2de hardeschijf van 160 of 300 GB erbij instaleren kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cloudini

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2007
Berichten
112
Hallo
ik ben nieuw hier maar ik zit met een vraag
ik heb een redelijke goede nieuwe PC altans het is een clone hij is gebouwt door iemand

maar ik heb nu een 20GB hardeschijf op mijn PC die verdeeld is in 3 stations C,D,E helaas...
maar omdat ik op die 20GB hardeschijf bepaalde bestanden heb zoals Live Concert Video's en CD albums enzo en ik dat heel graag er op wil houden

kan ik een 2de hardeschijf kopen van rond de 160 GB of misschien wel 250 of 300 GB
en die er dan in bouwen en aansluiten en dat dat dan een 4de Station wordt? dus
dat ik geen windows opnieuw hoef teinstaleren of enige riskante dingen moet doen zodat ik mijn gegevens kwijt raak?

dus dat ik 2 hardeschijven in mijn PC heb dan. de 20 GB waar windows opstaat en me bestanden die ik nu heb en dan een andere van een hogere capiciteit waar ik weer nieuwe bestanden op kan zetten

ik hoor het wel
M.V.G Wesley;)
 
Natturlijk kan dat:thumb:
Je hebt brred gezien 2 verschillende soorten hardeschijven, S-ata, en IDE, S-ata is de nieuwste maar kan niet op elke pc, alleen op nieuwere (+-2,5 jaar oud schat ik). Hier voor heb je ook een stuur programma voor nodig, deze vind je o.a op de CD van je moederboord.

En dan heb je ook nog IDE, deze past op elke computer:thumb: Hier moet je wel op letten met Master/slave. Die 20 gb moet dan Master worden (letterlijk vertaald: De baas, waar windows op staat) en je nieuwe hardeschijf moet Slave worden (Slaaf dus:p), dit stel je in met een zogenaamde Jumper, dat is een soort pinnetje, die iets verbind op je hardeschijf:
DIY-SecHD6.jpg


Het is opzich allemaal niet zo super lastig:thumb:
 
Klopt bijna maar een kleine aanvulling:

De tweede ide schijf wodt inderdaad slave wanneer deze op dezelfde kabel zit als de master harddisk.
Wordt de tweede harddisk echter de eerste schijf op de tweede ide poort, dan wordt hij weer master.
 
Oke dus ik kan gewoon een hardeschijf kopen en die aansluiten. en dan die master en slave jumpers er op tedoen

maar hoe zit dat dan met die kabel? dat de nieuwe hardeschijf die dan de1ste wordt?
 
Zo'n kabel ziet er zo uit
IDE_cable2.jpg

1 'stekker' zit in je moederboord, 1 zit in je hardeschijf, en 1 in de andere hardeschijf, je moet dat ook nog een stekker op zetten voor de stroom:
stroom.PNG

van deze stekker zitten er mieerdere van in je pc:thumb:
 
ja ik weet wel hoe zoon stekker er uitziet of hoe ze aangesloten moeten worden maar omdat ik net lees dat als ik dan de 1ste master Harddisk met de master jumper aansluit en ik doen dan die 2de slave harddisk er bij dat die 2de de master wordt

hoe los ik dat dan op?
Edit: oh oke ik vat het al jah dan lukt het wel :) bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan