2e HD gooit 1e er uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Exportzeeuw

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
Hallo,

Laatst kreeg mijn C-schijf een headcrash en daar heb ik meteen een nieuwe voor gekocht en geïnstalleerd, ging erg makkelijk <15 min werk.

Ik had (en heb) een 2e Hd (D:)waar ik alle data op bewaarde (foto's, muziek e.d.).

Ik heb de nieuwe hd geformatteerd en WinXpSp2 erop gezet, 2e hd erbij geplaatst (ik wist even niet uit mn hoofd welke schijf de oude en de nieuwe was, dus ik heb even de sata-kabel losgehaald tijdens format+instal XP op C). Die 2e schijf werd prima herkend, geen probleem!

Na de eerste de beste reboot, kreeg ik de melding NTLDR niet gevonden. Wéér reboot en in de bios gekeken, blijkt het dat alleen D werd herkend, maar niet C:

ik heb van alles geprobeerd, zelfs de schijven op verschillende poorten gezet, maar zodra ik beide schijven aansluit en reboot, herkend mn pc C niet.
Als ik D loskoppel werkt C als een zonnetje. :shocked:
D kan ik dan wel weer aansluiten, maar dat werkt toch niet zoals het bedoeld is.

Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is D als primaire te gaan inzetten en C als secundaire, maar ik wil eerst weten of dat wel een oplossing bied.

Kan iemand me hier mee helpen?

Overigens, het spul heeft prima gewerkt met 2 Hd's, feitenlijk probeer ik niets nieuws.

Hieronder info over mijn systeem:

P4 2.8 GHz HT
2.5 Gb Ram
Moederbord Intel D865PERL
Huidige C: WD 160 Gb Caviar SE type WDC WD 1600JS
D: WD 160 Gb Caviar SE type WDC WD 1600JS
Ati Radeon X1650 Pro 512
Xp Sp2

Ter overvoedde wellicht, mn oude (inmiddels overleden Hd) was een 120 Gb Maxtor, type ed weet ik niet meer.
Alvast bedankt.

gr Export

Ik denk dat de zogenaamde D: schijf als 'Master' is geclassificeerd door de jumper(s) op de achterzijde van de schijf en de C: zal misschien op 'Auto' staan.

Je moet dan even bij de website van de fabrikant kijken hoe de jumpers moeten staan.

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.wdc.com/en/library/eide/2579-001037.pdf

Op sata schijven zitten geen jumpers.... maar de controllers op het moederboard hebben wel een master en een slave aansluiting... misschien moet je D even op een slave zetten en C op een master......

Op sata schijven zitten geen jumpers.... maar de controllers op het moederboard hebben wel een master en een slave aansluiting... misschien moet je D even op een slave zetten en C op een master......

Ah dat wist ik niet.... weer wat geleerd :p

Hoi,

Ik heb op een gegeven moment ook de poorten waarop de schijven zaten verwisseld.
(Sata0 en Sata1), maakte geen bal uit.

gr ExportZ.

Probleem opgelost

Hallo,

Ik kreeg via Mycom de tip om Lifeguard te proberen aangezien het WD schijven betreft.

De melding die ik kreeg was, dat er een optie om schijven te kunnen aansturen die >139Gb waren niet aan stond.

Het prog paste dat (op verzoek) aan, vervolgens was het probleem opgelost.

grtz
Export

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan