220V schakelen via RS232

• Onderwerp starter Onderwerp starter cvk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cvk

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2007
Ik wil graag een lamp schakelen met Rs232 (com1 9 Pins) Ik heb een solidstate relais die 5-30V nodig heeft om te schakelen. Hier komen 2 draden uit om te schakelen een daarvan is een aarde. Het OS is Win2000.
Welke pins moet ik gebruiken en hoe kan ik dan de com port aansturen voor aan en uit?

kijk even met google naar RS232 of V24
hier kom je terecht in de WIKIPEDIA
je krijgt de pinout te zien van de connector
en tevens de begeleidende tekst "dat RS232 niet bedoeld is voor jouw besturing"
hoog en laag zijn geen 0 en 5V maar tussen plus 3 en 15V en de -3 en -15V
het zijn maar "data signaaltjes", moet de poort stuk??

grtz gerrit

Als er nog een LPT poort op de pc aanwezig is, kun je die beter gebruiken. de poorten laten zich iets eenvoudiger aansturen (vanuit basic)

Maar ook hier geldt dat het signaal ven de poorten niet sterk genoeg is om een relais direct aan te sturen. Je zult dus met een voorschakeltransistor moeten werken of (veiliger) een optocoupler gebruiken.

Als er nog een LPT poort op de pc aanwezig is, kun je die beter gebruiken. de poorten laten zich iets eenvoudiger aansturen (vanuit basic)

Maar ook hier geldt dat het signaal ven de poorten niet sterk genoeg is om een relais direct aan te sturen. Je zult dus met een voorschakeltransistor moeten werken of (veiliger) een optocoupler gebruiken.

Het is gelukt om een "solidstate" relais te besturen met een LPT poort. De poort geeft 0 en 3.3V. Alles lijkt goed te gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan