2 vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Faleon

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
Goedemorgen allen,

Ik heb onlangs Ubuntu 11.10 via Wubi.exe op mijn oude bakbeest geïnstalleerd omdat ik nieuwsgierig was naar de functionaliteiten op een oudere PC. Hij loopt prima naast Windows, maar ik heb toch nog last van een paar probleempjes. Allereerst heb ik geen internetverbinding (meer). Ubuntu geeft wel netjes aan dat ik internetverbinding heb, maar even mailen, internetten, downloaden, etc. lukt niet. Toen ik Ubuntu net had geïnstalleerd, had hij hier geen last van. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Daarnaast merk ik dat de resolutie lager is dan hij had moeten zijn. Het probleem is namelijk dat de monitor niet wordt herkend. Nu wil ik wel de drivers installeren, maar deze zijn nauwelijks te vinden. Weet iemand waar ik ze kan vinden en hoe ik ze moet installeren? Ik heb een SiS672 series chipset, Mirage 3+. Ik heb wel deze pagina's gevonden, maar ik geloof dat deze alleen voor de 671 gelden? Zie http://ajoliveira.com/ajoliveira/uk/software/xorg.php en http://doc.ubuntu-fr.org/sis_771_671

Ik ben overigens maar een beginner op het gebied van Linux/Ubuntu.

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

dan nano /etc/network/interfaces
en kijk of deze op dhpc staat en andere ken je een static ip toe dat kan je wel vinden op google hoe je het moet doen
eenmaal static variabelen zijn ingevoerd save en restart servive
/etc/init.d/networking restart

voor de resolutie , moet je Nvidea server installeren normaal installeerd deze automatisch met de nieuwste distro dit zou dus opgelost moeten zijn als je heb geüpdatet hebt

Bij sudo apt-get update krijg ik de volgende melding: E: kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
Bij sudo apt-get upgrade: 0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.

En ik begrijp niet helemaal waarom ik Nvidia moet installeren? Ik heb SiS, geen nVidia. Bovendien heb ik alles al geüpdatet (toen de verbinding het nog wel deed).

sla de update stap voolopig over en voe een static ipadress in

Bij nano /etc/network/interfaces krijg ik:

auto lo
iface lo inet loopback

Verder niets. Wat nu?

dit moet er zo uitzien

auto eht0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.199
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.0.1

wel aanpassen aan jou netwerk he

Hoe vind ik de juiste adressen voor mijn netwerk dan?

kjik op een andere pc in netwerk instellingen bij de netwerk adapters

Nadat ik alles heb ingevuld en wil opslaan/afsluiten krijg ik de melding: Fout tijdens schrijven van /etc/network/interfaces: toegang geweigerd

EDIT: In jouw code staat trouwens:
auto eht0
iface eth0 inet static

Ik neem aan dat het twee keer eth0 is?

Laatst bewerkt:
als je het bestand /etc/network/interfaces wilt bewerken moet je het sudo commando gebruiken om tijdelijk root rechten te krijgen de network is een top level systeem process en moet je root zijn dus

sudo nano /etc/network/interfaces

of
sudo
nano /etc.network/interfaces

Ik heb het volgende gedaan.

Via sudo nano /etc/network/interfaces heb ik dit ingevuld:

Code:
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.178.33
netmask 255.255.255.0
network 192.168.178.0
broadcast 192.168.178.255
gateway 192.168.178.1

Vervolgens heb ik dit opgeslagen en de volgende commando gedaan: sudo /etc/init.d/networking restart

Code:
done
    exec 0<&9 9<&-
}

case "$1" in
start)
        /lib/init/upstart-job networking start
        ;;

stop)
        check_network_file_systems
        check_network_swap

# Anything that manages network interfaces *MUST* wait for this event
        initctl emit deconfiguring-networking

log_action_begin_msg "Deconfiguring network interfaces"
        if [ "$VERBOSE" != no ]; then
            if ifdown -a --exclude=lo; then
                log_action_end_msg $?
            else
                log_action_end_msg $?
            fi
        else
            if ifdown -a --exclude=lo >/dev/null 2>/dev/null; then
                log_action_end_msg $?
            else
                log_action_end_msg $?
            fi
        fi
        ;;

force-reload|restart)
        process_options

log_warning_msg "Running $0 $1 is deprecated because it may not enable again some interfaces"
        log_action_begin_msg "Reconfiguring network interfaces"
        ifdown -a --exclude=lo || true
        if ifup -a --exclude=lo; then
            log_action_end_msg $?
        else
            log_action_end_msg $?
        fi
        ;;

*)
        echo "Usage: /etc/init.d/networking {start|stop}"
        exit 1
        ;;
esac

exit 0

~

Ten slotte de ifconfig:

Code:
lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:240 (240.0 B)  TX bytes:240 (240.0 B)

Mijn netwerkverbinding doet het nu helemaal niet meer (na een reboot). Wat heb ik verkeerd gedaan?

Laatst bewerkt:
Beste maak uw bestand /etc/network/intefaces volledig leeg

en doe het volgende typ alles hier in
Code:
auto lo
iface lo inet loopback

#primaire netwerk adapter
auto eth0
iface eth0 inet static

auto lo iface lo inet loopback  address 192.168.178.33 netmask 255.255.255.0 network 192.168.178.0 broadcast 192.168.178.255 gateway 192.168.178.1

terug opslaan service herstarten systeem herstarten

Gedaan, na networking restart krijg ik:

Code:
Reconfiguring network interfaces...                                          
/etc/network/interfaces:9: interface lo declared allow-auto twice
ifdown: couldn't read interfaces file "/etc/network/interfaces"
/etc/network/interfaces:9: interface lo declared allow-auto twice
ifup: couldn't read interfaces file "/etc/network/interfaces"

Overigens heb ik 192.168.178.33 veranderd in 192.168.178.39 (.33 zat al op een ander apparaat).

Zelf adviseer ik om NOOIT in Wubi te installeren, maar gewoon in dualboot.
Waarom?
Omdat deze optie je verhindert om Windows te verwijderen als je later helemaal over wilt gaan op Ubuntu en bovendien kan Ubuntu dan beschadigd worden door malware onder Windows. Plus er kunnen problemen voordoen die niet zo makkelijk op te lossen zijn. Dualboot is wat dat aangaat veel makkelijker en vriendelijker. Niet aanbevolen dus, dat Wubi.

Je internetverbindingsproblemen worden waarschijnlijk veroorzaakt door een niet-herkende netwerkkaart. Bij een desktoppc is dat zeer zeldzaam. Gaat dit misschien over een notebook en werkt de draadloze netwerkverbinding niet met Ubuntu?
Lees deze tips eens door: http://sites.google.com/site/computertip/geeninternet

Verder over de resolutie. Lees deze website even door: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/oplossing-voor-sis-671-en-771-videokaart/
Ik denk dat het dan wel gaat werken.

Laatst bewerkt:
Hoi Femke,

Bedankt voor de tips! Ik zal kijken of dat lukt met de videokaart. Wat betreft het internet; ik heb gewoon een desktop PC (oud rammelding) + draad, dus de site kan me hopelijk wel verder helpen.
Overigens is dit mijn eerste ervaring met Linux, ik wilde Ubuntu gewoon even uitproberen om te kijken of het iets is op mijn PC door Wubi te installeren (makkelijker te verwijderen mocht ik er vanaf willen). Mocht ik besluiten om vaker gebruik te maken Linux en Windows te schrappen, dan zal ik waarschijnlijk wel de overstap doen (zeker nu ik jouw argumenten heb gelezen).

Ik laat wel weten of ik hiermee verder kom. Alvast bedankt!

Ik moet inmiddels helaas melden dat de driver niet werkt ('Pakkethandeling is mislukt').

Je bedoelt de driver van hier: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/oplossing-voor-sis-671-en-771-videokaart/

Ik lees nu daar dat het alleen voor 9.04 geldt. Dat is jammer.
Nu weet ik dat deze persoon veel uitzoekt, dus ik zal even op zijn site kijken of er wat voor nieuwere installaties is.

Ik lees dus daar op zin eigen website dat het ook geldt voor 10.04 de LTS versie. http://sites.google.com/site/computertip/sis
Je zou dus kunnen overstappen naar 10.04 LTS versie, dus even opnieuw installeren. je denkt misschien, okee....dat is een stap terug, maar deze versie geeft nog ondersteuning tot 2013 en dus kan je nog een heel jaar ermee door.

De nieuwste komt uit op 26 april 2012 (zie de nieuwsbrief) en wie weet is daar ook het een en ander in verbeterd qua SiS. Al betwijfel ik dit en eerlijk is eerlijk, het gaat om een al wat ouder bakkie van je. En dan kan je dus met hardware zitten die niet meer wordt ondersteund.

Denk er eens over na, de LTS versie Ubuntu 10.04 in dualboot of wachten op de nieuwste Ubuntu.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan