2de HD Not Detected

Status
Niet open voor verdere reacties.

joe

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2002
Berichten
75
Even kort en krachtig mijn probleem, ik hoop dat de oplossing dat ook is(!)
2de HD (Maxtor 92048U8. 20 G) in mijn PC gedaan.
Na veel gepuzzel, gevloek en de PC bijna het raam uit, (Oh look,... You've crashed!!) ben ik nu zover:
Pri-Master: IDE Type 47 ( 4.8 G)
Pri-Slave : Not Detected.
Sec. Master: CD-Rom
Sec. Slave: CD-Rom

Beide schijven waren geformateerd voordat ik Windows '98 2de editie instaleerde.
Hoe kan ik het oplossen en wat moet ik dan doen?

Groetjes, Joe.
 
Kijk even op de 2de schijf of de jumpers op slave staan. Plaatje van de jumpersettings staat meestal op de schijf.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, Jumpers. Dat is helemaal nieuw voor me, maar ik ga weer even puzzelen.:eek:

Thanx!!:D
 
Naast je brede kabel heb je nog een paar pinnetjes zitten.

Daar moeten soms (hangt ervan of of het master of slave is en is bij iedere schijf anders)hele kleine "blokjes" op geprikt worden om aan te geven of hij de hoofd of de bij-schijf is.
 
Laatst bewerkt:
Weet je trouwens zeker dat het de Maxtor 92048U8 is, en niet de 92048D8 ? Ik kan zo weinig over die schijf van jouw vinden.
 
Hier de achterkant van de 92048U8, met de jumperinstellingen.

m_a1.gif
 
Hoi Tanja,

Die schijf bestaat wel hoor, kijk Hier staat hij op regel 10.

Ik zie dat maestro net reageerd, met een hele mooie afbeelding moet ik zeggen.


groetjes speedtouch
 
Mooi plaatje Maestro12, die zocht ik namelijk. Kon hem nergens vinden.

Nu zal Joe er wel uitkomen.:thumb:

@ Speedtouch, ik kon inderdaad wel IETS vinden, maar geen mooi plaatje zoals Maestro:D
 
Laatst bewerkt:
wauw! wat een hulp!:)
Inderdaad, klopt allemaal als een bus wat jullie zeggen.
Ik heb nu 2 harde schijven. Alleen zie ik als hij boot dat het allemaal klopt; HD1 4.8G. en HD2 20 G.
Maar als ik bij "mijn computer" bij de eigenschappen van "C" en "D" kijk zijn ze precies hetzelfde.
Beide 4.8 G.
Ik heb ook even bij "AIDA32" gekeken en die zegt ook dat het 2x de zelfde schijf is. 2x "Generic type 47"
Heeft iemand enig idee?

Groetjes, Joe.
 
En je hebt, nadat de bios hem goed herkend ook partities gemaakt en geformatteerd???
 
Geformateerd wel, maar partities ben ik helemaal vreemd mee. is dat het probleem denk? Ik krijg weer helemaal hoop!
Is dat van die partities uit te leggen? ik wil het graag leren.
Hij herkent hem niet helemaal goed trouwens. Wel het aantal gig. maar hij heeft 2x dezelfde schijf;

pri-master ; generic type 47 4.8 g.
pri-slave : generic type 47 20 g.( moet zijn Maxtor)
sec. master: CD-Rom
sec. slave : CD-Rom

groetjes, Joe.
 
Nou maak je me in de war.
Eerst zeg je dat beiden een grootte weergeven van 4,8 gb en nu zeg je dat de slave wel 20gb weergeeft.

Dat "pri-slave : generic type 47" is normaal dat ligt aan je bios, hoe deze hem weergeeft.

Als je de hdd hebt kunnen formatteren dan is die al gepartioneerd, dus dat is het probleem dan ook niet.

Welk besturingssysteem gebruik je??
 
O.K. sorry, ik zal even duidelijker zijn.
Ik heb windows '98 se.
als ik boot geeft hij aan dat de hd1 een generic is met 4.8 gig. hd2 is ook generic met 20 gig. (dat klopt dus begrijp ik.)en dan 2 cd-rom's maar dat is niet belangrijk denk.
Als ik dan in windows bij "mijn computer" kijk heb ik A, da's de floppy, C, D, en dan de 2 cd-rom's, E en F.
Als ik bij C en D bij de eigenschappen kijk, zijn die gelijk en in aida, bij logische partities ook. Beide 4.8 gig.
(Ik heb de masters aan het eind van die brede kabel geprikt en de slave's in het midden. dat klopt toch?)

groetjes, joe.

A Thrill a Day, Keep's The Chill Away
 
Ga eens naar start->uitvoeren en type daar 'command', je krijgt nu de DOS prompt te zien, type daar 'fdisk /status' gevolgd door enter, kijk nu bij je tweede HDD voor hoeveel procent die gebruikt is.


p.s. om weer uit de dos prompt te komen type je 'exit' gevolgd door enter.
 
Ja, mijn fout!! :eek: Beide hdd's zijn voor 100% gebruikt.
Hoe kan dat nou weer? moet ik nu opnieuw formateren?
Volgens Aida zijn ze beide bijna helemaal vrij.
Jammer, ik dacht dat ik er bijna was...
groetjes joe.
 
Laatst bewerkt:
En wat voor informatie zie je daar nog meer, staan er b.v. nog meer partities(non-dos) op de HDD???
Je ziet als het goed is ook de totale grootte van de harddisk en de grootte van de partitie.
 
O.K, dit is wat er staat;

status van de vaste schijf;
schijf 1 8056 Mb. vrij,- gebruikt, 100%
Station C 19524 Mb.
Schijf 2 19524 Mb. vrij, - gebruikt, 100%
Station D 19524 Mb.

Ik snap er echt helemaal nix meer van:confused:

Groetjes, Joe.
 
Nou raak je me helemaal kwijt, in je eerste bericht schrijf je over een 4,8 en een 20gb harddisk.
Nu zie ik bij schijf 1 staan 8056mb (=8gb !!!) en vrij 19524?????? is dit een type foutje???

Schijf 2, zou volgens deze gegevens helemaal te gebruiken moeten zijn.
 
Sorry, het is inderdaad wat onduidelijk.

schijf------station-----Mb.-------vrij-------gebruik
---1-------------------8056------------------100%
-------------C--------19524
---2------------------19524------------------100%
-------------D--------19524

Dit is wat er staat, zonder al die streepjes dan maar ik denk dit is wat duidelijker.
Ik wil schijf 1 als station C en schijf 2 als station D. Dat heeft ie zo te zien ook niet.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
groetjes Joe.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan