2e schijf instellen als slave

Status
Niet open voor verdere reacties.

k.noord

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2001
Ik heb een nieuwe pc gekocht maar ik wil mijn oude hardeschijf erbij plaatsen.
Nu is die 2e schijf een Maxtor 15GB
Er zitten 10 pennetjes.
Hij staat dus ingesteld als master eerste 2 verticaal zit een dopje op daarna pen 3 en 4 horizontaal ook een dopje op.
Hoe zet ik hem nu op slave ?
Ik heb gekeken bij maxtor.com maar hij staat daar niet tussen.
Ook op de schijf staat verder niets over hoe op master of slave te zetten.
Wie kan mij uit de brand helpen.

Zit er niet ergens een stickertje/ opdruk op waar dit opstaat? Dan toch zeker wel een typenummer o.i.d.?

Hoi..........

vaak staat het inderdaad op de schijf zelf, staat het niet op de bovenkant dan misschien wel in kleine lettertjes op de printplaat aan de onderkant dus thv de jumperpennetjes..........

er staat dan ma=master sl=slave cs=cable select

De nieuwe hdd die in je nieuwe pc zit staat het daar wel duidelijk op?
Als je er zeker van bent dat die ook als Master in de bios gezien word kan je gaan spelen met de jumpers, ja ***** werkje maar als je geen jummperssettings kan vinden dan moet je wel.

Begin is zonder jummer!

Wat is de volledige naam van die oude schijf incl typ nummer?

Groetjes
Harmen

Pieter:

Das een mooi stukje tekst, hoe kom je daar nou weer aan?!

Groet
Harmen

Oke met het stuk tekst kan ik wat en ga ik proberen.
Alvast iedereen bedankt voor hun reactie,

Groetjes,

Kim.

Hoi,

Ik ben aan de slag gegaan maar wil nog niet lukken.Oke heb de schijf nu bij de hand.
Er staat op model 91536u6 ik wil hem dus aan sluiten idepoort 2.
Het is een Maxtor ultimax 301185102.

op de eerste ide port zit de master harde schijf met als slave de combodrive.
Oja moet ik de computer steeds opnieuw opstarten als ik een jumper setting verander.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Kim.

Laatst bewerkt:
Hoi Kim, als je jumpersettings gaan aanpassen moet de pc altijd uit staan, daarna is het vaak nog noodzakelijk dat je in de bios nog even laat zoeken naar de nieuwe schijf. Dit verschilt wel per bios overigens!

Bij maxtor wezen kijken en gek genoeg staat dat type wat je opgeeft er niet tussen. Lekker vaag is dat!

Als je een hdd op andere ide poort aansluit kan je hem als secundairy master jumperen. Ik begrijp niet goed wat je met een combo drive bedoeld, vertel is.

Ik zat nog even te zoeken voor je en ik kwam het volgende tegen:

http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=661
Komt het plaatje overeen met jouw schijf? Want jij had het over 10pinnetjes...........

Laatst bewerkt:
Nog niet !

Hoi Harmen,

Ik heb de jumpers gezet zoals ze stonden op het plaatje als slave.
Ik zal nog even wat uitleggen.
Het is inderdaad die harde schijf met 9 pennetjes dus geen 10 zoals ik eerder zei sorry.
Ik heb de platte grijze kabel ingeplugd op ide 2.
Dan sluit ik de 2e harde schijf dus waar we het steeds over hebben op de eerst vrij komende zwarte stekker ( aansluiting ).
Ik heb nu de jumpers er allemaal uit maar nog steeds niets.
De combodrive werd mij verteld is de cdrom + cdwriter + dvdspeler in 1.
Ik blijk dat te hebben.
Maar goed wat doe ik verkeerd.
Heb in de bios gekeken en geprobeert de schijf automatisch te detecteren maar niets hoor.
Help me uit de brand alsjeblieft

Kim

Voor wat 't waard is...lijkt op die van Harmen.

Bijlagen

• maxtorjumper.gif
    maxtorjumper.gif
    23,1 KB · Weergaven: 73
Ik blus me suf hier.............

De nieuwe hdd moet je als master zetten als je hem op een andere flatcable zet dan de andere hdd. En dan moet ie op het laatste stekkertje op de kabel. er zitten 3 sstekkers op. 2 zitten dicht bij elkaar en 1 verder weg die moet in het mobo en van de twee die dicht bij elkaar zitten moet de laatste in je hdd..........

Slimmer lijkt mij, om de twee hdd's aan 1 kabel te hangen. En de combo drive dan op de ide 2 als master.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is....

groet
Harmen

Laatst bewerkt:
Hier nog even een plaatje om het wat duidelijker te krijgen. voor alle drie de kabels geld......de rechter stekker op het mobo en uiterstlinks de maste hdd en op de andere de slave hdd........

we komen er wel......... :-)

Bijlagen

• flatcable.jpg
    flatcable.jpg
    11,7 KB · Weergaven: 43
Ben ik weer.

Ik heb de kabel zoals geschreven door jouw aangesloten.
Jumper op de 1e 2 verticaal en dan de bovenste eerst volgende liggen.
Dus _ _ _

_

Dus schijf die ik probeer te plaatsen is mijn oude harde schijf maar die zijn ook gepationeerd als C.D en E is dat misschien een probleem ?

Ik waardeer jullie hulp zeer en nogmaals alvast bedankt.

Kim

oei dat vind ik wel intressant ja, ik zou het niet weten eigenlijk. Als je nu in de bios kijkt, ziet ie ze dan allebij?

De schijf die beschreven stond in de link moet geen jumper hebben he als ie als slave hangt. Slave hangt ie als ie op de zelfde flatcable zit dus!!!!

vertel is wat meer over die andere schijf.........

De schijf die ingedeeld is als c d e mag die gewist worden?

Laatst bewerkt:
Bijna gelukt.

Oke volgende heb ik gedaan.
Dus bijde schijven op de zelfde flatcable en ja hoor nu ziet hij de schijf wel pfffffff.
Maar nu doet mijn combodrive ( cd rom ) het niet meer.
en daar dus nog ff mee bezig ook weer met die jumpers.
kan het bij die dingen ook zo zijn dat je de jumpers kan laten liggen of is dit alleen verticaal instellen mogelijk.

alles is mogelijk............heb je niet een boekje van die combo drive? Voor die combo drive geld ook de zelfde regel als voor de hdd dat ie op het uiteinde aangesloten moet worden

Laatst bewerkt:
Klasse !

Beste Harmen,

Alles is gelukt.
We zijn een dag verder maar mij hoor je verder niet klagen.
2e harde schijf is nu ook aanwezig en de combodrive door windows laten detecteren en alles werkt.
Dat van welke aansluiting op de kabel eerst moest wist ik nog niet.
Ik heb tevens een andere kabel gepakt en die werkte wel op de 2e IDE dus ik denk dat de kabel ook niet helemaal in orde was.

Ik heb het zo als jij voorstelde gemaakt.
1e en 2e HD op eerste IDE en combodrive op 2e IDE.

Ik wil jouw speciaal bedanken en ook de anderen die heben gereageerd.

Allemaal een dikke knuffel van mij.
Fantastische site is dit toch !

Groetjes,

Kim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan