2de Harde schijf plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarfvz

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo,

een 2 de harde schijf erbij gekocht (samsung 30GB 5400 rpm) en die wilde ik als c: gaan gebruiken, dus mijn huidige als backupschijf.

Ik heb mijn huidige hd nu als primaire Master staan, en de cdrw (sec. master) en cdrom (sec. slave) staan.

Maar nu las ik ergens (ik dacht Tweakers.net) dat het niet verstandig was om 2 hd op 1 ide kabel te zetten, maar om het als volgt te doen:

de nieuwe hd = pri. master
cd-rom = pri. slave
CDRW = sec. master
oude hd = sec. slave

Op tweakers.net hadden ze het over dat je 2 hd's niet op 1 kanaal mag zetten ivm lezen en schrijven.

Wat klopt er wel en niet van dit verhaal?

en als dit allemaal klopt, en ik koop in de toekomst een DVD-romspeler, dan die dan op de pri. slave

alvast bedankt

met vriendelijke groet

Frans van Zeeventer

Twee HD's op 1 IDE kanaal kan prima, maar omdat de data van beide schijven via hetzelfde kanaal loopt, kan er vertraging optreden als je leest van de één en leest/schrijft van/naar de ander, omdat de datastroom van de één moet wachten tot de andere klaar is.

Als je tweede HD een backup schijf is, gebruik je deze niet intensief. Zet dan de HD's op één kanaal en je cdroms op de andere.

Dus:

oude hd = pri. slave
CDRW = sec. master
cd-rom = sec. slave

Ik ben zelf een beetje hardware aan het leren en testen. En in een oude P1 heb ik 2 HDD's op 1 IDE-kabel maar geen problelmen mee gehad.

Probeer anders dat artikel van tweakers.net ff op te zoeken. Mischien heb je het gout gelezen of vergist. Of als het zo is zet het dan hier ff neer. Dan kunnen we daareop reageren.

Het is inieder geval niet slim om de writer en cd-rom op 1 IDE poort te laten draaien omdat je dan (bv. bij nero) foutmeldingen krijgt bij het kopieren van een cd naar een cd.

Groeten,

Geplaatst door thaans
Het is inieder geval niet slim om de writer en cd-rom op 1 IDE poort te laten draaien omdat je dan (bv. bij nero) foutmeldingen krijgt bij het kopieren van een cd naar een cd.

Groeten,

Nooit iets van gemerkt met cd naar cd kopieren. Wellicht je cache van Nero vergroten.

die opstelling zoals ik het hier heb neergezet zo komt het ook van Tweakers af.

Maar 2 hd op 1 ide wil dus ook prima, en anders heb je ook dat die 2 ide kabel elkaar in de weg gaan zitten lijkt mij?

maar als er weinig tot geen verschil is (qua snelheid) dan plaats ik de 2de hd gewoon op ide 1

maar als ik die hd intensief ga gebruiken dan ik die opstelling zoals ik in het eerste bericht heb neergezet.

die "backup" schijf wordt een schijf waar ik mp3, mijn documenten, divx en andere dingen die van Kazaa of Edonkey afkomen neerzet

groet,

Frans van Z.

Probeer de aansluitvolgorde aan te houden zoals Tweakers.net deze aangeeft. Dit werkt in bijna alle gevallen het beste:

cd-rom = pri. slave
CDRW = sec. master
oude hd = sec. slave

Om nog meer performance-verbetering te krijgen, kun je ook je SWAP-bestand (=virtueel geheugen) op je oude hd plaatsen. Geef deze een vaste grootte die 2-3 keer de grootte van je interne geheugen is. Dus bij intern geheugen van 128MB is het virtueel geheugen 256-348MB; bij 256 MB wordt dat 512-768MB.

Als je te zijner tijd een DVD-rom speler wilt kopen, kun je deze inderdaad op de plaats van je cd-rom zetten.

Opmerking aan Caveman:
Dat je nooit iets merkt tijdens het kopieren van je cd's komt waarschijnlijk omdat de buffer van je cd-writer groot genoeg is en de optie burnproof/seamless-link of iets dergelijks aanwezig is. Tijdens het kopieren zie je regelmatig je buffers vol en leeg raken. Dit heeft hiermee te maken. Wanneer je het geheel op bovenstaande wijze installeert, zullen de buffers vol blijven (eigen ervaring, PIII-450MHz/256MB/Prim. HD20GB-DVD/Sec. CDRW-HD10GB).

silkcom> ik zal er eens op letten (zolang het werkt vallen dergelijke zaken nooit op).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan