2e beeldscherm lijnt niet goed uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nald88

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2015
Goedenavond,

Ik heb een 2e beeldscherm aangeschaft voor mijn laptop (windows 8.1).
Ik kan mijn buereaublad uitbreiden, en heb het beeldscherm op de juiste resolutie ingesteld (1680 x 1050) (windows beveelt 1920 x 1080 aan)

Alleen mijn taakbalk valt half weg en het beeld staat niet netjes in het midden.

de bovenst rand en 1 van de zijden zijn wel correct uitgelijnd als ik de muisbewegingen volg. Dus het heeft niet te maken met het centreren op het beeldscherm.
De computer denkt dat het (x,y) 0,0 punt buiten mijn scherm ligt, welke resolutie ik ook probeer ik krijg nooit de volledige taakbalk op het scherm.

Dit was me ook al eerder opgevallen als ik de laptop aansluit op de tv(hdmi) dan valt ook een gedeelte van het bureaublad weg

hebben jullie een oplossing hoe ik dit aan kan passen?

(voor het huisje horen nog 5 andere pictogrammen te staan)
20681172734_6bfd6d2c2e_c.jpg

Laatst bewerkt:
Tsja, die resolutie sluit niet aan bij dat je scherm 16:9 beeldverhouding heeft.
Probeer een andere resolutie, uit het lijstje dat hier wordt getoond, mogelijk is je probleem dan voorbij.
Suggesties van mijn kant:
1600x900
of
1366x768

Tijs.

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb het geprobeerd en het wordt er niet beter van.

Ik denk wel dat het aan de 4:3 verhouding ligt, maar waarom komen er dan geen 2 zwarte balken boven en onder je scherm, zoals je vroeger breedbeeld keek op het normale scherm?

Nu denkt de computer dat het scherm groter is dan dat hij daadwerkelijk is, ik mis nu langs alle kanten een gedeelte van het scherm.

Kijk in de documentatie van de monitor na welke resoluties worden ondersteund. Mogelijk geeft Windows de verkeerde aanbeveling, en heb je een andere beeldverhouding van 16:9.
Daarnaast schijnt er iets te bestaan als overscan en (mogelijk ook) underscan (instelling in het hulpprogramma van je videokaart-driver). Zie (bijv.) hier
Kijk of je wat tegenkomt daaromtrent.

Verder kun je kijken of de Auto adjust knop op de monitor zelf iets voor je kan betekenen.

Tijs.

auto adjust, verbeterd iets, maar dan krijg ik een zwarte balk aan de rechterkant, en met horizontaal uitlijnen kom ik niet ver genoeg

auto adjust biedt helaas ook niet het gewenste effect.

Heb helaas geen documentatie van het scherm, maar via het scherm menu geeft aan dat het 1680 x 1050 moet zijn.

Ga me even verdiepen in je linkjes

Laatst bewerkt:
Dan zit Windows je foutief te informeren: Je hebt dan een 16:10 beeldscherm.
Zie (voor een paar alternatieve resoluties): deze link
Dus komen dan in aanmerking om te proberen (in combinatie met de Auto knop):
1280×800
1440×900

Tijs.

ik heb de hoogte en de breedte nu goed ingesteld, de verhoudingen kloppen ook.

alleen nu ligt het 0 punt van de x as te ver naar links. En aan de rechterkant heb ik een grote zwarte balk (software beschouwt dit als einde scherm omdat daar de muis ook niet zichtbaar is)

Enige wat ik me daarbij kan bedenken (is meer een workaround dan een 'oplossing') is in het configuratie-hulpmiddel van je driver (bijv. Catalyst Control Center (CCC) als je een ATI/AMD videokaart chip hebt) het scherm naar rechts te verschuiven in de instellingen van die resolutie. Hopelijk heeft iemand anders een andere oplossing.

Tijs.

Ik heb mogelijk nog 1 oplossing, maar daarvoor moet ik het complete merk+type monitor hebben: Als er een 'driver' voor bestaat, dan kun je die installeren voor je monitor in Apparaatbeheer, mogelijk is dan de 'handmatige verschuiving' in de driver niet nodig.

Tijs.

de pc heeft een dell grafische kaart, verder ben ik daar wat huiverig voor om die aan te gaan passen.

Heb het scherm op de pc aangesloten waar die oorspronkelijk bijzat (gekregen van mijn schoonvader)
En ook daar is het beeld uit verhouding.

ik moe de resulutie op 1280 x1024 zetten, dan is het volledige beeldscherm zichtbaar, maar wel uitgerekt.
Via de hardware van het beeldscherm kan ik het wel weer in verhouding krijgen, maar dan heb ik een zwarte balk aan zowel de linker als rechterkant.

Beeldscherm: Acer X243HQ

Dat beeldscherm kwam in 2009 uit of zo :rolleyes:
Quick start guide: hier
Handleiding: hier

Maar goed, ik heb een driver gevonden: hier
Downloaden, uitpakken, in Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ) Monitors openklikken, rechtsklikken op de monitor die blijkbaar de externe monitor voorstelt, kiezen voor "Stuurprogramma installeren" (of "Stuurprogramma bijwerken, wat er maar staat"), aangegeven dat het om een lokale driver gaat (dus niet laten zoeken op Internet) en dan bladeren naar de map waar je de driver had uitgepakt.

Mogelijk is daarmee de verschuiving voorbij, mogelijk ook niet.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan