• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

200 oorzaken verwerken in 1 formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeffrey1505

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
Beste forumleden,

Ik heb een exceldocument met in kolom A 200 verschillende oorzaken, nu moet ik deze oorzaken gaan opdelen in 5 groepen.

Ik heb de volgende formule geschreven:

=ALS(OF(A17="ademh";A17="ademh-al";A17="ademh-bc";A17="ADEMH-BD";A17="ademh-cn";A17="ademh-copd";A17="ademh-hn";A17="ademh-lb";A17="ademh-lg";A17="ademh-li";A17="ademh-rao";A17="ademh-rs";A17="ademh-vl";A17="ademh-vli";A17="ADEMH-BL");"Ziekte";)

Met deze formule kan ik een aantal oorzaken van ziekte laten weergeven, echter wanneer ik de tweede serie oorzaken voor bijvoorbeeld ongevallen wil toevoegen en onderstaande formule gebruik:

=ALS(OF(A17="ademh";A17="ademh-al";A17="ademh-bc";A17="ADEMH-BD";A17="ademh-cn";A17="ademh-copd";A17="ademh-hn";A17="ademh-lb";A17="ademh-lg";A17="ademh-li";A17="ademh-rao";A17="ademh-rs";A17="ademh-vl";A17="ademh-vli";A17="ADEMH-BL");"Ziekte";)*OF(A17="ALGAD-AR";A17="ALGAD-UC";"Ongevallen")

krijg ik de uitkomst #WAARDE! terwijl ik bij ALGAD-UC de waarde ongevallen zou verwachten.

Daarnaast moet ik nog 3 series toevoegen.

Wie o wie kan mij helpen om alle 200 oorzaken in 1 formule te verwerken waarmee ik als Excel leek kan werken.

bij voorbaat mijn dank Bekijk bijlage Oorzaken naar 5 groepen.xlsx

Maak ergens een opzoektabel met inkolom A de oorzaken en in kolom de bijbehorende goepsbenamingen. Nu kan je met behulp van de VERT.ZOEKEN functie bij een bepaalde ziekte de juiste groep ophalen.

Eerst even de tabel aanvullen voor het juiste resultaat. Je kan in A17 zoeken in B17 krijg je dan de oorzaak.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan