2de harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

persuader

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2003
Tijd voor een nieuwe harde schijf!

HARDWARECONF.:
PIII 600Mhz - Asus mobo - 512 Mb RAM
HD 20Gb IBM (C-D-E)
8x DVDlezer (F)
48X CDwriter (G)
Win2k

Mijn bedoeling:
1) 2de HD (40 OF 60 Gb)kopen en aansluiten.
2) nieuwe HD formateren naar FAT32, 3 partities
3) alles van oude HD overzetten naar nieuwe (+-15 Gb data en programma's)
4) oude HD formateren + ipv de 3 oude 1 nieuwe partitie maken (primaire C, 20 Gb)
5) win2000 opnieuw instaleren op C:/

Gevolg na beëindigen:
HD1-> C:\ = 20 Gb SYSTEEM + PROGRAMMAS'S
HD2-> D:\ = 20 Gb MP3
-> E:\ = 20 Gb VIDEO
-> F:\ = 20 Gb ANDERE DATA

Bedenking:
Als ik eerst 3 partities maak op nieuwe HD worden die F, G en H (heb al C, D en E op oude). Als ik daarna van de eerste 3, 1 nieuwe partitie maak (C), geeft dit dan geen problemen ????

Graag tips en aanwijzingen betreffende mijn werkwijze.
En waar op te letten bij aankoop, bepaalde beperkingen op hardwaregebied door m'n oudere config ?????

Graag goede raad.
Greetz.
K.

Hi K,
Ik denk niet dat dit gaat lukken. Als je later je nieuwe schijf master maakt en je oude slave, dan heet de nieuwe c, e en f en je oude d, g en e.
Je kunt ze dan gewoon samenvoegen. Ik zou hier Partition Magic voor gebruiken.
Ik denk echter dat het overzetten van je systeem niet gaat. Wat je wel kunt proberen is een image te maken met (bijv.) norton ghost en die dan terug te zetten.
En anders ga je toch lekker opnieuw installeren, is 'ie weer lekker schoon.

Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid:

Als je later je nieuwe schijf master maakt
oude harde schijf blijft MASTER

Ik denk echter dat het overzetten van je systeem niet gaat
overzetten is enkel om alle drivers te behouden en te hergebruiken. Op de C:\ wordt na het hermaken van 3 partities tot 1 partitie win2k vers geïnstalleerd.

Greetz.
K.

Had het verkeerd begrepen. Maak echter niet dezelfde fout als ik in het verleden. HD1 is C; E; F en HD2 is D; G;H. Ik heb een keer de verkeerde gewist. Het is overigens wel aan te raden om de nieuwe schijf als C te gebruiken omdat 'ie hoogstwaarschijnlijk sneller is dan de oude.
Na het samenvoegen van de partities dus: HD1=C; HD2=D; E; F.
Verder nog: als je de 3 partities samenvoegt tot 1 partitie, moet je opnieuw formatteren, dus ben je alle drivers kwijt, maar met het installeren van w2000 heb je die weer terug (op wat updates na). Met het genoemde partition magic kun je ze "on the fly" samenvoegen, dus zonder verlies van gegevens.
Grtz,
Eric

Ok, beankt voor de tips.
Nog andere tips zijn nog altijd welkom. 't Zal waarschijnlijk toch maar voor volgende week zijn....

Greetz.
K.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan