• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

24 uur tijdsprofiel maken met een dataset van begin- en eind-tijden (laadpalen EV)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wesselvdheijden

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2015
Beste allen,

Graag zou ik jullie hulp will bij het volgende. Ik heb een data set van een laadpaal voor elektrische auto's (EV's), waarbij ik alle transacties heb ik de vorm van een begin- en eindtijd. Voorbeeld:

Starttijd Eindtijd
17:32:50 11:46:53
17:26:37 19:21:07
13:17:55 13:51:24
13:18:14 15:16:07

Nu wil ik graag een gemiddeld beeld over 24 uur wanneer er EV's aangesloten zijn. Ik heb een voorbeeld toegevoegd hoe dat er uit ziet. Hierbij zijn dus twee laadpalen geplot.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Bij voorbaat dank!

profiel amsterdam.JPG

Plaats een excelbestandje. Obv van boven staande gegevens is er niets zinnigs over te zeggen.

Beste VenA,

Het excel bestand bestaat uit de data die ik heb geplaatst, alleen een stuk meer begin- en eindtijden. Het is dus nogal een complex probleem, maar het is mogelijk. Als het meer uitleg vergt, laat me het weten.

Bij voorbaat dank voor alle hulp!

Op basis van je voorbeeld is het wat lastig je te helpen.

Hoeveel EV's kunnen er op 1 laadpaal worden aangesloten? Als ik je grafiek zie loopt dit in de honderden per laadpaal? lijkt me wat veel. of is dit de belasting van die paal gedurende die tijd?(en waar staat dat dan?)
Hoe kun je in de data zien op welke laadpaal een EV staat? staan de laadpalen per kolom geranschikt?

In de data zie ik begin 17:26:50 en eind 11:46:53. Dit zullen waarschijnlijk 2 opeenvolgende dagen zijn, maar mogelijk zitten er meerdere dagen tussen.

Komt er op neer dat als je hier geen (vereenvoudigd) bestand kunt plaatsen het bieden van hulp praktisch gezien bijna niet te doen is.

Beste Hans,

Bedankt voor je bericht. De data bestaat uit een reeks laad sessies over een periode van een aantal maanden. Hiermee wil ik de gemiddelde bezettingsgraad zien per dag, per 24 uur.

Het plaatje is slechts een voorbeeld van hoe het er uit kan zien bij twee verschillende palen met een ander gemiddeld laad gedrag (1 laad vooral overdag, 1 vooral 's nachts). Hierbij zijn de aansluitingen in uren (y-as) over een periode van 24 uur (x-as) uitgezet.

Het klopt inderdaad dat het niet duidelijk of een paal meer dan 2 opeenvolgende dagen aan een paal staat als de sessie over de 24hrs-grens gaat, maar in dit geval mag er vanuit gegaan worden dat die grens altijd maar 1x overschreden wordt.

Ik hoop dat ik hiermee meer duidelijkheid heb geschept.

Bij voorbaat dank!

Helaas heb je ervoor gekozen geen voorbeeld bestand te plaatsen. Maakt het allemaal wat lastig.

Evengoed, kijk eens in de bijlage of je hier wat mee kan. Hier zitten wel wat aannames in voor de wijze waarop je data in je sheet staat.
Let even op de output range (laatste regels in de macro) waarschijnlijk dat je deze naar een ander blad zou willen hebben.

Bekijk bijlage laadpalen.xlsm

@Hans123,

Mooi gemaakt. Zelf zou ik er mijn vingers niet aan branden om op de gok zoveel code te schrijven.:d

Op het oog leek het niet te kloppen maar met een paar vergelijkingen 100% Ok.:thumb:

@VenA:

Bedank!

Vond het wel aardig om even wat te proberen.
Denk wel dat de if..then statements wat slimmer kunnen, maar kwam er even niet op.

Nu maar hopen dat de vraagsteller er wat aan heeft

Beste Hans,

Heel erg bedankt voor je hulp, dit is precies wat ik bedoelde. Echt top!! Ik ben nu wel benieuwd hoe je het precies gedaan hebt, maar ik kan de code nergens vinden. Waar staat ie ergens verstopt?

groet,

Wessel

Beste Wessel,

Met ALT+F11 kom je in VBA (of via menu ontwikkelaars--> Visual Basic) en dan dubbelklik in de projectverkenner op Module 1.

Beste Hans,

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp. Hier kan ik goed verder mee. Eerst maar even goed in de codes gaan duiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan