2x poort 80

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teuntje-t

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2004
Hallo

Heb een thomson st780 router met 4 wan ip adressen. ( abo kpn zakelijk )
nu wil ik 1x poort 80 doorsturen na 1 wan ip adres
en de andere doorsturen na een 2de wan ip adres
maar zodra ik poort 80 kies verdwijnt hij uit de lijst zodat ik hem niet meer kan kiezen voor de 2de.

Is hier een oplosing voor.
:confused::confused:

Lijkt mij niet juist dat de Speedtouch 4 Internet ip-adressen tegelijk kan hebben.
Vlgs. mij heeft de Speedtouch nooit meer dan 1 ip-adres als Internet ip-adres, want de handleiding van die Speedtouch hint totaal niet naar het mogelijk zijn van meerdere Internet ip-adressen tegelijk.

Laat maar zien met een schermafdruk dat de Speedtouch momenteel echt 4 Internet ip-adressen heeft nu.

Tijs.

Als het goed is zit hij in de bijlage

Bijlagen

• router.jpg
    router.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 27
Dank voor de bijlage. Het is dus inderdaad wél mogelijk om 4 ip-adressen aan te geven op de speedtouch, ik had daarin dus ongelijk.

Wat je wilt in je startposting kan m.i. niet: De 4 apparaten die aan Ethpoort 1 t/m 4 hangen krijgen alle verkeer voor hun bijbehorende Internet ip-adres rechtstreeks op hun bedrade netwerkkaart. Het 'verdelen' van http-verkeer over server1 en server2 kan dus niet vanuit de Speedtouch.

Wat je wél kunt doen is is om in DNS het www-adres aan 2 (of meer) ip-adressen te hangen. Als de DNS-server dan de ene keer aan aanvragende www-clients het ene en de andere keer het andere ip-adres doorgeeft als het www-adres naar een ip-adres moet worden omgezet, dan heb je op die manier wél een soort 'load balancing' over de beide servers.

Wil je échte load-balancing, dan zul je beide server aan 1 ethpoort moeten hangen (dus ook aan 1 Internet ip-adres; je zult dan ook een switch achter die ethpoort nodig hebben) en dan de www-servers configureren voor load balancing via het publieke ip-adres dat hoort bij die ethpoort.
Wéér een andere setup is een loadbalancing apparaat aan te sluiten aan 1 ethpoort en díe de loadbalancing te laten doen. De servers hangen dan achter dat loadbalancing apparaat. Ook dan is in DNS maar 1 Internet ip-adres dat verwijst naar het load balancing apparaat.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan