2de sata schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ojisan_Buba

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2005
Berichten
83
Beste,

Ik heb een moederbord Asus A8VDeluxe en hier al een sata schijf op de eerster seriele poort gezet. De raid optie is uitgeschakeld. Nu wil ik een tweede sata schijf op de 2de seriele poort zetten maar dan herkent de pc geen enkele schijf niet meer. Met sata schijven moet je hen toch niet op maste en/of slave zetten??
Iemand een idee???

Met alle dank
 
Hoi !

Sorry, maar ik snap je vraag niet !

SATA schijven sluit je aan op een sata-controller, niet op een serieele poort.

Op welke schijf staat je OS ?

Greetz,

Harry.
 
je zal die schijf toch even in de sata bios moeten instellen anders werkt het niet.
je gebruik ze niet als raid dus zou dan een eitje moeten zijn om deze even toe te voegen.
vergeet niet te saven in de sata bios daarna zou alles moeten werken en is de extra drive,
zichtbaar.
 
Ja, ik heb de naam gebruikt die ik op mijn scherm krijg wanneerde bios de pc opstart. Op serialCH00 staat mijn 1ste sata hd met os. Nu wil ik op de tweede, di serialCh01 mijn 2de sata schijf zetten. Ik heb de raid functie in bios al uitgeschakeld maar mijn bios herkent dan geen enkele schijf meer.
Betere omschrijving??? Idee???
 
je zal die schijf toch even in de sata bios moeten instellen anders werkt het niet.
je gebruik ze niet als raid dus zou dan een eitje moeten zijn om deze even toe te voegen.
vergeet niet te saven in de sata bios daarna zou alles moeten werken en is de extra drive,
zichtbaar.

Hier staat het goed, die raid bios voor de Via southbridge moet wel op enabled staan, en de schijven als enkele schijven aanmelden, misschien hoef je helemaal niets te doen, en start hij gewoon door, het is een native sata/raid controller.
 
Wel euh, ik heb alles nog eens nagekeken en uitgevoerd zoals jullie het beschrijven.
De bios raid functie weer ingeschakeld in de bios. Alles draait naar behoren als ik mijn 1ste schijf alleen in pc heb, zoals vroeger. Deze staat op sata1 op het MB. Er is nog een connector, sata2 om een 2de schijf te zetten. Heb de handleiding er ook bij genomen. Als ik dan de 2de schijf erop zet en opstart herkent hij geen enkele HD niet meer en stopt het opstarten met met meldingen No HD found en als laatste zoiets als insert proper bootdevice.....
Het geeft steeds hetzelfde effect als raid in- of uitgeschakeld is.
In de bios worden de beide serial ports als adres gedetekteerd.
Ja, wat nu????

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Je kunt hem nog op de Promise controller proberen, deze op enabled zetten in de bios, en de IDE modus aangeven.

Had je, overigens, ook nog even in die Via Raid bios gegeken wat daar de mogelijkheden zijn?

Tevens kun je het proberen met alleen die nieuwe schijf, om te achterhalen of die interface erop het wel doet, eventueel met een andere voedingstekker, om alles uit te sluiten.
 
Halloo,

Promise controller heb ik niet in bios.
Via raid nog niet nagekeken.
IK kan hem nog proberen als enige hd in pc,maar zelfde resultaat denk ik.
Heb toch al vorderingen gemaakt, nl: Sata schijf is sata2 terwijl MB nog sata1 is, daarom toch jumpers instellen op 5de en 6de pin. Dit zo gedaan en bios herkent de schijf nu wel, maar dan krijg ik bericht: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".
Ik heb geen disketje met boot bestanden. Hij vraagt telkens in de diskettedrive een diskette.
Misschien nu een idee????

Alle dank.
 
Kijk maar eens in de manual, je hebt wel een Promise controller.

En als de schijf wordt herkent, staat daar niets op denkelijk, en dien je de cdrom als eerste opstartmedium je je bios te selecteren, en van de XP cd op te starten.
 
Lange Pier,

Wreed bedankt maat. Heb in bios nog eens geduikeld en daar worden de sata schijven ook gedefinieerd. Maaaar, mijn 1ste HD stond als 2de schijf in bios en mijn 2de hd stond als 1ste schijf in bios vermeld, duuuus, opstart ging steeds naar mijn 2de hd omdat die als 1ste stond. Heb beiden verandert en in juiste volgorde gezet. Opgestart en oeps alles was in orde. Dan in systeembeheer, computerbeheer, schijfbeheer de nieuwe schijf geinitialiseerd en geformat. En alles ok nu.

Bedankt voor het meedenken.
Vraag me nu niet hoe het komt dat mijn 1ste hd als 2de stond en vice versa. Misschien foutje van mij in verleden???

Probleem opgelost, alle dank,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan