262,144mb????

Status
Niet open voor verdere reacties.

DISKDRIVE

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2002
Hoi,
mijn zoon heeft moederbordje "één of ander chinees ding"met pentium III 450mhz.Er zat 2X 64 mb sdram pc133 in.Doch hij heeft 3 slots.vandaag was ik op computerbeurs en omdat die dingen niks meer kosten,latje bijgestoken van 256mb sdram pc 133.Zodus als ik goed kan tellen moet de pc nu 384 RAM aangeven.Doch hij geeft 262,144k aan.Weet iemand raad aub
alvast bedankt

Voor zover mij bekend moet je altijd latjes van gelijke waarde gebruiken, dus, 2 x 64, 2 x 128 enzovoort.
Laat die 2 x 64 eens weg en gebruik alleen de 256 en kijk wat er gebeurt.
BiGWXXL

Nee hoor, die latjes hoeven helemaal niet van gelijke grootte te zijn (in één van mijn systemen 1×64, 1×128, 1×512) Het ligt waarschijnlijk meer aan het feit, hoeveel het moederbord (lees chipset) per bank aankan en dan nog is het single- of doublesided?
Als ik het even zo lees, lijkt het erop dat er niet meer dan 128mb per bank wordt herkend, dan kom je inderdaad uit op totaal 262...k= 256 (2×64+1×128)
Merk en type moederbord zouden hier uitsluitsel over kunnen geven.

Kan best hoor, maar waarom kom je dat dan altijd tegen?

BiGWXXL

Als je het merk en modelnr weet van dat chinees ding, dan kunnen we eens kijken op het net of er niet meer info over te vinden is. Een online manual of zo...

Geplaatst door BiGWXXL
Kan best hoor, maar waarom kom je dat dan altijd tegen?
ik denk dat je dan in de war bent met DDR. Dat moest helemaal in het begin ook in twee gelijke latjes, en het is nu met Dual-DDR ook weer nodig om twee gelijke latjes te gebruiken.

Het probleem zit hem vermoedelijk in single-sided geheugen. Dus kijk eens even of de geheugenchips op één of op twee kanten van de module zitten. Als ze maar op een kant zitten wordt de module door jouw pc helaas maar voor de helft herkend. Oplossingen: Òf de module blijven gebruiken, maar dan als 128 mb, of een single side module van 512 kopen, of een double sided module van 256mb kopen.

Ik gok dat de BX chipset op dat moederbord zit. Dan kan hij maximaal modules van 256 MB Double Sided aan (die bevat dus 16 chipjes van 16 MByte). Waarschijnlijk is er een 256 MB Single Sided module (8 chipjes van 32 Mbyte) bijgeplaatst, en doordat de BX chipset maximaal 16 Mbyte per chip kan zien, ziet hij nu dus maar 8 chipjes van 16 Mbyte op die module. Die module wordt dan 128 MB. Opgeteld bij die 2x 64 kom je daarmee op 256 MB RAM, wat hij nu dus ook aangeeft.

Daar kan je nix aan veranderen (voor de anderen: ook geen BIOS-update), dus moet je wel deze module omruilen voor een Double Sided 256 MB DIMM.

Double Sided kan je herkennen aan het feit dat er, in tegenstelling tot Single Sided, aan beide kanten van de module chipjes zitten.

SINGLE SIDED

Is inderdaad single sided!!!Dan kan ik evengoed die 2 van 64mb verwijderen die hebben dan toch geen functie meer zeker????

Re: SINGLE SIDED

Geplaatst door DISKDRIVE
Is inderdaad single sided!!!Dan kan ik evengoed die 2 van 64mb verwijderen die hebben dan toch geen functie meer zeker????

huh, die redenering volg ik niet...

Ik zou proberen double sided 256mb te kopen, en als dat niet lukt die single sided 256 samen met die 2 van 64 mb gebruiken. Dat maakt samen 256 mb en dat is voor een p3 450 over het algemeen genoeg...

384

Als ik alles optel kom ik aan 384.Dus ik ga van de redenering uit als ie toch maar 256 vindt hoef ik die 2X64mb niet te laten zitten!!Juist of niet???
Thanks

Je moet vragen achter "full compatibility ram" Zie bvb een bij DEZE winkel onder de sectie "memoire" en je zal zien dat ze dat hebben, nu voor't moment spijtig genoeg alleen maar 128Mb full comp. ram meer... Dit zijn van die double sided rams...

Re: 384

Geplaatst door DISKDRIVE
Als ik alles optel kom ik aan 384.Dus ik ga van de redenering uit als ie toch maar 256 vindt hoef ik die 2X64mb niet te laten zitten!!Juist of niet???
Thanks

Nee, het reepje van 256 mb ziet hij maar voor de helft. Als je alleen de module van 256 erin doet, ziet hij dus maar 128mb. Door vervolgens die 2 reepjes van 64mb erbij te steken krijg je 128+64+64=256 mB

Die 'fully compatible" ram is ook maar oplichterij hoor, het werkt wel, maar je betaalt je blauw voor geheugen dat je ook voor veel minder kan kopen en dat ook prima werkt. Je hebt geen rare vreemde computer die alleen maar ram van 1 fabriek slikt, hij wil gewoon double sided i.p.v. single sided bij een 256 mb module. Dat is het enige wat belangrijk is. Dus elke module van 256 MB DIMM SDRAM double sided doet het.

BEDANKT

aan allen.Is dan miskoop (alhoewel)En hij heeft nu toch 256 ipv 128.Zal dan maar zo blijven!!!:°)

Ja 5 euro op die site ja, maar niet 5 euro met de rest... ik kan 128 MB Kingston al voor 18 euro kopen, wel mooi 10 euro verschil.

Maar over het algemeen zijn de verschillen tussen getest ram (dus dat fully compatible) en normaal ram veel groter (20-50%) dus dat vind ik wel blauw betalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan