek van het biljarten niet kent. Ik ben al blij dat er een begin is gemaakt, alleen nu nog finetunen en ik ken helaas de termen indirect en tro-Trailing niet anders was ik hier zelf mee verder gegaan.

Dus als je jouw kennis er nog eens overheen wil laten gaan ?

gr
Rob

Zal morgen kijken. Ben verder deze dag op pad. Ongeacht resultaat, bedankt voor de hulp en koppel morgen terug

Goeiemorgen Johan,

Helaas is het toch niet wat ik voor ogen heb.

Op tabblad totaal overzicht kan ik nu niet zien waar je de gegevens vandaan hebt gehaald (waar heb je de formule staan?), maar op het oog lijkt het nog steeds alleen uit tabbladen poule A en B te komen. Ik wil ook resultaten die worden behaald door spelers die in de finales terecht komen meegeteld hebben.

Daar zou ik sowieso de formule inkorten aangezien (zoals eerder aangegeven) Spelers 1 t/m 20 in Poule A spelen en Spelers 21 t/m 40 in Poule B. Dus voor die totalisatie heb je slechts 1 pouleverwijzing benodigd in de formule.

Op tabblad Overzicht per speler krijg ik nu alleen nog maar foutmeldingen (#NAAM?) te zien in alle velden
De toevoeging Poule in cel F1 en G1 is niet benodigd en veroorzaakt misschien de fout.

Waarom heb ik het benodigd? De wedstrijdleider wil aan het einde van het toernooi een totaal overzicht hebben (ook voor indeling bij een nieuw toernooi op basis van moyenne) en het Overzicht per speler wordt afgedrukt zodat iedere speler een exemplaar van zijn prestaties mee krijgt.
Bericht automatisch samengevoegd:

PS: is er een reden waarom je speler 11 op tabblad Poule A hebt gearceerd en andere kleur tekst hebt gegeven?

Je bent al wat langer lid, je vermeld niet welke versie van Excel je gebruikt, ik denk vandaar de fout.
Het bestand is voor mij niet overzichtelijk, ik heb geprobeerd zonder moeilijke formules het resultaat in power query mogelijk te maken omdat er anders ellenlange formules gemaakt moeten worden die alleen de echte experts begrijpen, ben ik ook niet. De andere helpers reageren niet echt om dat het veel werk is om er een mooi geheel van te maken.
Die samengevoegde cellen ga je op den duur moeilijkheden mee krijgen, de echte Excellers gebruiken het liefst echte tabellen die je een naam kan geven. In Power Query is het makkelijk om die tabellen samen te voegen op te schonen met wat je uiteindelijk nodig bent. Ik heb nu even laten zien in PQ met het samenvoegen van A en B maar daar kunnen die andere ook bij.

Hallo Johan,
In mijn 1e bericht staat dat ik Excel 2024 NL gebruik en ook KuTools heb.

Je hebt het in ieder geval geprobeerd, daar bedank ik je al voor.
Als het niet anders kan dan zal ik tabbladen moeten gaan samenvoegen, maar wil dat juist vermijden zodat het geheel overzichtelijk blijft.

Je hebt gelijk, overheen gelezen of niet gelezen, sorry daarvoor.
Ik probeerde nu nog om alles samen te voegen maar er staan ook veel dingen die er mee in verbinding staan dat is zo gegroeid. Er zijn ook formules en veel verwijzingen verborgen. Die verwijzingen en samengevoegde cellen maken het wel lastig.
Het valt niet mee om er een mooi geheel van te maken.
Misschien dat er nog andere helpers zijn die er wat van kunnen maken, het is voor mij toch achteraf een te complex geheel.
Ik zou het liefst helemaal opnieuw beginnen.
Veel succes.

Ik heb zelf al 1 oplossing gevonden. Misschien niet al te charmant, maar het doet wat het moet doen en dat is het tabblad "Totaal Overzicht", Gebruik de SOM functie en dat werkt vooralsnog.

Blijft alleen over het tabblad "Overzicht per Speler".
Indien iemand mij hiermee kan helpen met de juiste formule(s)?
Als ik in cel B2 een speler selecteer (drop down lijst) dan wil ik in de cellen A3 t/m F3 van elke tegenstander die de speler heeft gehad het resultaat weergeven.
Voorbeeld (excel bestand bijgevoegd)
Speler 1 heeft de volgende tegenstanders gehad
Spelers 2, 3, 4 en 5
Speler 5 heeft de volgende tegenstanders gehad
Spelers 1,2,3 en 4 EN Speler 8 in de kwartfinale En Speler 12 in de halve finale EN Speler 7 in de finale

Wederom alvast bedankt voor de moeite

Bijlagen

Het is weer met een verwijzing, daar ga je mee de boot in op een gegeven moment.
zelfde als zonder som.
='Poule A'!Q10

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, maar was iets te snel. Verwijs nu naar de tabel, waarmee je dat voorkomt.

Terug
Bovenaan Onderaan