2e HD zeer langzaam. Hoog cpu gebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elcoholic

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2007
Na een dag zoeken op internet toch maar hulp zoeken.

Ik heb laatst een 2e hardeschijf gekocht en door een vriend laten plaatsen als slave. Nu valt het op dat alle schrijf/lees bewerkingen enorm langzaam gaan en mijn cpu gebruik naar de 100% schiet, alleen op de 2e schijf. Gebeurd met het uitpakken van .rar bestanden en het kopieren naar/van mijn primaire HD. Met een programma genaamd pc wizard bleek dat het lezen en schrijven met een snelheid van +/- 12mb/s gebeuren en cpu gebruik daarvoor +95% is.

Op mijn primaire schijf is het gewoon snel met normaal cpu gebruik. Wat voorbeelden: 700mb uitpakken duurt 1 minuut op mijn oude maar op die 2e HD eerder 15 minuten. 700mb kopieren van de een naar de ander duurt een kwartier. Branden van een dvd gaat niet sneller dan 1,2x terwijl het is ingesteld als 4x.

Voornamelijk zie ik het hoge cpu gebruik als een probleem.

Is dit een bekend probleem en weet iemand de oplossing? Computer is Dell dimension 4600, p4 2,8ghz, 1500mb intern, pimaire hd is 80gig en die nieuwe 160gig. Loopt op XP sp2.

Ik weet voor de rest weinig over hardware dus als iemand meer info nodig heeft vermeld dan aub ook even hoe ik daaraan kom. Ik snap bar weinig van al die termen die ik vandaag gelezen heb.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
Open IDE/Atapi controllers gedeelte.
Dubbelklik op Primary IDE Channel
Kijk in 1 van de tabbladen of DMA modus geactiveerd is op de slave-schijf. (Weet even niet meer welk tabblad).

Succes,

Tijs.

Er staat bij apperaat 0:

Overdrachtsmodus: DMA, indien beschikbaar
Huidige overdrachtmodus: Ultra DMA mode 2

Bij apperaat 1:

Overdrachtsmodus: DMA, indien beschikbaar
Huidige overdrachtmodus: PIO modus

Moet er bij apperaat 1bij huidige overdrachtsmodus ook DMA staan? Zo ja, hoe doe ik dat dan?

Die 2de schijf moet ook op DMA komen, op PIO modus wordt de processor belast. Dat lijkt me de verklaring voor je probleem.

Nu zit ik me nog even af te vragen hoe je dat kunt gaat fixen. Misschien heeft iemand anders daar ondertussen een goed idee over?

Tijs.

Overigens, begin eerst eens na te kijken of de nieuwe harddisk wel op C/S (cable select) staat en niet op 'slave' Ook dat kan namelijk een oorzaak zijn van het in PIO modus draaien van de HDD.

Overigens, begin eerst eens na te kijken of de nieuwe harddisk wel op C/S (cable select) staat en niet op 'slave' Ook dat kan namelijk een oorzaak zijn van het in PIO modus draaien van de HDD.

Hoe doe ik dat? Ik hoop dat ik hem daarvoor niet open hoef te maken want hij staat in zo'n krakemikkig ikea kastje die bijna uit elkaar valt als ik hem verschuif ;)

Ga nu even die link van Mikeo checken.

Hoe doe ik dat? Ik hoop dat ik hem daarvoor niet open hoef te maken want hij staat in zo'n krakemikkig ikea kastje die bijna uit elkaar valt als ik hem verschuif ;)

Ga nu even die link van Mikeo checken.

Je moet hem daarvoor helaas wel openmaken. Achterop de harddisk zit een klein blokje waarmee je pennetjes met elkaar kunt verbinden.

Zo kun je bepalen of de schijf op Master / Master-Slave / Slave / Cable-select moet staan.
Op de harddisk zit meestal boven een sticker met uitleg wat welke is.

Ok, moet dan maar. Hij moet dus op cable select staan?

Dat script op die site die je had gepost heeft helaas niet geholpen.

Nu maar even kijken wanneer ik de pc open kan maken want daar heb ik wat hulp voor nodig ivm het verschuiven van het kastje.

Ik had trouwens nog ergens gelezen dat het de-instaleren en dan weer opnieuw opstarten zodat de schijf weer geinstaleerd wordt ook kan helpen. Dat kan toch geen kwaad voor de data die erop staat?

Dat laatste bedoelde ik ook voor die link. Daar stond de uitleg hoe je weer kon proberen om het weer goed te krijgen en wat de reden is als het toch weer fout gaat.

Je kunt het zeker proberen en kan geen kwaad en zou ik ook als eerste proberen.

Of hij op Cable Select moet staan daar kan ik niet over oordelen. Ik gebruik deze optie nooit en gebruik altijd Master en Slave optie en heb nooit problemen met snelheid.

Als je het mij zou vragen zeg ik dat het niet hoeft maar andere hebben die ervaring wel dus je kunt dat altijd proberen.

Het is opgelost. Ik vond een thread op het dell forum waarin dit probleem beproken werd.

Ik weet niet wat ik precies gedaan heb maar het is gelukt. Beide drives werken nu in ultra dma mode 5.

voor mensen met hetzelfde probleem:

Druk bij het opstarten op F2 om in het setup scherm te komen.

Ga naar drive config. Daar stond bij mij Primary Slave als Off. Deze heb ik op auto gezet en nu werkt het perfect.

Heeft me velen uren gekost maar hoe langer je ermee bezig bent hoe better het voelt als het opgelost is ;)

Mikeo, Maestro en dnties, bedankt voor jullie hulp. Dankzij jullie kwam ik te weten wat het probleem was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan