2e harddisk 98/xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaVe_DaVe

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2003
Ik heb een probleem met mijn computer, omdat mijn harddisk waarop xp staat niet meer op wil starten, en nu probeer ik die harddisk via een hd met 98 te berijken, om wat bestandjes te kopieren als ik hem niet kan repareren. Is dit mogelijk, want als ik boot van de 98 hd dan zie je alleen die hd.

Opstarten met W98 zorg dat de HD op Master staat, de HD met XP moet je op slave zetten.
Nu kan je de HD benaderen en evt de bestanden overzetten, mits je HD niet stuk is.
Je kan ook met de XP instalcd proberen op te starten en evt een recover uitvoeren.
Als het probleem niet softwarematig is kan je de HD ook testen met een tool welke je op de site kan halen van de HD fabrikant.

Suc6 : speedtouch,

Dit kan alleen als XP op een FAT32 partitie staat.
Wanneer de schijf met XP NFTS is geformateerd, dan is hij "onzichtbaar" voor een 98 OS.
Er zijn speciale progjes om dit te omzeilen en eventueel bestanden van de NFTS partitie weg te schrijven, dit zijn echter allen betaalde versies.
Met de freeware uitvoeringen, kan je alleen de bestanden bekijken en er verder niets mee doen.

Gebruik ntfsdos. Dat is gratis te downloaden van www.sysinternals.com. Dit kan zo op een bootdiskette (of vanuit een win98 partitie) gezet worden en dan kan je de bestanden wel benaderen, maar of ze te kopieren zijn weet ik niet.

Een andere optie is misschien dat je
- de recovery console gebruikt, mits die geinstalleerd staat (/i386/winnt /cmdcons), waarmee je de bestanden kunt kopieren
- de erd diskettes gebruikt, als je die ooit gemaakt hebt, om de installatie van xp te repareren
- de installatie van xp opnieuw uitvoert van cd, en dan kiest voor de reparatie van xp

Waarom start xp niet meer op? Welke foutmelding krijg je?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan