2e hardeschijf inbouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

snack

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2003
hoi daar ik wil graag een tweede schijf inbouwen, maar die is al gebruikt en ik weet niet 100% zeker of ik hem geformatteerd heb ofdat er nog een besturingssysteem opstaat. kan dit zometeen een probleem opleveren of kan ik dan gewoon formatteren onder windows? (de gebruikte schijf heeft twee partities waarvan er een is beschreven met games)

Als er al een besturingssysteem op staat krijg je waarschijnlijk een dual-boot systeem. Als je hem wilt formatteren zal ik dat doen met F-Disk in Dos voordat de PC is opgestart.

2e harde schijf

dus gewoon fdisk intikken tijdens dos en dan wordt de schijf herkent en vervolgens format: schijf2 (d of e)

Geplaatst door ~gijluiaard~
Als er al een besturingssysteem op staat krijg je waarschijnlijk een dual-boot systeem. Als je hem wilt formatteren zal ik dat doen met F-Disk in Dos voordat de PC is opgestart.

Het maakt in mijn ogen niet uit of er een besturingsprogramma op staat ja/nee.

Gewoon de 2e harde schijf erin als primaire ide slave of als secundaire slave/master.

Je computer start gewoon op met je normale windows. Hieruit kan je ook formateren. (kan je direkt checken of er iets op staat)

Alleen als je opnieuw wilt gaan partitioneren kan je fdisk gebruiken, hiervoor kan je ook het shareware programma partition magic gebruiken.

trouwens, met fdisk moet je goed opletten dat je wel de juiste schijf formateert.

[edit]
lees ook deze link eensharddisk hij is van één van de masters van dit formum, die uitgebreid beschreven heeft hoe een hd te installeren.
[/edit]

Laatst bewerkt:
2e harde schijf

okidoki, ik ga het proberen en we zullen wel zien waar het schip(pc) strandt!!!

2e harde schjf

welnu hij zit erin, in eerste instantie heb ik mijn jumper op c/s gezet maar toen werd hij niet herkent, vervolgens jumper eraf gehaald, toen werd windows gestart en zag ik inderdaad de 2e schijf (2 partities)
nu wil deze graag formatteren onder windows maar klik ik op eigenschappen en dan op formatteren dan gaat dit niet, ook niet met een opdracht prompt, nu heb ik op deze pc een recovery installatie, maar hoe start ik op in dos zodat ik alsnog kan formatteren? moet ik dan de recovery uitvoeren???

Wat geeft hij aan als je via eigenschappen formateren aanklikt?

de recovery moet je in mijn ogen niet gebruiken, deze zal je pc herstellen naar een beginpunt, met verlies van je huidige instellingen of software.

Wanneer je een os die op dos gebouwd is (win 9*) kan je eventueel opstarten onder dos en daar het proberen.

Maar normaal gesproken moet jij gewoon een partitie kunnen formateren zolang deze niet word beschermd door windows (over het algemeen word de c-schijf beschermd)

2e harde schijf

als ik op eigenschappen-formatteren klik dan krijg ik de melding dat dit niet mogelijk is daar de schijf wordt afgeschermt, maar normaliter moet je onder dos gewoon kunnen formatteren, maar hoe start ik op onder dos bij xp? dit is geen optie bij opnieuw opstarten daar xp niet op dos zou zijn gebaseerd toch?

DAt gaat niet, zeker niet als je schijven op ntfs zijn.

Kan je niet via configuratiescherm/ systeembeheer / computerbeheer en daar kiezen voor opslag/schijfbeheer en daar aangeven dat je wilt formateren?

Heb je voldoende rechten om deze taak uit te voeren?

2e harde schijf

ik heb jouw aanwijzingen gevolgd met als resultaat dat ik eigenlijk weer dezelfde melding krijg er staat dan : het volume (f:) logisch station is momenteel in gebruik, u kunt het formatteren van dit volume forceren door op ja te klikken. waarschuwing: het forceren van het formatteren kan onverwachte fouten in de toepassing tot gevolg hebben, die het volume in gebruik heeft.

nu is het zo dat er op dit moment nog niets wordt gedaan met deze schijf, ik wil deze gaan gebruiken voor films, ik heb hier echter toen deze in de andere pc zat wel spelletjes opgehad, maar deze heb ik verwijdert. ik mis nu ook iets van 2,5 gyg in deze partitie, deze schijf bestaat uit twee partities, maar hier zou ik eigenlijk wel weer 1 partitie van willen maken zodat ik de volledige 40 gyg kan gebruiken onder een stations letter.

en?
is het gelukt?
heb je geformateert door op forceren te drukken?

Je kan natuurlijk ook partition magic (shareware) gebruiken, dan kan je de 2 partities ook bij elkaar voegen. Het werkt vrij simpel en daar kan je ook aangeven dat de partitie moet worden geformateerd

2e harde schijf

ik durfde dit forceren niet aan, wel heb ik inmiddels weer een crash gehad met dank aan mijn geluidskaart, dus ik moest een hard-recovery uitvoeren. ik heb met partition magic pro 7.0 nog geprobeerd om de twee partities op de tweede schijf weer tot een te laten versmelten, maar dit lukt niet, helaas!!! je zou toch denken dat als je er twee partities op kan zetten dat je dit toch ook weer ongedaan zou kunnen maken???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan