2e OS naast WinXP MCE op notebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Hallo,

Ik heb een laptop met WinXP MCE. Aangezien hij helemaal vol staat met vanalles en nogwat (was pre-installed), en ik hem nog een keer moet herinstalleren, wilde ik deze mogelijkheid eens aangrijpen om wat zaken uit te proberen. Nu wilde ik er Kubuntu op zetten. Echter, kan ik niet opstarten vanaf de CD, omdat na het introscherm, meteen het bootscreen van WinXP opkomt. Nergens wordt iets in de trend van 'press del. to enter setup' aangegeven.
Mijjn vraag is dus, hoe ik Kubuntu erop kan krijgen. Hoe kan ik de DVD-speler als eerste in de boot-volgorde instellen?
Mijn laptop is een Asus Z92m.

Ook niet als je de "Dell"ingedrukt houd en dan de Pc aanzet!

Anders naar systeem eigenschappen in het configuratiescherm,Geavanceerd en daar kun je opstarten aanpassen!

Bedankt voor je reactie. Ik zie bij configuratiescherm geen 'geavanceerd'-optie. Tevens is gaat het om de opstartvolgorde van de computer zelf, dus niet in Windows. Dus of dat ik Windows aan te passen valt??
Een 'Dell'-knop heb ik niet, aangezien ik een Asus heb. Een Asus-equivalent van een dergelijke knop heb ik niet kunnen ontdekken.

Met de "Dell" bedoel ik de delete ik heb je wel,helemaal links boven.

Je kan niet in de Bios komen,omdat je daar geen tijd voor hebt,zo begrijp ik het verhaal bij "geavanceerd" kun je de opstarttijd aanpassen..kijk even naar bijgevoegd plaatje

geavan.JPG

Aha, dat maakt het een stuk duidelijker. Maar 'systeemeigenschappen' is natuurlijk iets anders dan het configuratiescherm. En de deleteknop die je normaalgespreken moet indrukken is 'del.'. Het gebruik van dubbel-'l' verwarde me en deed me denken aan de bekende computerleverancier die misschien wel een eigen knop standaard toevoegt op haar systemen. Maar bedankt iig, ik ga het zodra ik thuis ben, meteen proberen.

Laatst bewerkt:
Ja je hebt gelijk..................ik was een beetje onduidelijk.......................euhhhhh ouderdom:)

Bij beide opties staat 30 seconde aangegeven. Echter, wanneer ik mijn notebook opstart, zie ik na het Asus-scherm, meteen het Windows bootscreen. Gewoon lukraak de del. toets inhouden, leidt tot een crash (geen windowsbootscreen, maar een zwart scherm met een lange piep), en tippen (snel achter elkaar indrukken) heeft geen effect.

Even voor mijn beeldvorming,de laptop start nog wel op en je kunt daarna nog wel mee werken?

Een lange piep is een geheugen probleem!

Die piep krijg ik alleen als ik heel lomp de del. toets inhoudt vanaf het ASUS-scherm. De laptop functioneert gewoon prima.
Anyway, ik heb het inmiddels al weten te achterhalen hoe het moet. Kennelijk is het bij Asus-notebooks zo dat middels de F-toetsen verscheidene menu's toegankelijk zijn. Voor de BIOS-setup is dat F2. Vreemd genoeg staat hier niets over in de handleiding vermeld, nog wordt er iets op het betreffende scherm aangegeven in de trend van 'press ... to enter blabla'. Tsja, die Chinezen zijn nu eenmaal wat anders ingesteld dan wij als het gaat om logica.... ('Kenju' is een Japanse naam, voordat iemand bijdehand gaat proberen te doen :)).
In ieder geval bedankt voor je moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan