2 windows op 1 pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Khaterah

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Berichten
8
Hallo!

Ik heb vandaag op mijn computer windows 7 geinstalleerd. Ik had al windows XP op deze computer staan. Nu ik mijn pc herstart krijg ik een scherm waarbij ik moet kiezen of ik windows 7 of de oude windows wil starten. Op windows 7 staan helemaal geen programma's van mij die wel op de oude windows staan? Alsof mijn pc denkt dat ik 2x windows op mijn pc heb staan terwijl ik wou dat windows 7 de plaats in nam van XP, hoe kan ik ervoor zorgen dat al mijn bestanden en software nu op W7 komen en dat XP verwijdert wordt? (sorry als ik niet duidelijk ben, ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen)

Alvast bedankt,
K.
 
Ik denk het een redelijk eind te begrijpen, maar toch niet helemaal, daarom een paar vragen:

- XP mag (moet) definitief van je machine af?
- op de XP schijf (partitie) staan wel / niet belangrijke bestanden van je (foto's / brieven / muziek etc. etc.?)
- is de 7 vesie die je hebt legaal?
- is de 7 versie een upgrade versie of een OEM of retail (hoe ben je eraan gekomen)?
- heb je vooraf uitgezocht of er drivers zijn voor álle hardware in en aan je machine onder Windows 7 ?
 
Hallo,

- Ik wil XP definitief van mijn pc af
- ik heb alle foto's enz op USB, CD enz gezet, dus dat is geen probleem
- ik ben niet zeker of dit een legale versie is, ik heb het gekregen van een goede vriend en hoewel ik niet heel erg goed met computers ben heb ik het toch geinstalleerd.
- ik heb niet uitgezocht of er drivers zijn voor alle hardware ...

zoals ik al heb gezegd ben ik niet heel erg goed met computers, hopelijk heb je genoeg aan deze info om mij verder te kunnen helpen.

K.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, wel zo'n beetje. Ik had je eigenlijk nog moeten (en willen) vragen hoeveel hdd's er in je machine zitten en / of de schijven in partities zijn onderverdeeld.
Op zich wel handig om te weten maar niet cruciaal.
Ik zou willen beginnen met : bezint eer ge begint. In jouw geval betekent het dat je éérst uit moet zoeken of alle hardware wel geschikt is voor 7. Zo niet, dan snel stoppen en gelukkig zijn met XP. Zo ja, dan eerst nóg een andere cruciale uitzoekactie voor je:
is die Windowsschijf (7) legaal? Zo nee, dan wederom het advies : stoppen en be happy met XP. Je krijgt alleen maar update gedonder met een illegale versie, dat gaat niet goedkomen!!!
Zo ja:

stop de 7 schijf in de machine en reset de machine (start opnieuw op) 7 laat je een scherm zien waarin je kunt kiezen voor het verwijderen en formatteren van álle schijven (en schijfpartities) Als je dat doet, vraagt Windows eerst aan je of er een nieuwe schijf moet worden aangemaakt. Kies ja en er wordt 1 nieuwe schijf aangemaakt.
De rest gaat vanzelf.

Als je dit nog niet eerder hebt gedaan is het wellicht raadzaam om even een iets deskundiger persoon erbij te halen. Dat scheelt je een heleboel ergernis en tijd.
 
Hallo,

Ik heb zojuist mijn vriend opgebeld (van wie ik de cd heb gekregen). Hij vertelde mij dat hij wel voor mij 7 opnieuw op deze pc kon zetten en XP eraf kon halen. Ik denk niet dat ik dat zelf kan en ik wil ook zeker niet deze risico nemen.
Bedankt voor de informatie!!

K.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe deskundig die vriend is, maar vertel 'm dat hij éérst bekijkt of de hardware geschikt is voor 7 én vraag hem of al jouw software geschikt is voor 7. Doe je dat niet dan zou je wel eens heel teleurgesteld kunnen zijn in het eindresultaat.
 
gast0225, het is niet altijd waar dat je 'update' gedonder krijgt met een illegale versie van windows :thumb: Ik heb hier namelijk al een versie draaien die al aardig lang meegaat. Ook heb ik deze versie bij anderen geïnstalleerd en hij geeft geen foutmeldingen of update gedonder. Hangt er natuurlijk wel van af waar je hem weghaalt.
 
Je hebt geluk, een ander woord kan ik er niet voor vinden, maar linksom of rechtsom, een illegale versie van Windows hoger dan XP gsaat je een keer bekomen.
 
Hallo,

Ik heb zojuist mijn vriend opgebeld (van wie ik de cd heb gekregen). Hij vertelde mij dat hij wel voor mij 7 opnieuw op deze pc kon zetten en XP eraf kon halen. Ik denk niet dat ik dat zelf kan en ik wil ook zeker niet deze risico nemen.
Bedankt voor de informatie!!

K.

Hoooo wacht even.....

Ik denk dat je het beste als volgt te werk kan gaan:

1. Maak een backup van je hele c schijf. Doet dit met acronis true image. Voordeel true image: Je kunt nadat je pc opnieuw is geinstalleerd lekker door je backup bladeren en zo de benodigde files terugzetten

2. Check op een andere PC of je backup ook daadwerkelijk leesbaar is. Echt doe dit nou, ik heb al een paar keer mee gemaakt dat een backup niet goed was.

3. Maak de hele C schijf leeg. Partitie verwijderen!

4. Windows 7 installeren

5. Gewenste programma's installeren

6. Uit de backup de data terugzetten naar je vers geinstalleerde PC

Gaat dat lukken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan