22 inch scherm geeft onduidelijke letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

astro16

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Ik heb onlangs nieuwe computer (met RADEOn 4650 kaart) + 22 inch beeldscherm (samsung) gekocht. Ik was nog een 17 inch crt monitor gewend die mij prima beviel overigens. Nu vind ik het nieuwe scherm niet prettig. De letters zijn soms niet scherp en zwarte letters kunnen een rode schaduw geven, zeker als ze vet gedrukt zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en kan een tip geven? Of valt daar weinig aan te doen? Of moet ik misschien gewoon maar terug naar een kleiner scherm? Ik kan er in ieder geval maar niet aan wennen

Heb je de resoltutie goed staan?>

Beelsdscherm eigenshappen en dan resolutie zelfde zetten als de monitor (staat vast ergens in de handleiding / doos)

Druk eens op de auto-config knop op de monitor, en kijk of het dan beter gaat.
Tevens altijd de resolutie (+verversingssnelheid) instellen die optimaal is voor je monitor (zie handleiding, zou bijv. 1680x1050, 60 hz verversingssnelheid kunnen zijn).

Tijs.

Waarom moeten we nu opnieuw vragen stellen? Waarom reageer je niet op alle tips?
1. Nog op Auto-config gedrukt?
2. Verversingssnelheid op 60 hz?

Tijs.

Welk besturingssysteem heb je?

Tijs.

Helaas, dit levert niet het gewenste resultaat. Ik dacht, ik moet er maar aan wennen. Maar ik ben nu bijvoorbeeld met Dreamweaver aan het werk. En ik vind het echt heel irritant. De letters daarin zijn echt niet scherp, zeker niet als ze rood of blauw zijn.
Ik heb een schermafdruk toegevoegd. Zie bijvoorbeeld in regel 10, de 'p' s

Bijlagen

• scherm.jpg
    scherm.jpg
    11,7 KB · Weergaven: 62
Je zegt dat de resolutie optimaal staat ingesteld, kan je concreet aangeven welke resolutie je hebt ingesteld?

Je hebt jouw monitortype nog niet genoemd dacht ik, maar deze instellingen zijn wel gebruikelijk voor een 22" lcd.
Overigens, onderschat de overstap van CRT naar LCD niet, ik kon er ook niet aan wennen en zit nu weer voor een dikke 21" crt. :cool:

Ik neem aan dat je ook het Catalyst Control Center hebt geïnstalleerd. Kijk eens of je daar wat kan bereiken, want er is daar van alles in te stellen als het gaat over scherpte etc.

Je zou vooral kunnen/moeten kijken onder Monitor Properties -> Adjustments (vooral Synchronization). Daarnaast zou je kunnen kijken wat de auto-config knop van je monitor voor je kan betekenen.
Ook kun je op je monitor bekijken welk input wordt gebruikt (i.c.m. de gebruikte kabel). Beste zou zijn DVI naar DVI, alhoewel je daar misschien een nieuwe monitorkabel voor moet kopen.
Nog iets dat je kunt proberen is het gebruik van zgn. monitor-drivers in je Windows. Dus onder Apparaatbeheer -> Monitors specifiek de 'driver' (=bestand met mogelijke (optimale) instellingen) te laden die voor je monitor beschikbaar wordt gesteld door de monitor-fabrikant. Je zou dan zelf niets meer aan synchronizatie-instellingen moeten hoeven aan te passen.

Dit zijn zo'n beetje alle tips die ik voor je heb. Hopelijk heb je er wat aan.

Succes,

Tijs.

Ik heb alles al geprobeerd, helaas. Ik zal nog even extra naar die synchronisatie kijken.
Maar zo te lezen, ben ik dus niet de enige die er niet aan kan wennen. Voor films en games is het prachtig beeld, maar het is zoooo vervelend dat letters gewoon niet scherp zijn als ik gewoon mijn werk aan het doen ben in word, dreamweaver etc. Hier achter mijn laptop is het nog veel beter.
Kan een andere DVI kabel van betere kwaliteit nog helpen???

[...]Kan een andere DVI kabel van betere kwaliteit nog helpen???

Als je nu al een DVI kabel inzet, zie ik geen reden waarom een nieuwe het beter zou doen. Natuurlijk zou je kunnen kijken van iemand anders een DVI-kabel te lenen en die aan te sluiten, maar ik geef het niet zoveel kans, eerlijk gezegd.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan