2e handse server kopen en upgraden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Loeri
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Loeri

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2009
Ik vroeg me af als je een 2dehands dedicated server koopt en je wilt bv de cpu upgraden en ook het RAM , waar moet je dan op letten?

Is het namelijk hetzelfde met de pc's? Dus een nieuw moederbord voor een nieuwe cpu met die socket?

Neem nu als voorbeeld:

Ik koop een 2dehandse server met een dual core en 2GB ddr2 geheugen, dan veronderstel ik dat ik namelijk niet zomaar een nieuw xeon en ddr3 ram er kan insteken?

Dat klopt, U kunt dan niet zomaar een xeon en ddr3 ram er in steken.

In elke pc (dus ook server) zit een moederbord.
Dat moederbord heeft een bepaald socket (vb: am3 , 1155), de processor die U er in wilt steken moet sowieso al hetzelfde socket hebben.
Voor geheugen telt dit zelfde principe, het moederbord ondersteund ddr2 geheugen, dus dan moet er ook ddr2 geheugen in.

Ok, even snel, mijn mening: Nee.

Je koopt of een 2de-hands server die al redelijk aan je behoeften/vereisten voldoet, waar je misschien nog een processor &/of geheugen aan toevoegt als je dat nog hebt liggen of ook 2de-hands surplus kan bijkopen, misschien een of enkele hardeschijven erbij, want dat zijn de kwetsbaarste & duurste onderdelen, zeker SCSI, of je koopt een nieuwe server machine met alles erop & eraan, want worden ook met de dag hoedkoper, & die breidt je indien nodig/gewenst later uit.

In beide gevallen word uiteindelijk de grootste kostenpost toch het Besturingssysteem & de Software, zeker als het een Dedicated in tenestelling tot een Multi-Purpose Systeem moet zijn.

Wat jij schrijft is eigenlijk te vereenvoudigen tot: Ik koop een kast & bouw mijn eigen server.

My 2 cents...

@theknigt mooi verhaal maar er staat niks in over de vraag van de topic starter.

Hangt ook nog eens heel sterk af van het type server. Met name voor de rack servers is alles volledig op maat gemaakt en kun je behalve CPU, RAM en HD geen onderdelen uitwisselen.

Los van eventueel nog verkrijgbaar geheugen, is het upgraden van een server in de regel nog zinlozer dan het upgraden van een pc.

@RogerS: Ik ga mijn pc komende 5 jaar niet upgraden, daarom dat ik nu een rack-server zou willen hebben en die in colocatie steken in een datacenter voor persoonelijk gebruik.

Dus als ik nu een server neem met een Celeron die op socket 1155 zit, dan kan ik die vervangen door een i5 of een i7?
Dan vroeg ik me ook nog af als ddr2 en ddr3 geheugen veel uitmaakt op een server, ik zie namelijk nog veel servers met ddr2 geheugen.

@TheKnight: Waarom verkopen mensen dan server onderdelen over de hele wereld? Ook software of besturingssyteem zal me bijna niks kosten: Linux, 1 panel dat ong. 15$/maand kost.

Daarom poste ik hier ook een topic voor wat meer info te verkrijgen.

Je wilt dus geen geld uitgeven aan je pc en daarom ga je een 2e hands server in colo plaatsen :confused:. Dat is in ieder geval afrekenen per 1U rackhoogte. Dus dan ga je voor een 1U rackserver. Zoals ik dus al zei. De onderdelen daarvoor zijn allemaal op maat gemaakt voor dat ene type. Neemt niet weg dat er genoeg 2e hands te krijgen is. Er zijn namelijk regelmatig bedrijven/systeembeheerders/hobbyïsten die van hun server onderdelen af willen.

Upgraden van een server is verder gelijk aan het upgraden van een pc. Specs van met name het moederbord bekijken en dan weet je meteen wat er maximaal haalbaar is.

Aangezien je niet precies uit de doeken doet wat de server voor functie gaat hebben is het lastig meedenken. Persoonlijk zou ik een VPS overwegen. Is in de regel goedkoper en heb je helemaal geen hardware zorgen.

Ik heb nog maar net een nieuwe pc (i5 3570K , 8GB ram en een HD 7850, ..)
Ik weet wat 1U ruimte en 2U betekent hoor.. :D

Heb zelf al ongeveer 5 verschillende VPS'en gehad bij verschillende providers en 2 keer een dedicated server gehuurd, maar nu wil ik dus een eigen server in colo steken.
De reden is omdat sommige dedicated servers met SSD nogal vrij duur zijn per maand, terwijl ik voor een eenmalig prijs een server kan 'bouwen' of kopen en voor een goedkoper prijs die in colo steken. (Die je dan later toch zou kunnen upgraden?)

De colo die ik heb gevonden is 2U en 0.5A en datacenter ligt 25km van mn deur dus valt mee om hem daar te plaatsen :)

Zo te horen weet je wat je wilt.

Wat betreft het 2e handse, dat heb ik al beargumenteerd. Ik schat je handig genoeg in, om er je voordeel mee te doen.

@loeri,

stuur eens een mail naar beheer@helpmij.nl volgens mij heeft beheer nog goede helpmij.nl servers liggen.
misschien zit er voor jou wat bij.

Ik heb zelf nog nooit een server in mijn handen gehad en vroeg me af als het dus ongeveer het zelfde is als een pc in elkaar steken / upgraden is.
Ken zelf nog een pc technieker die ook eens zal meekijken.

En Puppie zal ik nu eens doen! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan