2x XP op harde schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter trix
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

trix

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2001
Ik heb opnieuw windows XP pro geinstalleerd en nu ik hem aan het scannen ben voor de virusscanner zie ik tot mijn schrik dat er twee XP"s opstaan. De harde schijf is ook gelijk voor de helft vol :mad:
Ik heb al gekeken als ik windows weer opnieuw opstart naar de mogelijkheid van eerst formateren of verwijderen maar die zie ik niet staan.
Mijn vraag is of ik de huidige partitie moet verwijderen en dan misschien windows xp kan overschrijven met cd-rom ( wat er staat beschreven als je de huidige partitie verwijderd komt nogal erg dreigend over voor een leek)
Wie kan mij helpen
trix

Je had de parttie kunnen verwijderen nieuwe aanmaken en formateren, dan weet je zeker dat je de oude versie er af hebt.

trix zei:
Ik heb opnieuw windows XP pro geinstalleerd en nu ik hem aan het scannen ben voor de virusscanner zie ik tot mijn schrik dat er twee XP"s opstaan. De harde schijf is ook gelijk voor de helft vol :mad:
Ik heb al gekeken als ik windows weer opnieuw opstart naar de mogelijkheid van eerst formateren of verwijderen maar die zie ik niet staan.
Mijn vraag is of ik de huidige partitie moet verwijderen en dan misschien windows xp kan overschrijven met cd-rom ( wat er staat beschreven als je de huidige partitie verwijderd komt nogal erg dreigend over voor een leek)
Wie kan mij helpen
trix

Als XP er twee keer op zou staan, staat de windows map er onder twee verschillende namen op, is dat zo?

Ook zou je dat zien in de boot ini.

SJJ: ik wil wel een partitie verwijderen maar staat er ook duidelijk bij hoe ik die weer moet aanmaken, want ik ben maar een huis-tuin-en-keuken-computer-deskundige
waar moet ik boot.ini doen?
Lange Pier: Ik liet de virusscanner een eerste scan doen en toen viel het me op dat hij bestanden scande die op de vorige uitvoering stonden, vandaar dat ik ervan uitga dat alle gegevens niet gewist zijn, en verder staat de harde schijf al half vol
trix
p.s als ik in program files ga kijken zie ik alle programma"s die ik op de vorige uitvoering had staan maar die dus niet meer op het bureaublad staan....sjonge jonge...wat kan ik er toch een puinhoop van maken :-(

Laatst bewerkt:
Al er meerdere partities op staan, oftewel meerder schijfletters, moet je nooit de partitie verwijderen, dan word de eerstvolgende partitie de C: schijf en krijg je windows op een vrije schijfletter, maar niet de C:

Opstarten van de XP cd, en alleen de partitie formateren is voldoende om de schijf helemaal vrij te maken.

Maar op de vraag of je nu twee windows in de boot.ini hebt staan heb je niet beantwoord, da ruimte kan ook worden ingenomen door hibernation, temp files, swap file, etc ,etc.

Lange Pier
Bij het installeren kan ik niet kiezen tussen verschillende partities er is er maar een.
Ik zie nergens de optie formateren staan, alleen partitie verwijderen, ik neem aan dat dat niet hetzelfde is?
Ik zou niet weten waar ik boot.ini moet doen of wat dat is, nogmaals ik ben een huis-tuin-en-keuken gebruiker met beperkt verstand van computers :o
Trix, die alle hulp enorm waardeert!

trix zei:
Lange Pier
Bij het installeren kan ik niet kiezen tussen verschillende partities er is er maar een.
Ik zie nergens de optie formateren staan, alleen partitie verwijderen, ik neem aan dat dat niet hetzelfde is?
Ik zou niet weten waar ik boot.ini moet doen of wat dat is, nogmaals ik ben een huis-tuin-en-keuken gebruiker met beperkt verstand van computers :o
Trix, die alle hulp enorm waardeert!

Als je gaat installeren vanaf de XP cd, dan heb je mogelijkheden om de partitie zo te houden of te formateren, de vorige versie van XP te verwijderen, de partitie vewijderen.

Is dat eigenlijk wel nodig? Er staat een oude XP op. (Waarschijnlijk na herstel van Windows) Trix kan sowiezo al die programma's wegmikken.
En die allereerste Windows is ook totaal lam.

Bootini kun je als volgt controleren: start/uitvoeren/typ msconfig
Ga nu naar het tabblad Bootini.
Laat Windows de opstartpadden controleren.
Probeer als het kan een screenprint te maken en plaats die hier.

Allemaal bedankt voor het meedenken
ik heb de partitie verwijderd en op de nieuwe ruimte weer een partitie gemaakt en alles loopt weer als een trein :)
Nogmaals bedankt!
Trix

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan