2e harddisk installaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreddyM

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2004
Ik heb problemen met mijn XP op mijn hd. Omdat ik toch al een 2e hd wilde installeren heb ik de volgende vragen:
1e Kan ik als ik mijn nieuwe hd master maakt en mijn oude slave de data nog inlezen van mijn oude schijf. XP zet ik dan op mijn nieuwe hd.
2e Mijn oude schijf had 2 partities, C: voor XP en D: voor mijn data. Kan ik op mijn nieuwe schijf ook weer deze partities (C en D) maken of moet ik ze anders noemen?

Op de eerste vraag: ja, dat kan. XP leest gewoon de gegevens van de anderse schijf. Je zult je programma's wel opnieuw moeten installeren.

Op de 2e vraag:

Ik zou eerst de nieuwe schijf installeren zonder de 2e schijf aangesloten te hebben. Pas na de installatie de oude schijf als slave er bij hangen. E.e.a. om te voorkomen dat XP alle schijflabels door elkaar gooit. Maakt voor de werking en sich niet zoveel uit maar persoonlijk vind ik het irritant.

Als je de oude schijf er tijdens de installatie van XP er al bij hangt, krijg je bijvoorbeeld dat C: op de nieuwe schijf staat, D:\ de C:\ van de oude schijf is en dat E:\ de door jou beoogde D: van de nieuwe schijf is. Volgens mij wordt E: dan je cd-rom en F:\ de 3e partitie van je nieuwe schijf. Weet niet of de volgorde helemaal zo is, correct me if I'm wrong maar feit is dat de weergave in "Deze Computer" een zooitje wordt. Zelf vind ik het fijn dat de partities die ik in "Deze Computer" zie, precies de volgorde van de schijven aanhouden en dat daar achteraan pas de cd-rom\ - writer etc komen en niet door elkaar gehusseld worden.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie! Nog 1 vraag:
IK heb nu een maxtor 120gB ATA133. Voor mijn nieuwe overweeg ik weer een maxtor 120gb. Deze is echter ATA150. Geeft dit problemen?

Ja, dat kan. Je board heeft 4 SATA aansluitingen (=ATA 150)

Edit:

Staat een beetje raar als antwoord op jouw vraag. Ik bedoel dus: nee, dat geeft geen problemen :)

Laatst bewerkt:
Graag gedaan Freddy :) En succes met installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan