2e aan/uit schakelaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mouze
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mouze

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2002
Ik wou graag een 2e aan knop voor mijn pc willen, aan een lang draadje buiten mijn pc, zpdat ik vanaf een afstandje mijn pc aan kan zetten. Zelf dacht ik aan het stekkertje die in het mobo zit, daar iets mee doen... maar ik heb geen idee hoe.. iemand goede ideetjes?

Floris.

Wat veel cooler is, is je knop van je pc niet meer gebruiken....de draadjes verbinden zodat je pc dus altijd aan staat, vervolgens een stopkontakt kopen met afstandbediening. lijkt mij ook het minst gerommel met kabels.

Enige is natuurlijk dat je de afstandbediening kwijt kunt raken whahahahaha

Het idee van dutchdavid lijkt me absoluut geen goed idee.
Te meer dat de aan/uit knop, maar heel kort verbonden wordt, waardoor de pc aan gaat.

Zelf heb ik een tuimelschakelaartje gemonteerd, voor het geval de pc vast loopt en in hem via de aan/uit knop moet uitzetten.
Normaal zet ik de pc via het toetsenbord aan/uit.

Om op de vraag van Mouze terug te komen.
Je kan natuurlijk de draden van de aan/uit knop afknippen en verlengen.
Je soldeert hier zo'n tuimelschakelaartje aan en je kan hem plaatsen waar je wilt.:)

Zie de afbeelding hoe ie eruit ziet;
TS-11.jpg

Je moet er dan wel eentje kopen, die vanzelf weer terug naar de beginstand springt.

Geplaatst door crash

Zelf heb ik een tuimelschakelaartje gemonteerd, voor het geval de pc vast loopt en in hem via de aan/uit knop moet uitzetten.
Wat dacht je ervan om de gewone knop wat langer ingedrukt te houden als zoiets zich voordoet?

Sommige moederborden ondersteunen ook inderdaad de optie om via een toetsaanslag op het teoetsenbord de pc te laten starten :)

Geplaatst door sjunnie
Wat dacht je ervan om de gewone knop wat langer ingedrukt te houden als zoiets zich voordoet?
Die gewone knop, zit er bij mij dus niet meer op.:p
Zie handtekening "Nieuw front+zijpaneel casemod van MDF".
De kast is al lang niet standaard meer, vandaar dat de knop vervangen is.:cool:
Ik heb geen knop(pen) meer op het front paneel zitten.

Laatst bewerkt:
maar is het ook mogelijk om de draadje af te knippen in de pc zelf die naar de knop lopen, en dan met twee schakelaartjes verbinden, dus 1tje in de pc zelf en 1tje buiten de pc op afstand...

Greetz,
Floris.

P.S. wat is dat, zo'n tuimelschakelaartje. En hoe werkt het en hoe duur is het en kan je het in elke elektronica winkel krijgen?

Ik durf niet te zeggen of je van 1 twee schakel punten kan maken.

Zo'n tuimelschakelaartje kan je bij een goede electronica winkel kopen.
Diegene waar ik de afbeeld ing heb geplaatst kost €0,80.
Je sluit hem als volgt aan;
Er zitten drie pootjes op, je hebt er twee nodig.
Op de middelste gaat de plus draad en op de tegenovergestelde pootje, dan waar je het hendeltje naar toe verplaatst, gaat de min draad.
Ik hoop dat het duidelijk is, anders moet je het ff zeggen.
Dan probeer ik een schemaatje te zoeken/maken.

Hallo

Afknippen van draadjes hoeft zeker niet ....

Een "toggle" switch of een gewoon drukkopje met een "maak" kontakt , PARRALLEL met de "power" on schakelaar moet deze klus ook klaren ....

De verbindingsdraden , indien elektrisch veilig , kunnen ruimschoots 3 M lang zijn ....

Peter

Geplaatst door VDK_P
Een "toggle" switch of een gewoon drukkopje met een "maak" kontakt , PARRALLEL met de "power" on schakelaar moet deze klus ook klaren ....

Dit snap ik dus niet :confused:

Geplaatst door crash
Je sluit hem als volgt aan;
Er zitten drie pootjes op, je hebt er twee nodig.
Op de middelste gaat de plus draad en op de tegenovergestelde pootje, dan waar je het hendeltje naar toe verplaatst, gaat de min draad.
Ik hoop dat het duidelijk is, anders moet je het ff zeggen.
Dan probeer ik een schemaatje te zoeken/maken.

En dit btw ook niet...

Greetz,
Floris

Hier een klein schemaatje.
Op de afbeelding zie je het schakelaartje vanaf de zijkant.
attachment.php

De blauwe streep is het hendeltje in de beginstand.
De rode streep is het hendeltje als ie geschakeld wordt.
Het rode pijltje bij het pinnetje is de plus aansluiting.
Het zwartje pijltje bij het pinnetje is de min aansluiting.

De electronica winkel kan je het eventueel ook nog eens uitleggen.:)

Bijlagen

• shakelaar.jpg
    shakelaar.jpg
    3 KB · Weergaven: 982
ok, thanx voor de uitleg... nu alleen nog 1 ding: wat is de beste manier om van 1 schakelaar 2 schakelaartjes te maken? (dus 1 pc, en 1 zo'n ding van crash...)

Floris.

Al wil je er 10 schakelaars tussen zetten, dat maakt niet uit. De schakelaar maakt alleen even contact als je hem indrukt (tuimelt) en in rusttoestand zijn er dus geen verbindingen, dus kort gezegd JA je kan er meerdere schakelaars aan monteren.

Geplaatst door Mouze
nu alleen nog 1 ding: wat is de beste manier om van 1 schakelaar 2 schakelaartjes te maken? (dus 1 pc, en 1 zo'n ding van crash...)

Geplaatst door maestro12
Al wil je er 10 schakelaars tussen zetten, dat maakt niet uit. De schakelaar maakt alleen even contact als je hem indrukt (tuimelt) en in rusttoestand zijn er dus geen verbindingen, dus kort gezegd JA je kan er meerdere schakelaars aan monteren.

wat begrijp je niet aan mijn vraag?

Greetz,
Floris

Geplaatst door Mouze
wat is de beste manier om van 1 schakelaar 2 schakelaartjes te maken? (dus 1 pc, en 1 zo'n ding van crash...)
Nog maar ff een schemaatje gemaakt.:)
attachment.php

Het linker rechthoekje is zeg maar de aansluiting naar je moederbord.
Rechtsboven is het tuimel schakelaartje.
Rechtsonder(groen rondje) is je huidige aan/uit knop
Rood is de plus draad.
Zwart is de min draad.

Wat je dus moet doen is van 1 plus draad er twee maken en van de min draad er ook twee van maken.
Zodat je aan twee kanten een schakelaar kan aansluiten.
1 die gewoon in je pc kast blijft en 1 nieuwe(extra) schakelaar, die dus lange aansluitdraden moet krijgen.
Gebruik hiervoor dezelfde dikte stroom draadjes, als er nu naar de aan/uit knop gaan.

Bijlagen

• meerdere schakelaars.jpg
    meerdere schakelaars.jpg
    4,1 KB · Weergaven: 970
Laatst bewerkt:
Geplaatst door crash

Wat je dus moet doen is van 1 plus draad er twee maken en van de min draad er ook twee van maken.
Zodat je aan twee kanten een schakelaar kan aansluiten.

Oke, thanx, het is me nu helemaal duidelijk, alleen hoe kan ik zeg maar het beste van 1 draad er 2 maken? gewoon doorknippen, de ene kant in een kroonsteentje en aan de andere kant 2 draadjes erin stoppen? Lijkt mij het veiligste en simpelste....
En moet het per se de zelfde dikte zijn? En zo ja, dat is zeker ook wel gewoon te koop in de elektronica winkel toch?

Greetz,
Floris

Ik zou geen kroonsteentje gebruiken.
Eeen kronsteentje is redelijk groot en lastig weg te werken.

Je knipt inderdaad het draad door en stript de uiteinde.(isolatie klein stukje weghalen)
Je draait de draden aan elkaar en doet er wat krimpkous of tape omheen.(eletronica winkel)
Je moet de draden wel weer isoleren!!!!

Ik zou dezelfde dikte draden gebruiken, zodat er geen weerstand verschil is.
Dit is inderdaad ook bij de electronica winkel te verkrijgen(±€1,25 per 5 meter dacht ik)
Ik zou twee verschillende kleuren aanschaffen, zo kan je makkelijk de plus en min draad uit elkaar houden.;)

OKe, ik ga het straks ff halen allemaal en dan ff in elkaar frutslen. Ik zal wel ff laten merken of het gelukt is of dat me pc totaal niet meer aan gaat :p

Greetz,
Floris

AAAAAARRRGHHHHH :mad: :evil:

ik naar hecke toe, elektronica winkel op de ceintuurbaan in amsterdam, best wel een grote ook nog, hebben ze geen ******* tuimelschakelaartje :mad:
Iemand die een winkel in amsterdam weet waar ze het wel hebben??? :cool:

Greetz,
Floris

Het hoeft niet speciaal een tuimelschakelaartje te zijn, het moet gewoon een verende 'maak' schakelaar zijn, of dat nu tuimel, druk of trek is, dat maakt niet uit.

Ja, ik zei ook al tegen ze, het hoeft niet per se een tuimelschakelaar te zijn, als ie maar automatisch naar z'n beginstand terug springt, maar dat hadden ze dus niet :confused:

Greetz,
Floris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan