3 tabellen, 2 relaties en toch krijg ik het niet voor elkaar! HELP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Overigens hoor je mij niet zeggen dat het technisch niet mogelijk is om keuzelijsten in tabellen te maken. Ik zeg: niet doen, want het is dom! Je kunt met je auto ook op de stoep rijden, maar daarvan is de algemene consensus ook: niet doen. En de meeste mensen doen het dan ook niet ;)
Bovendien deugt het voorbeeld niet echt, want er ontbreekt een tabel OrderRegels :)

Laatst bewerkt:
Zal gebruik van keuzelijsten in tabellen niet doe.... dat ik de KlantID koppel aan Orders is mij duidelijk en dat ik orderregels moet koppelen aan product ID is mij niet geheel duidelijk. Want hoe vindt ik het product ID als dit geen nummer maar een combinatie van letters en cijfers. Want Orderregel 1 is niet gelijk aan Productregel 1? Als dit werkt moet ik dan de orderregelsID koppelen aan Bestelling_ID?

Een order bestaat bij jou uit minstens één besteld product. Het kunnen er ook meer zijn. In jouw eerdere plaatje heb je dan ook een tabel [Bestellingen] gekoppeld aan een tabel [OrderRegels]. In [Bestellingen] sla je geen producten op, want dat doe je in [OrderRegels]. Die tabel is dus gekoppeld aan [Producten]. Je hebt het zo al gemaakt, dus wat snap je dan niet?

Bovenstaande is op zich duidelijk waar ik tegen aanloop is dat opp basis waarvan wordt mijn product gevonden als ik alleen maar met ID werk.... voorbeeld

Stap 1: is het importeren van de klant gegevens in de tabel klanten hier wordt er is dus een klantenID
Stap 2: is het importeren van de bestellingen (zonder idd de producten) er wordt is nu dus een bestellingID

----- KlantID en BestellingID zijn nu aan elkaar gelinkt ------

Stap 3: is het importeren van de orderregels in de tabel orderregels hier is dus nu een order regel

----- in de tabel orderregels staat de bestellingID zodat je weet welk orderregel bij welke bestelling hoort

Stap 4: het linken van de producten is mij niet duidelijk.... gezien in het importbestand gesproken wordt over een productnummer en niet over ProductID dus hoe vindt access het juiste product in de tabel producten...?

In de mail die je ontvangt staat toch een Produktnummer? Volgens je Relaties plaatjes is dat identiek aan [Produkt_ID] in [Produkten], en daar ook aan gekoppeld. Dus zie ik het probleem niet; juist de tabel OrderRegels zou probleemloos moeten werken! Ik zou eerder problemen verwachten met Klanten, omdat die vaak niet bekend zijn en geïmporteerd moeten worden. En eventueel Bestelnummer, want dat zal ook vanuit de webwinkel worden gegenereerd.

Dat elk productnr een eigen productid heeft is in dit geval de meest constante in dit verhaal waar het mij om gaat is hoe vind je het product want de gegevens komen niet binnen op productid maar op productnr of kun je aangeven dat acces het productid op gaat zoeken? Zodat je op deze manier weet om welk product het gaat...

Ik denk dat we langs elkaar heendenken. ProductNummer = ProductID, dus als je de orderregels inleest in je tabel, dan zou alles goed moeten gaan. Je hebt de tabellen tenslotte aan elkaar gekoppeld gekregen, dus de velden zijn qua gegevenstype hetzelfde.

Weet ik niet productcode/nr (deze bestaat uit letters en cijfers) is niet gelijk aan productid omdat deze alleen bestaat uit cijfers. Tabel producten bestaat al reeds bv productid 1 heeft een veld productcode met hierin zoiets als ST0001 en dit laatste gegeven wordt weergeven in de tabel orderregels. Uiteraard kan zijn dat ik iets over het hoofd zie...

Lees je eigen berichtjes eens door...
Order_details[Naam] is hier gelijk aan de artikelnaam (gelijk aan [naam] tbl_producten), het bestelnummer in Order_details is het artikelnummer die je terug vindt in de tbl_producten [bestelnummer]
En in je voorbeeldje van de mail heb je ook een produkt staan met alleen een cijfer. Weliswaar stond daar nog een artikel in zonder Produktnummer, maar dat was inmiddels niet meer mogelijk, gaf je toen aan.
Ik ben ondertussen de draad echt helemaal en volkomen kwijt...

Ik zal de naamgeving van de velden even opnieuw bij langs gaan en deze aanpassen om een en ander te verduidelijken dan kijken we opnieuw....
Want het valt mij op dat inderdaad in de mail die ik binnen krijg productnummer staat terwijl dit in de tbl_producten de productcode (bestaande uit letters en cijfers) is en in deze tabel staat de id voor de producten in het veld productnummer (automatisch nummering ID) dus ik begrijp het probleem zal dit aanpassen zodat we opnieuw kunnen gaan kijken.

Laatst bewerkt:
Nieuwe poging m.b.h.v. grafische weergave in onderstaand overzicht om te verduidelijken hoe het ervoor staat....
Lees volgorde begin in het midden bij melding van order dit is de mail die ik binnen krijg in mijn outlook.
Vervolgens ga naar rood, blauw, geel, groen en als laatste naar oranje om de stappen in logische volgorde bij langs te gaan en u mee te nemen in het denkproces.

Onderstaand de afbeelding deze wordt niet helemaal scherp weergegeven omdat het bestand groter is dan 100 kb is deze gecomprimeerd door helpmij.nl heb daarom de afbeelding in vieren gedeeld en ook als bijlage toegevoegd zie onderstaand

complete plaatje
overzicht-op-papier.jpg

links boven
linksboven.gif

rechts boven
rechtsboven.gif

links onder
linksonder.gif

rechts onder
rechtsonder.gif

Nu moeten we er toch uit kunnen komen....
Bijgaand de nieuwe database bestaande uit de 4 tabellen die zijn weergegeven met de daarbij behorende relaties

Bekijk bijlage voorbeeld orders.zip

Laatst bewerkt:
Wellicht handig om de vraag eens opnieuw te definiëren, want de vraag is nu eigenlijk: wat is de vraag?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan