2e OS W10, maar geen dual boot? Hoe boot ik "oude" OS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dakar2005

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
Berichten
110
Hallo dames en heren,

Ik heb een 2e Windows 10 installatie gedaan met de verwachting een dual-boot systeem te kunnen maken. Het lijkt niet helemaal gelukt te zijn, ik heb nu namelijk alleen het nieuwe OS. Beide installaties zijn op 2 verschillende schijven, maar het aanpassen van de boot sequence heeft geen effect. Ook zijn beide installaties met dezelfde licentie gedaan. Kan ik nog bij mijn oude OS? De partitie van dat OS is volledig intact en de data dus ook. Het is mijn werk laptop en baal er aardig van omdat ik hier echt niet op gerekend had en het ook niet kan verklaren.

Ik zou heel graag wat tips willen om maandag met het oude OS op werk te komen. :p Ik zou het heeel erg waarderen. Bedankt alvast.
 
Je zult wel de hele pc/laptop gestart hebben van de W10 installatieDVD/USB in plaats van die te starten vanuit de werkende Windows 10... Indien ik daarin gelijk heb, dan aan jou de tip om je eerst goed in te lezen voordat je dergelijke ingrijpende zaken doet, en al helemaal als blijkbaar een goed werkende pc/laptop van (levens)belang voor je is.
Wat je (blijkbaar) wel goed gedaan hebt is het installeren van de nieuwe dual boot Windows 10 op een eigen, nieuwe partitie.

Goed, nu even naar je probleem:
Je kunt handmatig met bcedit.exe aan de slag gaan (meegeleverd met Windows). Of met het met Windows meegeleverde hulpprogramma bootrec dat ook de BCD aanvult, conform deze instructie.
Alternatieven:
a. Je kunt ook Dual-boot Repair 10 gebruiken, en dan de optie Repair BCD, waar je dan aan de BCD ook de oude Windows 10 installatie zou moeten kunnen toevoegen.
Lijkt mij de makkelijkste manier.
b. Via EasyBCD (zie instructies, o.a., hier), die gebruikersvriendelijker/grafischer is dan bcdedit.exe

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Lange Pier: EasyBCD is Voor niet-commercieel gebruik gratis, maar je moet je dan wel (eerst) registreren met e-mailadres, waarna de download-link via e-mail wordt gestuurd.
Of daar dan nog verdere spam/reclame/aankoopaansporing achteraan komt weet ik niet.

Tijs.
 
Opgelost!

Heren, hartelijk dank voor de snelle hulp. Het was met EasyBCD een piece of cake. Heb nu een mooi boot menu ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan