2e harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

michael1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 sep 2003
Hallo, ik ben van plan om een 2e harde schijf in mijn computer te bouwen.

Ik maak dus muziek op mijn computer en wil dit gaan scheiden met games en internet dingen.
Iemand gaf me dus een tip om een 2e harde schijf in te bouwen.

1 Is het zo dat wanneer je bv een virus heb of moet formateren dat mijn "muziekschijf" daar geen last van zal hebben?
2 Wat zijn goede en betrouwbare merken en types?
3 Hoe kan je dan kiezen tussen 2 schijven? (bij opstarten ofzo)
4 Ik heb windows xp, komt deze dan ook vanzelf op de 2e harde schijf.
5 Waar moet ik op letten in mijn systeemkast ivm met ruimte en beschikbaarheid?

Ik heb een Packardbell I-Media computer met:
Amd athlon, ati Radeon VE 32 MB en 40 GB Harde schijf.

Zoals je al kunt lezen heb ik er nog weinig verstand van en hoop dus ook dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Alvast bedankt en ik lees het wel

Volgens mij zijn bijna elke harddisk tegenwoordig wel goed, ik heb een harddisk van 40 GB 7200 rpm zit windows op en ik heb een 20 GB 5400 rpm harddisk, de tweede harddisk hoef niet echt snel te zijn al die andre harddisk maar snel is waar windows op zit.

Als je windows op nieuw installeerd kunnen de bestanden van je tweede harddisk nooit overschreven worden. wel zo in windows kunnen ze besmet worden door een virus.

Laatst bewerkt:
Hoi,
1 Als je een virus hebt kan die inderdaad op beide schijven zitten.

2 De meeste schijven zijn tegenwoordig wel goed, maar toch raad ik je aan om een schijf van 7200 toeren te nemen die is sneller. Een normale schijf draait op lagers, maar men heeft er nu al op olie en die zouden minder snel slijten. (geen wrijving)

3 Je moet niet kiezen tussen twee schijven daar de tweede schijf gewoon de volgende nummer krijgt, dus je eerste hd is C, en de tweede wordt D

4 Windows xp moet niet op tweede schijf die komt altijd op je C-schijf, en van daaruit benader je de tweede hd, D-schijf.

5 Ruimte in je kast zal je wel hebben, je moet vodoende aansluitingen naar je moederbord hebben. Ik neem aan dat je een cd brander hebt, dan is nu de c-schijf op ide 1 aangesloten en je brander op ide 2 . Je zal dan je tweede schijf op ide 1 achter je c-schijf moeten plaatsen als slave.

Als je meerdere aparaten hebt vb. een cd lezer, een dvd dan zal je het aansluiten aan het moederbord moeten veranderen.
Als je ergens aan twijfelt dan kan je de schijf beter laten inbouwen en misschien vragen of je de schijf mee mag inbouwen.

groetjes

Welkom op Helpmij.

Doe de 2e HD minimaal in 2 partities vooral als het een grote is (bv. 80 GB). Je 2e HD wordt alleen maar extra opslag ruimte.
En inderdaad als je er geen verstand van hebt kun je het beter laten doen waar je hem koopt (ivm. Garantie).
Waarschijnlijk moet er in de BIOS ook nog wat gewijzigd worden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan