2 x 128 = 128?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcfixer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Mijn PC is niet zo goed in wiskunde denk ik :D.

Ik heb afgelopen week bij Dynabyte een reepje 128 MB PC133 SDram gekocht om bij mijn PC100 64 MB geheugen te plaatsen. Nou heeft dit op zich nog geen problemen opgeleverd op het feit dat het 64 MB reepje niet meegeteld werd na reboot na dan. Ik dacht: waarschijnlijk omdat het mobo maar op 1 bussnelheid kan draaien en kiest ie die van 133 Mhz wat te snel is voor de 64 MB module.

Afijn, ik denk toch van: het is niet zó duur dus waarom niet gelijk nog ff 128 MB erbij. Ik weer terug, weer 1 opgehaald, erin geprikt (64 MB module eruit, 128 MB erin), opstarten en... Wat!? Hij vind weer 128 MB! Waar is die andere reep gebleven? Ze zijn nu beiden PC133 (waarschijnlijk draaiend op 100 MHz omdat het mobo dat niet aankan), ze zijn goed in het slot (klemmetjes zeiden klik :D)...

Wat ik al gedaan heb om dingen uit te sluiten:

- Modules omgewisseld: geen effect
- Modules omstebeurt verwijderd: wacky effect: hij ziet met 1 reep maar 64 MB geheugen...
- Mijn oude 64 MB module samen met een 128 MB reep: geeft gewoon 128 MB aan (moet 192 zijn maar jah..)
- ALLE modules zijn Single-sided. Het ENIGE verschil is dat de 128 MB repen beide 4-chippers zijn en de 64 MB een 8-chipper. Kan dit wat uitmaken?

Het lijkt alsof de nieuwe PC133 modules niet zonder een maatje in het andere slot kunnen :confused:
Even over dat tweede punt: wacky he? De 2 128 MB repen samen zijn dus logischerwijs dan elk 64 MB en dat wordt dan 128 maar het zou eigenlijk 256 moeten worden.

Mijn moederbord specificaties zijn hier te vinden!

Help please :(

Om wat voor een merk computer gaat het hier.

Packard Bell Club 2460 uit '99 (gekocht 2000).

Het is een ouwetje maar voorlopig nog wel de hoofdcomputer helaas :(.

Lijkt me toch een Single Sided/Double Sided kwestie.

Die 64mb-module: die is zeker weten Single Sided? Zover ik me kan herinneren waren deze altijd Doubled Sided.

Single Sided-geheugen worden door veel oude moederbordjes niet herkend, waaronder ook mijn oude Abit BE6-II (Intel 440BX-chipset).

Geplaatst door Muurhond
Lijkt me toch een Single Sided/Double Sided kwestie.

Die 64mb-module: die is zeker weten Single Sided? Zover ik me kan herinneren waren deze altijd Doubled Sided.

Single Sided-geheugen worden door veel oude moederbordjes niet herkend, waaronder ook mijn oude Abit BE6-II (Intel 440BX-chipset).

Ik ben niet slechtziend :p :D
Mijn mobo heeft een Intel 810i Whitney chipset. Op de site van Gigabyte (link provided above) staat toch echt duidelijk dat vanaf 16MB tot 512MB modules ondersteund worden tot een maximum van 512 MB in totaal.

[edit]
Excusé, 16 - 256 MB modules met als max total 512 MB :)
[/edit]

Laatst bewerkt:
Bovendien is er weer een leesfoutje, want de 128 MB worden wel herkend, en tested OK, maar hebben elk de helft van hun waarde.

De ene 128MB dimm is de andere niet.

Waarschijnlijk kunnen de chipjes die op de 128MB module zitten. maar voor de helft aangesproken worden, omdat de architectuur daarvan te nieuw is voor de i810 chipset.

Staat er iets van ..Mx.. op de chips (bijv. 16Mx8)? Dit zegt iets over de architectuur van de chipjes op de dimm. Het getalletje voor de .. M x .. is het aantal megabit per datalijn, het getalletje na de .. M x .. is het aantal datalijnen. 128MB dimms bestaan in de volgende architecturen:
64 Mbit - 8M x 3 (double-sided)
128 Mbit - 16M x 8 (single-sided)
256 Mbit - 16M x 16 (single-sided)

Let op: double-sided betekent niet per definitie dat aan beide zijden van de dimm chipjes zitten.

In de manual van het moederboard kun je waarschijnlijk wel vinden welke geheugenarchitecturen ondersteund worden.

Ik denk dat 256 Mbit chips maar voor de helft worden aangesproken.
256MB dimms heb je namelijk in 128 Mbit (16Mx4), 256 Mbit (16Mx8) en 512 Mbit (32Mx8). Ik denk dat je chipset maximaal 16Mx8 aankan. Jouw 128MB dimm zal waarschijnlijk een 16Mx16 type zijn, waarvan maar 8 datalijnen kunnen worden aangesproken, dus zie je maar 64MB.

Laatst bewerkt:
Na je verhaal 2 x overgelezen te hebben denk ik te snappen wat je bedoeld :D.

Ik heb het doosje nog (het is Dane-Elec geheugen btw) en daarop staat dus 16MX16 SS (SingleSided). Ik kan op dit moment niet bij de oude 64MB module maar dat zal dan wel idd iets van 8Mx8 ofzo zijn? :confused:

In dat geval, zou ik dat dan idd kunnen oplossen door PC100 geheugen te nemen ipv PC133? In de hoop dat ik dan sowieso geen miskoop kan doen en dat het met PC100 geheugen maar tot 8Mx16 loopt.. ;)

Dit heeft niets met PC100 of PC133 te maken. Dat is namelijk alleen van belang voor de snelheid (cas-latency en andere parameters) waarmee de dimm kan worden aangestuurd.

Als je PC133 en PC100 door elkaar gebruikt, zullen alle geheugenbankjes op 100mhz draaien, als je de geheugentimings op automatisch hebt staan. Bij sommige moederboarden kun je echter in de bios instellen dat ze toch op 133 mhz worden aangesproken.

Mijn vorige verhaal gaat puur over de opbouw van de dimm: welk soort chipjes zitten er op. Niet over de snelheid waarop ze aangestuurd kunnen worden.

Een 128MB dimm die uit 16Mx8 chipjes bestaat zal (waarschijnlijk) voor de volle 128MB benut kunnen worden. Een 128MB dimm met 16Mx16 chipjes zal maar voor de helft gezien worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan