2e HD plaatsen bij bestaande HD met XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

mlentze

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2002
Berichten
60
Mensen,

Ik heb een HD van een PC met Win98 SE.
Nu wil ik deze in een andere pc bijzetten waarop Win XP op staat.
Kan ik dit zomaar doen(ik neem aan dat de HD van Win98 SE is afgestemd op de oude pc) en bij de nieuwe pc waarop Win XP staat een Dual boot aanmaken zodat ik kan switchen (kiezen) tussen de 2 besturingssystemen?
Of is het handiger om de 2 pc's naast elkaar te laten staan en te verbinden met een netwerkkabel?
Ik wil nl ook op beide kunnen internetten(@home breedband) ?
Wat moet ik bij de laatste optie dan precies doen ?

Wie helpt mij


Poekoelan
 
Je kan de HD uit het oude systeem inbouwen in je nieuwe systeem. deze zal dan als slave moeten functioneren. Je moet echter wel WIN 98 opnieuw installeren (omdat het een ander systeem betreft, andere drivers, stuurprogramma's etc) en je zult een bootmanager moeten installeren omdat je ander niet met een dual boot kunt werken.
makkelijker is inderdaad om je Oude pc in een netwerkje te hangen.
Je zult dan op 1 pc (welke is aangesloten op je internet modem) een 2e netwerkkaart moeten bouwen en deze via een cross cable moeten verbinden met je andere pc (waar natuurlijk ook een netwerkkaart moet zitten)

Laat maar weten wat je liever wilt doen, helpen we je dan verder.
 
Inderdaad,

Ik kies dan voor de laatste optie.
Stel dat ik in de nieuwe pc met Win XP, @home installeer.(in de oude pc Win 98 SE)
In beide pc's zet ik dan een netwerkkaart.
Ik heb een cross cable.
Hoe moet ik dat dan installeren en verbinden om op zowel de nieuwe pc(Win XP) als op de oude (Win98 SE) te kunnen internetten en evt bestanden te delen ?
Van anderen heb ik vernomen dat je ook een router er tussen kan zetten, hoe moet dat dan ?
Maar zoals ik reeds vermeld: ik heb 2 netwerkkaarten en een cross cable.
Ik wacht Uw antwoord af!

mvrgr


Poekoelan
 
als je reeds 2 nic's + een crosscable hebt, dan heb je geen router nodig.. (wel dient je 1e pc, waar internet binnekomt, aan te staan)
Wil je allebei afzonderlijk kunnen internetten dan dien je wel een router te hebben en moet je de crosscable vervangen door "normale" netwerk kabels.

Je kan je internetverbinding delen door de wizzard internet delen in xp te gebruiken. hiermee een flop aanmaken en deze op je 98 systeem installeren.
 
Bedankt,

Ik zal dat zo doen.
Een vraagje nog:

Dus ik kan ook bestanden delen van beide computers?
Ongeacht dat op de 2 pc's verschillende Windows zitten?
En hoe doe ik dat dan ?
Bedankt alvast

Poekoelan
 
Als je de betreffende mappen, of netwerkschijven op "delen" zou zetten dan zou je inderdaad bestanden van "elkaar" kunnen bekijken.

In windows xp zit een optie "thuisnetwerk" als je hier alle stappen doorloopt dan wordt je xp machine zo geinstalleerd dat je internet en bestanden over kunt zetten (mappen en systeem schijven moet je zelf machtingen)
als je deze wizzard hebt doorlopen vraagt tie of je een diskette wilt maken. Volg dit gewoon op en installeer deze op de 98 machine. alle systemen opnieuw opstarten (xp eerst, dan de 98 machine)

De mappen / systeem schijven machtigen gaat als volgt
Klik met rechts op je (bv) c:\ schiijf en klik op delen.
zeg dat je alles accepteerd (bij xp) en geef het een naam (indien gewenst) en klaar is keer.

tenminste zo zou het moeten zijn
 
Bedankt voor je advies.
Echter nog even voor de duidelijkheid:
Op de nieuwe pc met Win XP heb ik de internetverbinding!
De gegevens die op de oude pc staan met Win 98 SE, die moet ik via een netwerk op de nieuwe pc krijgen met WinXP Prof.
Hoe gaat dat dan?
Hetzelfde zoals jij geschetst hebt nl gegevens van de pc met XP naar de pc met Win 98 SE ?
Ik wacht je advies af !


Poekoelan
 
als je de stappen hebt gevolgt zoals ik eerder schreef dan zou je op beide pc's internet moeten hebben, en zou je thuisnetwerk ook moeten werken.
Als dat zo is, dan zou je bij "mijn netwerk locaties" een overzicht moeten krijgen van de mappen die je gedeeld hebt. Hierin staan de directories met je gegevens welke je wilt overzetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan