2e device op pimare ide

Status
Niet open voor verdere reacties.

guesswho

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik kan geen 2e device op mijn primaire ide aan sluiten,speechrepost van het MOBO komt dan met de melding dat er geen ide harddisk is aangetroffen.
Koppel ik het 2e device af (dvd of cdrw) dan gaat alles goed.
Jumpers staan goed, HD op master, 2e device op slave.
Heb ook al geprobeerd de HD met 2e device op de secundaire ide aan te sluiten om te kijken of het aan de ide connector op het MOBO lag, zelfde resultaat.
Verder al geprobeerd met een andere ide kabel, zelfde resultaat.
Volgens de technische dienst ligt het nu hoogst waarschijnlijk aan mijn HD en moet ik het systeem maar inleveren voor controle.
Kan ik zometeen weer alles opnieuw gaan installeren, en ondanks het feit dat ik nog garantie heb voel ik hier weinig voor.

Heb je alle IDE devices in de BIOS wel op AUTO staan?

Ja in de bios staat alles op auto en wordt het 2e device ook netjes herkend.

Hmmm... aan je moederbord ligt het dan niet.
Het kan inderdaad zo zijn, net zo als de Technische Dienst zegt, dat je Harde schijf gewoon niet "samen kan werken" met andere devices.
Hopelijk weet iemand anders misschien nog iets? ...

Succes in ieder geval he,

Groetjes,

DarK ZeN

HD

HD te groot ? Het bios kan misschien de grootte niet aan. Of 7200 t.p.m. i.p.v. 5400 t.p.m. ?

Richard

Zet de apparaten eens op cableselect ipv master en slave. Wil ook wel eens helpen.

Wordt de schijf helemaal correct herkend in bios? dus ook de grootte?

op cable select zetten kan, zet beide drives op CS en zet de master (de drive die C moet zijn) op het uiteinde en de slave op de middelste.
Start ook eens op met een bootfloppy en kijk of je beide drives normaal kan aanspreken.

werkt niet? terug ermee!

succes

Geef eens merk+type primair en secundair apparaat.

b.t.w. 5400rpm en 7200rpm schijven werken vlekkeloos samen.

HD

Klopt dat dat vlekkeloos samen werkt, alleen moet het moederbord EN de bios de 7200 wel ondersteunen ...

En dat is in veel gevallen met wat oudere PC's lang niet altijd het geval.

Richard

7200RPM ondersteunen? Sorry hoor, maar hoe kom je er bij? Het enige wat het BIOS moet kunnen ondersteunen is de grootte en DMA/UDMA. Snelheid van de schijf doet er totaal niet toe.

HD

Nou moet je het me niet kwalijk nemen hoor, maar ik heb hier een PII 350 Mhz en daar wilde ik voor een half jaar geleden een 7200, 20 Gb inzetten, maar dat werkte dus niet.
Toen terug naar de dealer (waar de PC ook vandaan kwam) en een 5400, 20 Gb genomen en werken als een tierelier.

Navraag gedaan bij een Systeem-beheerder (in de familie) en hij kwam met dezelfde opmerking dat het BIOS EN het moederbord dat WEL moet ondersteunen, anders werkt het gewoonweg niet.

Richard

Wel, het is echt onzin.. De schijven zijn onderverdeeld in cylinders/sectoren in combinatie met een aantal leeskoppen. Soms zie je dat een schijf wel 16 leeskoppen zou moeten hebben volgens het BIOS, wel meestal zijn het er maar 4. Puur om het BIOS te misleiden haalt de schijf een trukje uit om de schijf te laten samenwerken met het BIOS. Hiermee moet het BIOS wel mee kunnen gaan.

Of de schijf die er in zit nu met 5400 toeren ronddraait of met 7200 veranderd de werken van de schijf niet, de schijf is alleen wat sneller. Sterker nog, een 7200 toeren schijf moet je zelfs in een 486 kunnen gebruiken. Omdat het BIOS van een 486 niet met die grootte om kan gaan zal je niet van de volledige capaciteit kunnen genieten, maar het werkt wel. Dat moet wel, anders voldoet de schijf niet aan de ATA-norm.

HD

Oké, maar voordat dit nu een eindeloos welles, nietes wordt, begrijp ik mijn probleem (en reactie van anderen) een half jaar geleden dan niet.

Maar goed, bij mij werkte het dus niet met een 7200 en met een 5400 wel.
Eerst nog een andere 7200 geprobeerd natuurlijk, want de eerste ZOU kapot KUNNEN zijn geweest, maar de tweede werkte OOK niet, dus ...

De systeembeheerder vertelde mij erbij, dat het met sdram 100 b.v. je ook niet sdram 133 kunt gebruiken, want dat WERKT gewoon niet.

Richard

Re: HD

Geplaatst door rb32
De systeembeheerder vertelde mij erbij, dat het met sdram 100 b.v. je ook niet sdram 133 kunt gebruiken, want dat WERKT gewoon niet.

Dan kan mijn PC niet werken :( wat ik heb 2x256MB PC133 en 1 X 256MB PC100 (werkt overigens top)

Re: HD

Geplaatst door rb32

Dit klopt idd. Niet. Het is wel zo dat het ene mobo en BIOS er beter mee omgaat dat het andere, maar ik heb ook 256MB PC133 geheugen in een PII-400. Waar volgens de fabrikant max PC100 in kan. En het werkt perfect.

Techie bedankt voor je oplossing, heb de HD en brander van de primaire ide op CS gezet en alles werkt nu.

groeten

GuessWho

Oké, maar voordat dit nu een eindeloos welles, nietes wordt, begrijp ik mijn probleem (en reactie van anderen) een half jaar geleden dan niet.

Maar goed, bij mij werkte het dus niet met een 7200 en met een 5400 wel.
Eerst nog een andere 7200 geprobeerd natuurlijk, want de eerste ZOU kapot KUNNEN zijn geweest, maar de tweede werkte OOK niet, dus ...

Richard

??? de snelheid van de schijf maakt niets uit voor het mobo hoor echt niet en PC133 draait perfect in PC100 sloten

heb ik met meerdere mobos meegemaakt sterker nog PC133 geheugen kan in PC66 sloten :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan