2x pci sata controller

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvham

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2003
Hallo,

Ik wil graag mijn pc uitbreiden met 2x pci sata controllers. een vt6421 van via en een silicon sil3112a. Met op beide 2 hdd's. Nu heb ik dit allemaal geplaatst en voordat windows start werkt dit allemaal(de bios ziet de hdd's staan). Als vervolgens windows start dan herkend ie nieuwe hardware dit installeer ik dan allemaal zonder problemen. Heb alles netjes geinstalleerd. Als ik vervolgens mijn pc een keer voor de zekerheid opnieuw opstart krijg ik een foutmelding: IRQ NOT OR LESS EQUAL met stopcode 0x000000a

Heb me al rotgezocht naar andere drivers en ook geprobeerd via de veilige modus te installeren maar maakt allemaal niet uit, zodra ik de pci kaarten er weer uithaal doet ie t weer. T werkgeheugen is tevens gewoon goed.

Hoop dat iemand iets weet voor me.

MOBO: GA-8IPE1000
P4 2,4Ghz
2x 512MB DDR400

Wissel de kaarten eens van slot, mischien heb je een conflict met IRQ. Kijk in de handleiding welk slot er met elkaar de IRQ deelt.

Maar t is dus wel in theorie mogelijk dit te creeëren?? Ga t even proberen, maar moet wel zeggen dat als ik er eentje in stop dat ik hetzelfde probleem heb.

Er is veel al 1 slot dat de IRQ met je AGP deelt, die moet je dan zeker niet gebruiken.

pci 1 en 5 hebben 1 irq, maar kan niet vinden waar de agp mee gedeeld word. Maar alles staat op auto . Ik ga vanavond even wat uitvogelen hoor je nog later.

Hallo,

heb vanavond alle pci slots gebrobeerd maar geen van alle werkt. Ook alle andere pci slots eruit gehaald maar dat maakt niet uit.

Iemand nog???

Hoogstwaarschijnlijk toch een driverprobleem.
De kans is groot dat de twee verschillende kaarten conflicten opleveren.

Bovendien is de kans groot op conflicten als je naast de bestaande ide/sata controllers er nog eens twee bijplaatst. Waarschijnlijk een beetje teveel van het goede.

Al eens everest home of sandra professional geprobeerd ? geeft je veel inzicht in het gebruik van irq`s etc.

Laatst bewerkt:
Ik heb t steeds over 1 die ik als eerste probeer. Maar ééntje doet ie al niet. Veilige modus werken ze wel, tevens beide. Drivers heb ik allemaal ook al een keer weggehaald. Dan vinden ze nieuwe hardware en word opnieuw geinstalleerd, maar zodra de hardware herkent word en tracht te gaan installeren krijg ik dat blauwe scherm.

Niet zo belangrijk,
Staat in de bios de ACPI aan?
Staat in de bios pnp os op enabled?
Bios geupgraded?

Wel belangrijk,
Je vermeld zelf dat ze wel in veilige modus werken, dan worden de drivers niet geladen, dus de drivers opzoeken die speciaal voor die kaarten zijn geschreven gebruiken en niet die van windows of van de chipbakker, zoals de SI3112 van Silicon Image, daar zijn vele soorten van te krijgen, en die van SI zelf werken vaak niet ip 3rd party pci kaarten.

Al met al is het een driver probleem, die wil geheugenadressen gebruiken die al worden gebruikt, en dat wil windows niet.

het is een satalink sil3112act144 en een via vt6421l maar hiervan heb ik de drivers van de websites afgehaald, wat moet ik anders hebben dan???

dvham zei:
het is een satalink sil3112act144 en een via vt6421l maar hiervan heb ik de drivers van de websites afgehaald, wat moet ik anders hebben dan???

De drivers van de kaartmakers, niet van chipbakker, heb hier een SI680 van het geweldige merk Qtec, draait alleen op de kaartmaker drivers, en een SI3112, van ook zo'n best merk, Sweex, hetzelfde, als ik die van Silicon Image zelf gebruik, draaien ze niet, terwijl er geen verschil in de files zijn, zelfde groote, etc, alleen de inhoud van de inf file is iets anders, dus ik vermoed ook de system files.:evil:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan