2duo E8400 of 2 Quad 6600?

Status
Niet open voor verdere reacties.

theo koeten

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2001
ik wil m'n huidige E1600 1,6 maar eens up daten maar kan moeilijk beslissen welke ik nu moet kopen. Qua prijs maakt het nauwlijks verschil.
Het is voor een P5K-E mobo met 775 socket in een Antec 900 kast met 4x 120mm in en 1x 200mm uit ventilator dus airflow is genoeg. Ook qua voeding Coolermaster 600W is er voldoende in huis.
Het mobo heeft een bios van rev.0906, niet de nieuwste maar up daten heb ik slechte ervaringen mee dus vind ik dat prima zo, heb trouwens geen floopy meer voor een boot disk.
Ik werk voornamelijk met photoshop en filmbewerken en office 2007 als zwaartse aplicaties en er zit 2GB DDR2-800 intern in wat zelden hoger dan 50% bezet komt. Dit in tegenstyelling tot de 1.6 CPU die regelmatig in het rood staat en behoorlijk onstabiel aan het worden is. Laatst stond de boel vast en na los en weer vast zetten van de CPU ging het beestje weer draaaien...., gelukig.
OS=Vista home edition 32b

De Quad's hebben een FSB van 1066 en de DUO van 1333. Is het dan ook noodzakelijk mijn huidige DDR2-800 GEIL te up graden naar 1066 of hoeft dat niet per sé?

alvast bedankt voor het helpen de juiste keuze te maken.

theo

Laatst bewerkt:
Voor wat jij doet met de pc zou ik kiezen voor de Q6600. Ben je meer gamer dan de E8400.

dan is de quad core er meer geschikt voor als je foto en film bewerking doet.
het kan best zijn dat je toch een bios flash moet gaan doen want het is mogelijk dat de quad core niet herkent woord.
laat dit anders in een winkel doen koste is nihil en je bord blijft gespaard

Laatst bewerkt:
quad of duo

ok een quad dus.
Weten jullie ook misschien waarom dan? Afgaand op de FSB had ik een lichte voorkeur voor de E8400, maar het idee 4 processoren in huis te hebben sprak me ook wel aan, vandaar de moeilijke keus.
Is alleen de rekenprestatie van belang of ook de snelheid?

Nog iets met m'n geheugen doen misschien? Of kan dat wel DDR2-800?

theo

het kan best zijn dat je toch een bios flash moet gaan doen want het is mogelijk dat de quad core niet herkent woord.
laat dit anders in een winkel doen koste is nihil en je bord blijft gespaard

De core 2Quad 6600 wordt al vanaf rev. 0503 ondersteund, dus verwacht ik geen echte moeilijkheden, al zal ik de vraag bij aanschaf voorleggen aan de verkoper...., en dan maar hopen dat ie er iets vanaf weet!

theo

De p5k-E heeft de functie EZ-flash 2.

Hiermee kun je super makkelijk en veilig je bios updaten.

Ga naar de asus site. Download de nieuwste bios voor jou bord.
Dit is een ingepakte file (.rar als ik me niet vergist)
Pak deze uit op je bureaublad.

Restart je pc en ga in je bios.
Hier staat onder een tab EZ-flash 2

Deze scan je schijf en ziet gelijk je uitgepakte bios op je bureaublad.
Selecteer de bios.

EZ-flash controleert eerst of je gedownloade versie goed is. (niet beschadigd of corrupt)
Hierna wist hij je oude en installeerd hij de nieuwe versie.

kalar is kees.

Mocht er toch wat fout gaan. bv je pc valt uit / stroomweg.
Dan heb je op je bord ook crash free bios 3.
Hiermee kun je de beschadigde/ oncomplete bios repareren.

Kan dus igg niet fout gaan

bios update

ai..., nét op tijd, ik moest alleen nog op "betalen" drukken voor de Q6600 voor 143 euries.
Maar als dat updaten idd zo eenvoudig is dan kan ik naar een Q8200 voor praktisch hetzelfde bedrag..., ga nu eerst dat updaten proberen. BEDANKT!

en m'n RAM ?? Nog iets aan veranderen?

theo

nee ram is nog goed.

miss nog 2gig erbij?

bios update p5k-e

Gaat toch niet helemaal zoals je voorstelde.
Onder de TAB Tools staat de EZ flash met keuze voor o.a. ASUS O.C. profile.

O.C. profile 1 status: not installed
O.C profile 2 statu"s: not installed.

dan kan ik kiezen tussen load en save profile 1 of 2 te laden of te saven.
Ik weet niet wat dit betekend, als ik op save of load klik gebeurt er niets.

Onderaan staat: Start O.C. profile (the use of this utility support no NTFS disc's)
als ik klik krijg ik een invulveld met huidige ROM en op te geven naam etc voor nieuwe ROM. zoeken op C:\......., en dan durf ik niet verder want die C, met buroblad staat op een NTFS schijf.

Zal ik het bestandje P5K-E 1202 ROM op een usb tje zetten en zo ja, hoe weet ik dan de drive letter?

theo

De p5k-E heeft de functie EZ-flash 2.

Hiermee kun je super makkelijk en veilig je bios updaten.

Ga naar de asus site. Download de nieuwste bios voor jou bord.
Dit is een ingepakte file (.rar als ik me niet vergist)
Pak deze uit op je bureaublad.

Restart je pc en ga in je bios.
Hier staat onder een tab EZ-flash 2

Deze scan je schijf en ziet gelijk je uitgepakte bios op je bureaublad.
Selecteer de bios.

EZ-flash controleert eerst of je gedownloade versie goed is. (niet beschadigd of corrupt)
Hierna wist hij je oude en installeerd hij de nieuwe versie.

kalar is kees.

Mocht er toch wat fout gaan. bv je pc valt uit / stroomweg.
Dan heb je op je bord ook crash free bios 3.
Hiermee kun je de beschadigde/ oncomplete bios repareren.

Kan dus igg niet fout gaan

Volgens Asus werkt het zo ongeveer ja, maar toch niet helemaal:

Bij Asus staat o.a.:

Under Tools menu, select ASUS EZ Flash 2. It may take 20 seconds for the drives to show up. Select a drive in the left pane <Tab>. Use <Up> and <Down> arrows and <Enter> to select a drive. If you don't see the BIOS file in the right pane, check the other drives. Note that the drive letters are not the same here as in Windows and that no HDD's (NTFS devices) are shown here.

Bron:
http://vip.asus.com/forum/view.aspx...del=P5B+Deluxe/WiFi-AP&SLanguage=en-us&page=1

Q8200 is net iets beter dan de Q6600 (met name door nieuwe technieken) en een stuk zuiniger.
De Q6600 is veel beter te overclocken: dus als je dat doet, dan zou ik voor de Q6600 kiezen.

De Q9400/Q9450/Q9550 zal wel te duur worden...

bios update p5k-e

ik hoef niets aan m'n Ram te doen dus zou ik ook een Q9 and up kunnen kopen. Alleen dan MOET ik de bios up daten en ik twijfel om door te zetten. Hat gaat i.i.g niet zoals Mukkel en MrMusic uitleggen. Ik heb de update nu op een usb'tje in de PC staan maar kan niet overzien wat ik doen moet als het fout gaat. Ook op asus.com, het manual en in Helpmij staat niet echt iets wat ik kan volgen.
zo'n 94 of 95 is wel supersnel zie ik :( :(

If you don't see the BIOS file in the right pane, check the other drives. Note that the drive letters are not the same here as in Windows and that no HDD's (NTFS devices) are shown here.
[/url]

If you DON'T SEE the file.
Ik heb het al meerdere malen gedaan bij m'n ex moederbordje P5K.
En deze zag de file automatisch zonder zelf iets te selecteren.
File's waren gewoon uitgepakt op het bureaublad.
Op een NTFS schijf

Misschien is dat bij de P5K E anders, maar ik betwijfel dat.
Heb je al of zoeken gedrukt??

De profiles zijn alleen bedoelt om je huidige bios instellingen op te slaan.
bv je hebt hem geklokt naar 3Ghz met andere instellingen in de bios.
kun je dit opslaan in een prifile.
Hiermee kun je makkelijk deze instellingen laden mocht je iets verandert hebben.

Je moet in dit schermpie komen
http://infomb.googlepages.com/EZFlash2.jpg

Dan EZ - flash

Hierna moet je in het volgend schermpje komen
http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/asus-p5e/ezflash-s.jpg

Hier staat hij ook op de C schijf en kun je rechts een rommetje selecten.

Laatst bewerkt:
bios P5K-e updaten

Ja daar ben ik weer......:p
het is gelukt via de USB stick (FAT geformateerd) die dan C heet.....:shocked: en daar stond het bestandje keurig vermeld.
na fingers crossing en een schietgebed op de "enter toets" geramd en daar ging ie.... Alleen de fans daarna even inschakelen, op F10 drukken om op te slaan en "BAM" uit....., gelukkig starte ie weer op na 5 seconden en zoals jullie zien ben ik weer in beeld.

Goed, dan ga ik me nu op een wat hogere range werpen, eens kijken wat die 1202 revisie aankan aan CPU...
Iedereen hartstikke bedankt voor het snelle meedenken! :thumb:

theo

Ja daar ben ik weer......:p
het is gelukt via de USB stick (FAT geformateerd) die dan C heet.....:shocked: en daar stond het bestandje keurig vermeld.
na fingers crossing en een schietgebed op de "enter toets" geramd en daar ging ie.... Alleen de fans daarna even inschakelen, op F10 drukken om op te slaan en "BAM" uit....., gelukkig starte ie weer op na 5 seconden en zoals jullie zien ben ik weer in beeld.

Goed, dan ga ik me nu op een wat hogere range werpen, eens kijken wat die 1202 revisie aankan aan CPU...
Iedereen hartstikke bedankt voor het snelle meedenken! :thumb:

theo

mooi!
Alles is mogelijk:
http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=P5K-E&product=1&os=25

Q8200 is net iets beter dan de Q6600 (met name door nieuwe technieken) en een stuk zuiniger.

wat maakt de Q8200 dan beter? Hij heeft minder cache, iets hogere FBS en lagere frequentie. Is het alleen dat ie zuiniger is, want dan kun je toch altijd beter een Q6600 nemen? Of mis ik iets?

Als je de cpu standaard laat draaien is de Q8200 een betere optie.
45nm => zuiniger => minder warmte
En een hogere fsb 1333 ipv 1066 waardoor je systeem sneller reageert.
Die 0.07Ghz minder merk je toch niet

ALs je gaat overklokken is de q6600 beter geschikt.

Hogere multiplier en lagere FSB zodat je niet zo snel tegen andere bottlenecks aanhopt
Zoals geheugen / mobo.

Laatst bewerkt:
E8200 of Q6600

Ik heb uiteindelijk voor een tweedehands E8500 gekozen die nu al weer een aantal weken vrolijk op 3.8 stab is en me nog niet in de steek heeft gelaten :thumb:

groeten,
theo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan