2e harde schijf wel herkent maar niet de GB's

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan007

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2001
hallo,

Ik heb een probleem na het installeren van windows 7. Mijn laptop (Sony Vaio, VGN-SR51SU) is voorzien van 2 harde schijven (2x 250gb). Ik heb echter alleen de ruimte van 1 harde schijf. In de intell matrix storage console zijn allebei dxe harde schijven te zien. Het lukt me alleen niet om met dit progje de 2e schijf te activeren of zichtbaar te maken. Ik wat screenshots bijgevoegd om te laten zien wat ik bedoel.

NB: Ik heb dit probleem ook al eerder behandeld maar het betrof daar de 64 bits versie van WIN7. :o
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=456705

Bijlagen

• totaal van beide schijven 465gb.gif
    totaal van beide schijven 465gb.gif
    41,9 KB · Weergaven: 68
Je ziet het al staan: er zijn 2 harde schijven die in Raid-0 verband worden gebruikt. Hiermee is er geen werking meer voor elk van de 2 afzonderlijk, alleen dat Raid-0 verband.

Als ik de type-namen van de 2 in de Raid-set opgenomen harde schijven zie, lijken me dat dat schijven van ong. 250 GB (netto: ong. 230 GB / stuk) te zijn. Als dat klopt, dan is de totaalgrootte van dik 450 GB voor de Raid-0 set ook in orde, namelijk (ongeveer) 2x 230 GB = 450 GB

Tijs.

Dank voor je antwoord.

Was het maar zo'n feest. Ik heb nog 166 Gb over van de 232 GB op C en een schijf S van 99MB.

Zie plaatje.

Jan

Bijlagen

• mijn computer.jpg
    mijn computer.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 38
Lijkt erop dat je niet alle ruimte hebt ingedeeld van die 450 GB Raid-schijf.
Kijk in Schijfbeheer ([Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc)
Maak het scherm maximaal groot.

Kijk of op de Raid-schijf van 450/460 GB nog niet-toegekende ruimte is waar je nog een partitie van kunt maken.

Tijs.

Tsja, zooooo makkelijk kan het zijn als je verstand hebt van die dingen die ze computers noemen.

M.a.w. Ik heb de schijf dankzij je hulp aan de praat gekregen.

Ik heb na de opdracht diskmgmt.msc de partitie (232 GB) actief gemaakt en geformatteerd.

kleine aanpassing....

Laatst bewerkt:
actief maken moet niet, als je niet van die schijf wilt opstarten. Verder mooi dat je ermee uitgekomen bent.

Tijs.

Klopt wat je zegt, kan nu de computer niet meer opstraten...... wat nu :o

Probeer het volgende:
Kijk even hier, brand een Gparted Live CD van het .ISO bestand (directe downloadlink naar de .ISO: deze), start op van die CD, en hopelijk herkend die ook je Raid-set (er is een pull-down menu waar je kunt kiezen welke van de fysieke harde schijven je wilt wijzigen, als het goed is staan er daar totaal 2, namelijk 1 van je Raid-set en 1 van je 'gewone' harde schijf).
Haal de Boot flag instellingen van de partitie op de Raid-set af (via rechtsklikken -> Manage Flags), druk op Apply, selecteer de andere harde schijf en kijk na of op de partitie die eigenlijk moet opstarten de Boot flag nog aan staat (die Boot flag weer zetten en op Apply drukken als dat nu niet meer het geval is).
Verander verder NIETS, het gaat dus alleen om de Boot setting van de partities op je Raid-set en van je 'gewone' harde schijf.

Zijn de Boot flags instellingen weer goed gezet, maar krijg je een melding van "No operating system found" of iets dergelijks bij opstarten zonder de Gparted cd, verander dan in je BIOS de opstartvolgorde, zodat de 'gewone' harde schijf als eerste opstartmedium wordt gezien ipv. de Raid-set.

Als ik je verkeerd begrepen heb, en je alleen een Raid-set hebt (dus geen 'gewone' harde schijf ernaast), dan de juiste partitie op Boot flag zetten, op Apply drukken, en dan kijken of die extra partitie die je gisteren hebt gemaakt nu inderdaad NIET meer het Boot flag actief heeft.

Mocht je Raid-set niet worden herkend, brand dan een opstartbare cd van Ubuntu Desktop Edition en start daarmee op (kies opstartmodus Normal). Zodra daarmee opgestart kun je dan weer GParted bereiken, maar dan via System -> Administration -> Partition Editor.
Mijn SCSI controller van VMWare werd niet herkend door de GParted LiveCd, maar wel door Ubuntu, vandaar deze tip die hopelijk ervoor zorgt dat je Raid-set herkend wordt als de GParted LiveCD het niet kan.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik had het laatste probleem. Ik was ook van plan om de ubuntu schijf te proberen. Omdat ik net de computer had ingericht heb ik het met mijn oude vista home edition geprobeerd en dat is gelukt. Wel alles opnieuw moeten doen maar ik ben weer terug. Wel weer met hetzelfde probleem .... ga gewoon weer terug naar start en probeer het weer.

Het is hier geen Monopoly-spel. Ik snap totaal niet wat je nu in je vorige posting hebt willen zeggen.

Tijs.

het werkt weer

Hoi,

Ik begrijp mezelf ook niet. het komt hier op neer dat ik na wat geklooi de boel weer aan de praat heb gekregen. Alleen zal opnieuw die RAID aan de praat zien te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan