2e harde schijf wordt niet herkent

Status
Niet open voor verdere reacties.

edekorte

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Ik heb een 2e harde schijf geinstalleerd als backupfunctie, nu wordt hij in "Mijn Computer" en "Schijfbeheer" niet herkent.
In mijn BIOS herkent hij 'm ook niet, alles staat op "auto", die ik "autodetect" gebeurt er niet maar bij opstarten zie ik 'm ineens wel staan.
Ga ik vervolgens kijken bij "Mijn Computer" staat en niets, terwijl ik 'm heel soms wel ziet staan als H schijf. (Ik heb er aleen keer back-ups op gezet)
1e harde schijf bestaat uit 3 partitie's(C, D en E), dvd/rw is F, dvd/rom is G, en 2e harde schijf moet dan H zijn.
IDE Primary Master = WDC 160 GB
IDE Primary Slave = DVD/RW
IDE Secondary Master = DVD/Rom
IDE Secondary Slave = None (Moet dus WDC 30 GB zijn)

Help Mij !

Je moet ze zo als hieronder beschreven aan sluiten, dan moet die het doen.

IDE Primary Slave = (Moet dus WDC 30 GB zijn)
IDE Secondary Slave = DVD/RW

SJJ zei:

+ je master / slave settings op de apparaten dan ook aanpassen!

Ja je moet de jumpers op je nieuwe harddisk van 30 gig instellen als slave

Hij ziet hem soms wel staan zegt hij, dus zijn jumpers staan goed. Volgens mij is je HD de geest aan het geven:o Test je HD es met een tooltje...

Hij herkend hem niet omdat die de schijf achter de brander heeft zitten de beste oplossing is om de twee schijfen op IDE 0 aan te sluiten als master en slave en je dvd drive en brander op IDE 1 aan te sluiten als master en slave.

SJJ zei:

Ok, zo aangesloten, nu gebeurd het volgende:

IDE Primary Slave = None (behalve als ik 'm in mijn BIOS auto detecteert, dan leest hij 'm wel met opstarten maar dan blijft hij hangen op "Detecting IdE Drives", hij start niet door naar Windows maar na 2 minuten krijg ik een knippert streepje, meer niet.
Haal ik nu mijn IDE kabel los van mijn 2e harde schijf start alles wel op, maar zie ik in mijn Computer de DVD/RW ineens niet meer (G-drive)
Dus behalve die H is de G nu ook weg, om gek van te worden.
Wat is nu de ideale volgorde van aansluiten, en waarom start hij pas door als ik de 2e harde schijf loskoppelt ?

IDE Primary Slave = DVD
IDE Secondary Master = DVD/RW
IDE Secondary Slave = WDC 30 GB

Zo aansluiten is de goede oplossing, en zet in je Bios alleen je Master HD op Enebled en de rest op Disabled

Let op ook je jumpers wel goed zetten

Vraag welke IDE kabels gebruik je 40 of 80 aderig

Laatst bewerkt:
BANDIT123 zei:
IDE Primary Slave = DVD
IDE Secondary Master = DVD/RW
IDE Secondary Slave = WDC 30 GB

Zo aansluiten is de goede oplossing, en zet in je Bios alleen je Master HD op Enebled en de rest op Disabled

Let op ook je jumpers wel goed zetten

Vraag welke IDE kabels gebruik je 40 of 80 aderig

Ok, bij opstarten (detecting IDE drives) zie ik ze nu alle 4, in Deze Computer zie ik de 2e HD (stationsletter H) nog steeds niet, ook in Computerbeheer niets te zien.

Mijn BIOSkennis gaat niet zover dat ik kan vinden waar ik mijn MasterHD op enabled kan zetten en de rest op disabled.
Jumpers staan uiteraard goed.

Ik hoor graag wat er aan de hand is, ik moet 'm toch gewoon zien als H ?

wat je ook nog kan doen is eens testen of er een schijf misschien de geest heeft gegeven. disbale in de bios de beide secondary eens en de primary slave. en sluit eens alleen 1 hd als cable select of master aan. kijk nu eens of hij in de bios word weergegevn en of je in windoes kan komen. als dit lukt doe je hetzelfde met de andere harde schijf.

bork zei:
wat je ook nog kan doen is eens testen of er een schijf misschien de geest heeft gegeven. disbale in de bios de beide secondary eens en de primary slave. en sluit eens alleen 1 hd als cable select of master aan. kijk nu eens of hij in de bios word weergegevn en of je in windoes kan komen. als dit lukt doe je hetzelfde met de andere harde schijf.

Pfff, dat is wel heel veel biospraat.
Het gekke is dat mijn 2e schijf heel soms zichtbaar is in Deze Computer, en dan werkt alles gewoon naar behoren, kan ik ook backuppen naar deze schijf. (zie 1e bericht)

bork zei:

Antwoord?
Ok, bij opstarten (detecting IDE drives) zie ik ze nu alle 4

Vraag welke IDE kabels gebruik je 40 of 80 aderig?????????

BANDIT123 zei:
Antwoord?
Ok, bij opstarten (detecting IDE drives) zie ik ze nu alle 4

Vraag welke IDE kabels gebruik je 40 of 80 aderig?????????

PC is ruim 3 jaar oud, zal wel 40 zijn zo te zien.

Verder Athlon 1200 mhz, 512 mb, moederbord is een MSI K7T Turbo2

Alles werkt ook gewoon naar behoren, alleen kan ik (bijna) nooit mijn 2e schijf bereiken.

Dan heb je dus voor die andere schijf een 80 adrige kabelnodig ,dat is het probleem!!!
neem maar aan van mij

BANDIT123 zei:
Dan heb je dus voor die andere schijf een 80 adrige kabelnodig ,dat is het probleem!!!
neem maar aan van mij

Leg eens uit, Bandit, is het zo simpel ?

En waarom zie ik 'm soms wel staan als H in Deze Computer ? (meestal niet)

Welke HD?
nieuwere HD vereisen een 80 aderige kabel

Heb hier een oude en nieuwe Maxtor op 40 problemen en op 80 niet meer

Laatst bewerkt:
BANDIT123 zei:
Welke HD?
nieuwere HD vereisen een 80 aderige kabel

Heb hier een oude en nieuwe Maxtor op 40 problemen en op 80 niet meer

Ik heb mijn WDC 30 Gb vervangen door een WDC 160 GB
Ik had die van 30 dus over en heb die als 2e schijf geplaatst.
Die heeft dus 3 jaar prima dienst gedaan op een 40 aderige kabel, als 2e schijf krijg ik 'm amper in zicht.

Probeer hem eens alleen in die comp, als master, mocht dit geen problemen geven wil de schijf als master worden behandelt.

Wil dit niet, kun je hem nog eventueel leeghalen en helemaal opmieuw indelen en formateren, wil dit ook niet, helaas.

Raar maar waar, dit een paar keer meegemaakt met WD schijven.

Indien hij wel wordt herkent deze dan als secundaire master zetten met de beide roms als slave. ( wat ook een betere optie is i.v.m. van lezer naar schrijver )

En die 2 heb je nog steeds op je 40 kabel? dan veroorzaakt dat het conflict,zet hem samen op 80 is het over

Zie ook hier boven van@LangePier

Laatst bewerkt:
Lange Pier zei:
Probeer hem eens alleen in die comp, als master, mocht dit geen problemen geven wil de schijf als master worden behandelt.

Wil dit niet, kun je hem nog eventueel leeghalen en helemaal opmieuw indelen en formateren, wil dit ook niet, helaas.

Raar maar waar, dit een paar keer meegemaakt met WD schijven.

Indien hij wel wordt herkent deze dan als secundaire master zetten met de beide roms als slave. ( wat ook een betere optie is i.v.m. van lezer naar schrijver )

Ik heb hier ook al eens vluvhtig aan gedacht maar moet hij het dan helemaal niet doen ?
Daar gaat het om, soms zie ik 'm wel. (zie 1e bericht)

Die 80-aderige kabel ga ik sowieso proberen, allebei op master zetten is ook het proberen waard.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan