2500 mAh batterijen in 1900mAh oplader?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jelly

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 dec 2005
Berichten
1.345
Hallo,

Ik heb een set van 2 oplaadbare Ni-MH penlite batterijen van 1,2 V en 2500 mAh gekocht.
Nu ben ik hier zelf niet mee bekend, dus ik zou niet weten wat het inhoud. Wat ik zelf nog wel kan bedenken, is het volgende.
Ik heb een oplader waarbij in de gebruiksaanwijzing staat, dat de hoogste capaciteit AA batterijen dat er kan 1600-1900 mAh is. Betekent dit dat ik mij 2 nieuwgekochte batterijen er niet in kan opladen? Of dat het wel kan, maar het gewoon langer duurt of zoiets?:confused:
Hopelijk kan iemand me helpen.
 
Kunnen er gewoon in, die stroomsterkte heeft niets met opladen te maken, maar met het vermogen van de cellen.
 
Oh, dus er ontbreekt gewoon iets in de gebruiksaanwijzing, dat ze de 2500 mAh er niet bij zetten...?
In ieder geval erg bedankt voor je antwoord, nu kan ik ze uit de verpakking halen :D :thumb:
 
Je oplader laadt niet verder op dan 1600-1900 mAh, je nieuwe batterijen hebben een capaciteit van 2500 mAh en kunnen dus niet volledig opgeladen worden.

Simpel gezegd past de inhoud van een 10 liter blik niet in een 5 liter blik (vol is vol)
 
Denk dat het gewoon grootspraak was van die lader, enkele jaren geleden was het nog erg hoog, 1900mAh.
 
Je oplader laadt niet verder op dan 1600-1900 mAh, je nieuwe batterijen hebben een capaciteit van 2500 mAh en kunnen dus niet volledig opgeladen worden.

Simpel gezegd past de inhoud van een 10 liter blik niet in een 5 liter blik (vol is vol)

Mmmmm... ik wil ze in mijn nieuwe camera gaan gebruiken. Ze zullen dus sneller leegraken dan met een beter oplader, maar niet beschadigen ofzo?
 
Daar hoef je inderdaad niet bang voor te zijn. Oplaadbare batterijen hebben een beperkte levensduur, daarna gaan ze steeds sneller leeg.

Kijk maar naar de accu van een mobiele telefoon die dag en nacht zwaar gebruikt wordt. De accu is het eerste onderdeel wat je vernieuwen moet (vaak bijna even duur als het toestel, als je tenminste een normaal toestel gebruikt)

Als mijn batterijen end of life zijn, koop ik nieuwe. De lader blijf ik gebruiken, dan maar minder vol, tenzij het een aanbieding is van nieuwe batterijen met lader. Dan gaat de oude lader naar een neefje of nichtje, de batterijen gooi ik weg, want ik ga mijn neefje of nichtje geen troep geven die ze na een uurtje gebruik, weer moeten opladen.
 
Laatst bewerkt:
Je oplader laadt niet verder op dan 1600-1900 mAh, je nieuwe batterijen hebben een capaciteit van 2500 mAh en kunnen dus niet volledig opgeladen worden.

Simpel gezegd past de inhoud van een 10 liter blik niet in een 5 liter blik (vol is vol)

Sorry hoor, dat is niet waar, de lader geeft gewoon een constante spanning van een bepaalde pulssterkte, bij een geschakelde voeding, wat die NiMH laders zijn, als het merkt dat de batterij minder stroom afneemt, zal hij overschakelen naar druppelladen, dat heeft niets met de capaciteit van de batterij te maken, die is en blijft voorlopig 2500mAh, dat heeft toch niets met de lader te maken.:confused:
 
Ok, dan weet ik genoeg :D
Bedankt voor de antwoorden, ik zet hem op opgelost :thumb: :thumb:
 
Lange Pier

Dus de druppellader van mijn scooter met een accu van 12 V, 4 Ah ter grootte van een half pak koffie is in staat om de accu van een vrachtwagen (volledig) op peil te houden (en om ontlading tegen te gaan)? Sterker nog: de vrachtwagen zal starten na een lege accu???
Als de oplader van Jelly niet verder gaat dan 1900 mAh dan gaat het opladen toch niet verder, ofschoon de huidige batterijen 2500 mAh kunnen hebben?
Ofschoon de vraag voor TS opgelost is, wil ik het bovenstaande even kwijt. Maar ook voor mij is de vraag opgelost.

Jelly
Vraag opgelost is prima.
 
Lange Pier heeft helemaal gelijk, ik zal een voorbeeld geven.
Bij mijn accu boormachine wordt een lader geleverd voor 12V 1,6Ah, terwijl de bijgelverde accu's 2,5Ah zijn. Lees je nu de bijgelverde handleiding vertelt de fabrikant keurig dat het laden niet 1 uur zal duren maar 1 uur en 33 minuten omdat er tegenwoordig accu's van een grotere capaciteit meegeleverd worden.

Je moet het simpel zien. Er kan zoveel Ampere per uur geladen worden, is het amperage van de accu hoger zal het ook zoveel uur langer duren voordat de accu vol is.

Nog gekker, mijn auto accu lader is defect, dus heb ik zelf iets in elkaar geknutseld van maximaal 2 Ah, die krijgt de 60 ampere accu van mijn auto keurig vol, hij doet er alleen erg lang over.
 
Bij mijn accu boormachine wordt een lader geleverd voor 12V 1,6Ah, terwijl de bijgelverde accu's 2,5Ah zijn. Lees je nu de bijgelverde handleiding vertelt de fabrikant keurig dat het laden niet 1 uur zal duren maar 1 uur en 33 minuten omdat er tegenwoordig accu's van een grotere capaciteit meegeleverd worden.

Je moet het simpel zien. Er kan zoveel Ampere per uur geladen worden, is het amperage van de accu hoger zal het ook zoveel uur langer duren voordat de accu vol is.

Nu snap ik het helemaal :cool::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan