2e Gebruikersaccount kan bij het hoofdaccount rondsnuffelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik heb (W10) voor echtgenote een eigen lokaal gebruikersaccount aangemaakt op mijn eigen 'kantoor'computer zodat ze daar een eigen hoek heeft.
Ze krijgt een eigen blanco bureaublad en kan binnen haar account veel verder zelf configureren naar eigen behoefte.
Maar zij heeft dan uiteraard ook een eigen verkenner. En nu zag ik dat al mijn eigen bestanden (een waar 'pakhuis' in het hoofdaccount) in haar verkenner gewoon te zien zijn. Terwijl het er juist om ging dat ze niet verzeild kon raken in al mijn mappen.
(Voor de duidelijkheid: ik hoef niks te verbergen, ze kan ook direct inloggen op mijn eigen account, ze heeft de pincode :D, het gaat in dit geval puur om de overzichtelijkheid)
Voor haar eigen overzicht kan ze al mijn (voor haar overbodige mappen) onzichtbaar maken in haar account via de beeld-tab en alleen haar eigen mappen zichtbaar laten. Of desgewenst al die andere weer zichtbaar maken als dat nodig zou zijn. In zoverre is het overzichtelijkheidsprobleem dus opgelost.
Maarrrrrrr, hoe zit dat dan als je voor iemand anders een account aanmaakt die je liever helemáál geen toegangsmogelijkheid geeft tot jouw bestanden??? Ik kan er niks over vinden en misschien denken veel meer mensen dat de accounts strikt gescheiden zijn, wat dus niet zo is als je alleen maar gewoon een tweede account aanmaakt...
 
Als ze echt alleen lokaal gebruiker is en je zet je eigen documenten in "Mijn Documenten" kan een gewone gebruiker daar in principe nooit bij.
Is dat wel zo dan klopt er iets niet met de rechten van jouw mappen daar of met haar account (toch per ongeluk admin?)
Zet jij de bestanden gewoon maar ergens anders neer.....buiten de "Mijn Documenten" omgeving dan kan ze er wrs bij als je niks met de rechten aangepast hebt van die map.
 
Als ze echt alleen lokaal gebruiker is en je zet je eigen documenten in "Mijn Documenten" kan een gewone gebruiker daar in principe nooit bij.
Is dat wel zo dan klopt er iets niet met de rechten van jouw mappen daar of met haar account (toch per ongeluk admin?)
Zet jij de bestanden gewoon maar ergens anders neer.....buiten de "Mijn Documenten" omgeving dan kan ze er wrs bij als je niks met de rechten aangepast hebt van die map.

Ahh, nee, mijn docs en andere bestanden zitten niet in de standaard W-mappen (afbeeldingen, documenten, video's) omdat die mappen allemaal op C: staan. Ik heb alles bewust op D: opgeslagen uit veiligheid (los van het besturingssysteem) in eigen mappen. Dus is het alleen maar een kwestie van machtigingen aanpassen? Ik neem aan dat het geen oplossing is om Mijn Documenten etc naar de D: te verplaatsen, dan zullen ze ook weer gewoon zichtbaar zijn. Nu dan maar even studeren op waar die machtigingen aangepast moeten worden ;)

Update: ik zie nu dat het aanpassen van machtigingen een hele rompslomp is als je daar de weg niet goed weet op het tabje eigenschappen>beveiliging (bij alle mappen apart). Ik kan daar zelf niet echt een touw aan vastknopen wat nu precies waar voor dient en welke gevolgen dat heeft. Omdat het in mijn geval niet écht nodig is, doe ik het maar door mappen als verborgen aan te vinken in het gebruikersaccount. Waarmee het overzichtelijkheidsprobleem toch opgelost is.

Ik ben verbaasd dat het toegangsrecht van een lokale gebruiker niet ergens in de instellingen met één vinkje kan worden aangepast...(of zelfs dat alles op de pc in principe alleen voor de eigenaar/administrator zichtbaar is, tenzij er extra deel-machtiging wordt verleend aan een tweede gebruiker. Dat zou toch simpel moeten kunnen bij het aanmaken van een apart gebruikersaccount? Vink aan waar die gebruiker toegang toe mag krijgen oid? Nou ja, ik zal het wel weer te simpel zien ;). Zoals gezegd verkeren nu waarschijnlijk heel veel mensen die er helemaal geen kijk op hebben in de onterechte veronderstelling dat verschillende accounts gewoon helemaal van elkaar gescheiden zijn. Bij het aanmaken van zo'n account zou daar gewoon op gewezen moeten worden vind ik, met een link naar instructies.
 
Laatst bewerkt:
Als je bij de eigenschappen van jouw map 'documenten' in het tabblad 'locatie' aangeeft dat die op D: moet staan zou niemand anders erbij moeten kunnen komen
C:\Users\jouwnaam\Documenten wordt dan D:\Users\jouwnaam\Documenten

Veel makkelijker, je hoeft er niet over na te denken en je C: schijf loopt niet meer zo vol.
 
Het is de vraag of je jouw persoonlijke mappen van jouw account op de juiste manier hebt verplaatst. Feit is dat Microsoft verplaatsing van persoonlijke mappen niet graag ziet. Dat merk ik, omdat ik bij grote updates soms de machtigingen (weer) moet aanpassen.

Zoals gezegd verkeren nu waarschijnlijk heel veel mensen die er helemaal geen kijk op hebben in de onterechte veronderstelling dat verschillende accounts gewoon helemaal van elkaar gescheiden zijn.
Van elkaar gescheiden, zo zou het moeten zijn.

Volgens mij moet onder Namen en groepen of gebruikers van jouw account dan staan:
SYSTEM
Username (Naam-PC\Username)
Administrators (Naam-PC\Administrators)

en die sta je alles toe
en de rest mag er niet staan:
dus zeker niet > Iedereen
Andere accountnaam etc.

Aanmelden moet dan natuurlijk wel onder de juiste accountnaam.

Let op: maak herstelpunten, back-ups en systeemkopieën!
 
Laatst bewerkt:
Het is de vraag of je jouw persoonlijke mappen van jouw account op de juiste manier hebt verplaatst.
Ik heb ze niet verplaatst, ze staan nog gewoon op C:. Ik heb voor mijn spullen gewone mappen aangemaakt in D: .
Ik heb nu wel even om uit te proberen de originele Windows-Documentenmap gekopieerd (verwijderen gaat niet zomaar, ook niet als hij leeg is) naar D: , en daar istie dan gewoon zichtbaar in het andere gebruikersaccount.
Op die originele mappen rechtsklikken geeft wel een menu waarin oa > Toegang verlenen tot' maar daar kom ik niet uit hoe dat allemaal werkt.


Volgens mij moet onder Namen en groepen of gebruikers van jouw account dan staan:
SYSTEM
Username (Naam-PC\Username)
Administrators (Naam-PC\Administrators)

Waar moet ik dat ergens vinden in 'mijn account' ? In Instellingen>accounts vind ik nergens iets dergelijks?
 
Als je bij de eigenschappen van jouw map 'documenten' in het tabblad 'locatie' aangeeft dat die op D: moet staan zou niemand anders erbij moeten kunnen komen
C:\Users\jouwnaam\Documenten wordt dan D:\Users\jouwnaam\Documenten

Leuk, maar dat weigert hij te doen op die manier. "Kan het pad niet vinden". Ik kon de originele map alleen kopieëren naar D:, zie #6
 
Ja, goed. Ik denk dat daar geen kruid tegen gewassen is. Op de posts blijkt dat je alles verkeerd doet en niet het doel van een account begrijpt. Het zijn persoonlijke mappen en die verplaats je op een "officiële" manier. Zelf willekeurig mappen aanmaken dat kan en mag maar dan heeft iedereen toegang. Mogelijk niet, als je de machtigingen van die mappen aanpast. Dat zit dan onder Eigenschappen > Tabblad Beveiliging.

Nogmaals.

Ik ben verbaasd dat het toegangsrecht van een lokale gebruiker niet ergens in de instellingen met één vinkje kan worden aangepast...(of zelfs dat alles op de pc in principe alleen voor de eigenaar/administrator zichtbaar is, tenzij er extra deel-machtiging wordt verleend aan een tweede gebruiker. Dat zou toch simpel moeten kunnen bij het aanmaken van een apart gebruikersaccount? Vink aan waar die gebruiker toegang toe mag krijgen oid? Nou ja, ik zal het wel weer te simpel zien . Zoals gezegd verkeren nu waarschijnlijk heel veel mensen die er helemaal geen kijk op hebben in de onterechte veronderstelling dat verschillende accounts gewoon helemaal van elkaar gescheiden zijn. Bij het aanmaken van zo'n account zou daar gewoon op gewezen moeten worden vind ik, met een link naar instructies.

Dit is wel leuk maar klopt echt niets van omdat jij alles verkeerd hebt gedaan. Jij wilt een systeem maar jij wilt het wel volledig naar je hand zetten. Dat is juist het tegenovergestelde van het doel van een account. Ik zou een testmap aanmaken en daar de machtiging van in stellen voor alleen jouw accountnaam. Onder de aanmelding van jouw account zou je dan toegang moeten hebben en onder een ander account niet. Ik ga niet testen want ik weet dat dit machtigingen gedoe veel tijd kost en niet gemakkelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik dus in het begin ook verkeerd gedaan.
Jan heeft persoonlijke mappen binnen zijn account:
Mijn afbeeldingen
Mijn documenten
Mijn muziek etc.
Annie heeft persoonlijke mappen binnen haar account:
Mijn afbeeldingen
Mijn documenten
Mijn muziek etc.
Het is niet de bedoeling dat Jan toegang heeft tot de mappen van Annie en omgekeerd (aanmelden/inloggen)
Een administrator kan wel wijzigingen aanbrengen als ik het goed begrijp. Omdat ik in het begin ook fouten heb gemaakt wil Windows bij grote updates nog steeds het account herstellen maar dat lukt niet en moet ik handmatig de machtigingen van bepaalde mappen aanpassen. Ik vind het wel goed zo en ga geen nieuwe accounts aanmaken.
 
Hier werkt het altijd op die manier.
Zie voor een uitgebreide uitleg
https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html

Duidelijk! Ik kon nu de locatie simpel aanpassen zoals je ook al in #4 aangaf. (Knippen en plakken zoals Schoone aangeeft lukte overigens óók niet). Ik had even niet goed uit mijn doppen gekeken, na herinstallatie van W10 was D plotseling in E veranderd (oorspronkelijk een USB poort) en omgekeerd. En dus kon Windows de locatie niet vinden toen ik C in D veranderde. De verwisselde partitienamen moet ik nog even zien te fixen voor de duidelijkheid. Ik zie nu ook dat de persoonlijke mappen, zowel de mappen die ik nog op C had laten staan als de mappen die ik naar E heb verplaatst, NIET toegankelijk zijn voor andere gebruikers. Omdat die mappen eerst nog leeg waren na herinstallatie was dat moeilijk na te gaan, maar nu staat er wat in en is het wél eenvoudig controleerbaar. Mijn oorspronkelijke vraag is dus opgelost zolang we ons netjes houden aan die persoonlijke mappen. Voor zelf-aangemaakte mappen daarbuiten is het een ander en veel tijdrovender verhaal, die moeten dus kennelijk stuk voor stuk met aparte machtigingen ontoegankelijk worden gemaakt. Dank zover!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan