2 x adsl op in windows sbs 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

LGiaccotto

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2005
Hallo,

Ik heb even de volgende vraag:

Een "klant" heeft momenteel op kantoor 2 internetverbindingen van 2 verschillende providers. Momenteel is er maar 1 in gebruik, maar men vind de connectie te traag. Nu wil met dit sneller maken dmv de 2e verbinding (andere provider).

Nu kan dit op een aantal manieren:

1) Je zou ze kunnen bridgen, maar volgens mij krijgen we dan een probleem met de email gezien je niet meer de keuze hebt over welke lijn de email moet gaan. (authenticatie problemen).
2) Je zou middels DHCP 2 scopes kunnen maken en deze kunnen toewijzen aan de verschillende internetconnecties. Probleem dan is dat ik even niet weet hoe ik ervoor zorg dat de helft van de pc's op de 1e verbinding gaat en de andere helft op de 2e. Volgens mij moet dat lukken met Sites maar zeker weten doe ik dat niet....

Kan iemand mij hierbij helpen met misschien wat verduidelijking of misschien wel een compleet ander idee?

Vriendelijke groet,

Lennart Giaccotto

Zit men al de maximaal haalbare up en download ? Hoeveel werkstations zitten er aan ?

Routers

Beste LG,

een van de manieren om dit te regelen is te werken met 2 DHCP scopes, waarbij de ene scope vb 192.168.1.0/24 is en de andere 192.168.2.0/24.
Vervolgens neem je een manageble switch en stel je 2 VLAN's in zodat beide scopes gescheiden van elkaar functioneren.
De ene helft van de pc's wijs je toe aan VLAN-A en de andere helft aan VLAN-B.

Een andere manier is een geavenceerde firewall nemen vb Cisco ASA5500 series die met meerdere outside adressen overweg kan. Dan kun je instellen dat internet verkeer over de snelle verbinding moet lopen en het overige verkeer (email/vpn/remote support o.i.d.) over de andere verbinding.
Een server kan standaard met maar 1 default gateway (lees: router) overweg. Twee routers softwarematig kan gewoonweg niet.

Hoe dan ook; het kost een bak geld en ik denk dat de twee lijnen opzeggen en 1 grote, dikke lijn dan nog de beste oplossing is.

Succes!! :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan