2 zelfde Harde Schijven met zelfde data geven verschillende data opslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ca.groot

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2005
Ik heb een vreemd probleem: ik heb twee externe Harde Schijven, X en IJ elk van 2TB, in het begin was de besteedbare ruimte elk 1,8TB.
Via een synchronisatieprogramma wordt er data van een interne schijf D naar X geschreven en IJ wordt gesynchroniseerd met X. Nu constateer ik dat X 905 GB bevat en IJ 649GB, de mappen op X en IJ zijn even groot, en als ik de inhouden bij elkaar optel komt X aan 649 GB en IJ ook, toch lees ik bij Eigenschappen van X 905GB, alle bestanden en mappen zijn zichtbaar.
Hoe kan dit en hoe krijg ik schijf X ook op 649GB wat het juiste bedrag is?

Dat is wel een erg groot verschil!
Dat twee "exact de zelfde" schijven toch verschillen vertonen kan door de extra (backup en restore) informatie die mee opgeslagen wordt.
Maar dat gaat altijd maar om een paar Kb.
Dit grote verschil lijkt meer op een verborgen iets. Scan je schijf eens met een speciaal programma - iets wat je schijf analyseert en toont wat waar staat en hoe groot dat is?

Werkt goed!
Het grote verschil in data verbruik zit in System Volume Information.Dit komt op beide schijven voor maar bij de Y schijf slechts enkele MB en op de X schijf honderden GB.
Wat is dat en kan ik dat verwijderen?
Graag jullie advies.

Nou, dankzij het progje treesizefree en wat speurwerk heb ik in W7 herstelpunten uitschakelen de bewuste schijf X uitgeschakeld (in diverse overzichten stond hij als uitgeschakeld) en daarmee verdwenen die gigantische hoeveelheid GB!
Wat mij betreft is zowel het probleem opgelost alsmede licht in de duisternis gekomen.
Bedankt voor de vlotte tips naar de oplossing!:d :thumb:

Hallo,

Je kan ook je schijven via een RAID-1 configuratie doen ipv van 3rd party applcaties te gebruiken. Dan word op 2 schijven de zelfde blokken bjigehouden. Als een schijf kapot is break je de mirror gewoon weer. Als je dit doet is alles het zelfde op beide schijven.

Nicj56

Hallo,

Je kan ook je schijven via een RAID-1 configuratie doen ipv van 3rd party applcaties te gebruiken. Dan word op 2 schijven de zelfde blokken bjigehouden. Als een schijf kapot is break je de mirror gewoon weer. Als je dit doet is alles het zelfde op beide schijven.

Kun je uitleggen wat je daarvoor nodig hebt/moet doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan