2 vragen over meta tags en contactformulier design

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marjolijn91

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2012
Hallo,

ik ben bezig met mijn eigen portfolio website te updaten en uit te breiden. Alleen loop ik nu tegen 2 dingen aan.

Als eerste heb ik bij mijn contact pagina zo'n invulformulier gemaakt met een verzendknop, dit is een standaard design uit Dreamweaver.
Nou zie je ook bij veel andere websites dat de layout van die verzendknop en vaak ook de tekstvelden een bijpassend design hebben (voorbeeld van een aangepast formulier heb ik in de bijlage staan). Hoe kun je zoiets aanpassen? Ik maak bijvoorbeeld mijn navigatiebalk/buttons in Photoshop en laad ze in Dreamweaver in als een rollover button wat dan linkt naar de pagina's. Werkt dit ook zo met de verzendknop bij een formulier of niet? Ik hoor graag hoe ik dit kan aanpassen :)

Mijn tweede vraag gaat over de meta tags. Ik wil graag dat Google zoekmachine mijn website ziet en dat deze onder zoekresultaten gevonden kan worden.
Nou heb ik al via verschillende websites wat informatie opgedaan over de zogenaamde ''meta tags'' in je head code, dit heb ik er een tijd geleden al in gezet. Maar het lukt mij niet om onder Google mijn website te vinden (mijn website is www.marjolijndevries.nl).. Mijn meta tag code heb ik zo ingevuld:

<meta http-equiv="Content-Language" content="nl">
<title>Portfolio website - Marjolijn de Vries</title>
<meta name="author" content="Marjolijn">
<meta name="keywords" content="Marjolijn de Vries, Portfolio website, DTP, Portfolio,
websites, Allround DTP">
<meta name="Description" content="Welkom op mijn portfolio website. Mijn naam is Marjolijn de Vries ik ben 21 jaar en woonachtig te Kudelstaart.">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />

Alvast bedankt!

Bijlage: contact.jpg

Laatst bewerkt:
Je zou eens moeten lezen wat Google te zeggen heeft over SEO.
Leestip: Google tips voor webmasters
Google-vriendelijke sites

Eigenlijk noem je hierboven twee zaken die allebei te maken hebben met je 'onvindbaarheid'.

Dat je images gebruikt als menu-knoppen is een reden voor Google om jou site niet aardig te vinden.
Ook de rest van je codering voldoet niet aan de kwaliteits-eisen van Google. Je gebruikt bijvoorbeeld nergens <p>- en <hx>-elementen om je tekst en je images in op te bergen. Fatsoenlijke tekst hoort tussen <p> en </p> tags.
En Google ziet graag dat je gebruik maakt van een <h1>-element in je <body> om de titel van een pagina te tonen.

Zo zijn er nog wat dingen, maar die vind je allemaal in de genoemde links.

Dat je images gebruikt als menu-knoppen is een reden voor Google om jou site niet aardig te vinden.
Qua gebruiksvriendelijkheid is een lang verticaal menu ook niet ideaal vind ik. Horizontale tabs waren beter geweest, dan kun je het hele menu zien zonder te hoeven scrollen, bovendien sprngt het dan meer in het oog. Maar goed, da's mijn mening :)

Je zou eens moeten lezen wat Google te zeggen heeft over SEO.
Leestip: Google tips voor webmasters
Google-vriendelijke sites

Eigenlijk noem je hierboven twee zaken die allebei te maken hebben met je 'onvindbaarheid'.

Ook de rest van je codering voldoet niet aan de kwaliteits-eisen van Google. Je gebruikt bijvoorbeeld nergens <p>- en <hx>-elementen om je tekst en je images in op te bergen. Fatsoenlijke tekst hoort tussen <p> en </p> tags.
En Google ziet graag dat je gebruik maakt van een <h1>-element in je <body> om de titel van een pagina te tonen.

Zo zijn er nog wat dingen, maar die vind je allemaal in de genoemde links.

Bedankt voor de tips! Ik heb wat kleine dingetjes aangepast. Ik typ net toevallig even onder google: ''portfolio website marjolijn de vries'' en hij staat bovenaan in de zoekresultaten :thumb:

De layout van het contactformulier dus ook de knoppen doe je met css.
Ook is het beter een extern stylesheet te maken voor de hele site.

gr leon

Ik typ net toevallig even onder google: ''portfolio website marjolijn de vries'' en hij staat bovenaan in de zoekresultaten
Zoeken
Marjolijn, dat is niet zo vreemd als je zulke specifieke zoekargumenten gebruikt. Als ik ga zoeken naar Opel vind ik waarschijnlijk de website van dat automerk.

Probeer je eens te verplaatsen in iemand die op zoek is naar een deskundige om een klus uit te voeren. Bijvoorbeeld een website maken.
Stel ik heb zo'n klus in de aanbieding en ik woon in Kudelstaart (of Aalsmeer of Uithoorn).
Als ik op Google ga zoeken naar "website ontwerper Kudelstaart", kom ik dan ook jouw website tegen?
Als ik ga zoeken op "wie bouwt website omgeving Uithoorn" kom ik dan ook bij jou terecht?

Dat zijn de vragen die er toe doen.
Je zult de teksten op je website zo moeten schrijven dat de antwoorden op dit soort vragen op jouw website te vinden zijn.
Of dat je in de Google-index zo staat opgeslagen dat deze trefwoorden ook naar jouw website gaan verwijzen.

Probeer ook meer van dit soort vragen/zoektermen te verzinnen en probeer dan te bedenken hoe je daar aan kunt gaan voldoen.
Pas dan ga je echt goed scoren op Google.

Nog even een andere opmerking:
Je schrijft (op je site) dat je huidige website een compliment heeft gekregen van iemand uit het bedrijfsleven.
Dat kan, dat zal en dat is leuk. Maar had dat betrekking op het uiterlijk van de site of op de codering (html/css) en had dat betrekking op de informatie-architectuur?

Je bent opgeleid als DTP-er. Probeer eens op het web uit te vogelen wat de verschillen zijn tussen webontwerp en DTP.
Zoek eens naar "pixel-perfect webdesign" en probeer alle voors en tegens te begrijpen.

Je stelt in je CV dat je skills op het gebied van Dreamweaver en html/css voldoende zijn.
Daarentegen zijn je skills op Photoshop, Indesign en Illustrator goed, en Flash redelijk.
Dat is voor het bouwen van website net de verkeerde volgorde.

Voor het commercieel/beroepsmatig bouwen van goede websites moeten je html-skills uitstekend zijn; voor een goede website is flash volstrekt onbelangrijk;
het gebruik van grafische pakketten is goed voor het bewerken van images maar voor het samenstellen van de website ook weer onbelangrijk.

Als je jouw codering laat beoordelen door de Validator van W3C dan komen er fouten naar voren die niet gemaakt zouden moeten worden.
Maar: zelfs zonder fouten in de codering is je website niet perfect.

Een geschreven tekst van 1 hele pagina A4 kun je foutloos schrijven, zonder dat het leesbaar wordt.
Ik bedoel: als je elke zin netjes begint met een hoofdletter en je gebruikt komma's op de juiste plaatsen en je maakt geen spelfouten, dan heb je een technisch perfecte tekst.
Als er geen enkele regel-onderbreking in zit, geen hoofdstuk-kop en geen tussen-kopjes, dan mag de tekst technisch nog zo perfect zijn maar hij is wel onleesbaar.

Hetzelfde geldt voor een website.
Bovendien, en dat is een belangrijke Google SEO-les, als de tekst niet goed is gestructureerd (dat wil zeggen: gebruik van <p>, <ul>, <h1>, <h2> en dergelijke)
dan scoort de betreffende pagina heel slecht in Google.

Als je echt door wilt gaan met het bouwen van websites en daar je beroep van wilt maken,
dan zijn er nog wat inhoudelijke zaken die je moet bestuderen. Ik vermoed dat die op jouw opleiding niet zo sterk aan bod zijn gekomen:
  • webrichtlijnen
  • informatiearchitectuur
  • SEO
En dit zijn software-tools waar je eens naar zou kunnen kijken:

Laatst bewerkt:
tecsman,

Ik gebruik mijn portfolio website voornamelijk bij mijn sollicitaties voor een baan. Aangezien mijn opleiding sinds een paar weken is afgerond en ben ik druk bezig met solliciteren op DTP vacatures. Dus mijn website is niet bedoeld als visitekaartje als professionele website bouwer (mocht je die indruk hebben). Ik wil zo veel mogelijk divers werk laten zien. Wat betreft de ''Skills'' ook dat komt terug op het tonen van mijn kennis in bepaalde programma's. Bij DTP kunnen de werkzaamheden heel divers zijn: Denk aan vrijstaand maken van producten in Photoshop, het maken en bewerken van logo's in Illustrator en bij Indesign het opmaken van brochures etc. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Vandaar dan ook die diversiteit op mijn website die ik probeer te laten zien.

Op mijn opleiding is inderdaad niet heel diep ingegaan op het bouwen van websites, voornamelijk de basiskennis is aan bod gekomen maar dat is slechts een klein gedeelte in mijn opleiding geweest. Ik vind het interessant om steeds wat meer over websites te leren en wat ik nu online heb staan had ik tot 2 jaar geleden nog geen idee van! Dus voor mijn gevoel gaat het stap voor stap steeds beter. Ik hoef er niet mijn beroep van te maken ik zie het als een hobby/tijdverdrijf en een eer als ik voor een kennis een website mag maken.

Desalniettemin bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik ga het zeker nog even allemaal bestuderen !

Laatst bewerkt:
OK,
ik was afgegaan op deze zin op je home-pagina: "Mijn interesse gaat vooral uit naar het maken van websites."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan