2e PC vindt geen I-verbinding via werkende router

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiezel

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2003
ADSL van KPN (speedtouch); Router (Sitecom ADSL/cable broadband router 4S) en 1 PC WIN ME die via de router wél verbinding krijgt. Echter op de 2e PC (WIN 98) krijg ik het niet voor elkaar. De verbindingslampjes op de router branden wel.
Kom er niet uit wat ik eventueel nog moet configureren. (Was ik maar niet zo blond...) Heb allerlei hulpprogramma's en berichten van eerdere vragen doorgelezen maar vind geen (werkend) antwoord.
Alvast dank voor eventuele hulp!

Wat voor een ipadres heeft de 98 machine? En heb je die zelf ingegeven of wordt die automatisch door de router gegeven?

Bij de configuratie van eigenschappen netwerkomgeving (op Win 98 PC) heb ik nu:

TCP/IP -> 3 COM Etherlink XL COMBO 10 mb Ethernet NIC: IP adres opgegeven 192.168.10.2 en subnetmasker 255.255.255.0

TCP/IP -> externe toegangsadapter: automatisch een IP-adres verkrijgen

TCP/IP -> Realtek RTL8139/810X Family PCC Fast Ethernet NIC : automatisch een IP-adres verkrijgen

Heb je er 2 netwerkkaarten en 1 modem in zitten?

Kun je vanaf de ME machine de 98 machine wel pingen?

Er zitten 2 netwerkkaarten in. Heb ook een werkend netwerk naar de WIN-ME-pc (delen van bestanden en printers).
Ook zit er een modem in die ik voorheen gebruikte voor de inbelverbinding. Maar daar ik denk die niet meer nodig te hebben, heb ik aan de achterkant de stekker er uit gehaald. Dat modem heeft nu toch geen functie meer? Denk dat het een ISDN-modem is, maar weet dat niet zeker (zou ook analoog kunnen zijn).
En verder weet ik niet wat "pingen" is (ben blond, weet je nog...)
Alweer bedankt alvast! Ben heel blij met hulp.

Heb jij:

vanuit de router een kabel naar de ME en naar de 98 pc of heb jij:

vanuit de router een kabel naar de ME en vanuit de ME pc een kabel naar de 98 pc?

dit dus:
vanuit de router een kabel naar de ME en naar de 98 pc

toevoeging: het al veel langer werkend netwerk loopt niet via de router maar rechtstreeks van de ME naar de 98 pc...

Loopt er dan ook nog een kabel van de 98 pc naar de ME pc?

Zoja, dat is nu helemaal niet meer nodig.

Vanuit de router de kabels naar de pc, pc's ontvangen een ipadres en dan zou het moeten werken

Inderdaad. Beide pc's zijn met elkaar verbonden met ieder een netwerkkaart en één coaxkabel .
Gister heb ik een router toegevoegd. De ME-pc deed het direct; op de 98-pc heb ik er een netwerkkaart bijgezet. Vanaf beide pc's loopt dus ook nog een kabel (met zo'n grote telefoonplug eraan) naar de router. (Snap je het nog?)

De onderlinge verbinding tussen de 2 pc's (coax) is nu niet meer nodig. Je hebt dus nu in beide pc's genoeg aan 1 netwerkkaart

Oké. maar ja, dan moet de router wel eerst werken op beide pc's. En dat modem in de 98 pc is ook overbodig, toch?

Die modem is nu ook wel overbodig als je daar niks meer mee doet.

Ik neem aan dat je de router al ingesteld hebt middels de aanwijzingen die erbij zit.

er zit een beknopte handleiding bij die zich vooral richt op XP. Zo goed en kwaad als ik kan heb ik de instellingen gemaakt. Geen idee of die juist zijn.

Op de router-cd-rom staat nog wel een héél uitgebreide, engelstalige handleiding... En dat is een meteen mijn zwakke punt... Snap de ballen van Engelse beschrijvingen.

Dit is inderdaad de "gids voor snelle installatie"... Maar voor mij niet genoeg.

Op pagina 58 e.v. staat bijv dat je de TCP/IP moet instellen. Moet dat dan ook zo op de ME-pc terwijl deze het zo al doet? Ben ik dan niet veel verder van huis?
op de 98-pc heb ik die instellingen wel gemaakt en gecontroleerd.

En op pagina 63 beschrijven ze hoe je gebruikersnaam en wachtwoord moet opgeven. Ook nu weer: moet ik dat dan ook op de 98-pc doen?

Ik denk dat het beter is dat je wacht op iemand die ook zo'n router heeft voordat er verkeerde instellingen gedaan worden

Heb de handleiding ook maar ff binnengehaald..

Heb je middels de handleiding de router al geconfigureerd?

Staat je netwerkkaart wel aangemeld?
Voor W98 is dit: Start/uitvoeren/winipcfg/ok en dan je netwerkkaart opzoeken en vrijgeven.

Zit inmiddels thuis na een hoop gerommel. Ben nl precies volgens de router-handleiding stap voor stap de ME-pc gaan configureren (die hiervoor gewoon verbinding had via de router...) Resultaat is dat deze nu ook geen verbinding meer kan vinden met de ADSL. Kon dus vanaf mijn werk niet meer reageren en zit nu thuis in de hoop een oplossing te vinden. Ga morgen weer terug. Heb zelfs het systeem hersteld naar zondag jl maar dat veranderde hier niks aan. Nu kan ik de router er natuurlijk wel uithalen, maar de bedoeling is dat het eindelijk op beide pc's eens gaat werken. Daar op de 98-pc het bankprogramma staat waarvoor ik contact met de bank moet kunnen leggen, moet het deze dagen gaan lukken.

Wat betreft de configuratie: In router-handleiding staat:
1. "als u van provider vast IP adres kreeg, dan invullen bij Specified IP Address". In de brief ADSL-aansluitgegevens van XS4ALL staat een IP adres vermeld. In de routerconfiguratie heb ik dit opgegeven. Dit adres staat als volgt: ***.**.***.135/32. Waarom staat daar 135/32? Moet ik dat zo helemaal opgeven?
2. En verder "Vul ook uw DNS IP Address in".
En wat moet dat dan wel wezen?

Wat betreft de vraag of ik winipcfg heb gedaan: nee dus. Ga dat morgen meteen bekijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan