3 tabellen en 1 keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vuurbok

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2010
Hoi mensen,

Na wekenlang geploeterd te hebben door de internet om wat nuttigs te kunnen vinden voor mijn database, weet ik het gewoon niet meer wat ik moet doen. Vandaar dat ik nu hier bij jullie (experts) ben om jullie raad/hulp te vragen.

Ik ben bezig om een database op te zetten voor mijn werk en op dit moment is het tot nu toe gelukt met het maken van een werklijst voor mijn collega's waarin alle gegevens uit verschillende tabellen naar voren gehaald kunnen worden. Bij "Follow Number" worden er van één tot drie experimenten uitgevoerd (zie tabellen PCR1, PCR2 en PCR3 met daarin identieke kolomnamen). Maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik ervoor kan zorgen dat ik een keuzelijst kan maken die gekoppeld is aan drie tabellen (PCR1, PCR2 en PCR3). Dus met andere woorden: dat ik één van die drie tabellen wil kiezen waardoor de drie volgende kolomnamen "Code", "Box" en "Cells" dan tevoorschijn komen op een werklijst. Ik heb wel een klein beetje ervaring met VBA-codes. Weten jullie misschien hoe ik dat moet oplossen en of jullie mij verder kunnen helpen?

Groeten van Vuurbok!

P.S. Ik heb mijn database "Werklijst" en een fotovoorbeeld met dit bericht meegestuurd zodat jullie kunnen meekijken waar ik het over heb.

Bekijk bijlage 149985 Bekijk bijlage 149987

Wel jammer dat er weinig reakties zijn voor dit interessante probleem dat mogelijk andere mensen ook meegemaakt hadden. :( Ik heb nu geprobeerd mijn database anders aan te pakken om mijn probleem wat transparanter te kunnen laten zien waar ik tegenaan loop. In de blauwgekleurde combo box onder "PCR" is goed te zien dat er nu 3 kolommen (PCR1, PCR2 en PCR3) aanwezig zijn. Ze zijn afkomstig van 3 losse tabellen die toevallig ook PCR1, PCR2 en PCR3 heten. Die drie kolommen zijn dus geselekteerd en verzameld uit de drie losse tabellen doordat ze dezelfde relatie hebben met dezelfde "Follow Number" :D

Vraag: Hoe kan ik één van de drie kolommen kiezen die in die blauwgekleurde combo box zitten? Dus dat alleen de gegevens van één van de drie losse tabellen getoond mag worden? :)

Bekijk bijlage 150375

Vuurbok

Ik snapte de structuur niet zo goed van je database, daar de pcr 1-3 tabellen allemaal dezelfde velden hebben, heb ik ze maar samengevoegd tot een tabel pcr. Je hoeft nu alleen maar nog de juiste pcr op te zoeken en de grijze velden worden automatisch gevuld
Belangrijk is ook de de vba code bij de focus- en de na bijwerkenevent van pcr

Grt. Jan

P.s. Ik kan me natuurlijk helemaal vergissen, maar wellicht brengt het je op een idee

Bijlagen

Hoi Jan!

Echt super en bedankt dat je mij graag wilt helpen met mijn probleem! Je oplossing ziet wel goed uit en voor mij een leerzame ervaring! In die richting moet ik inderdaad gaan! Dat is wel goed te begrijpen dat het onlogisch lijkt wat betreft die drie losse tabellen waarvan ze toch dezelfde zijn. Ik had ook een neiging om ze alledrie bij elkaar te gooien. Alleen is er een probleem en dat is namelijk: bij elke patient worden er in totaal drie proeven uitgevoerd over een tijdspanne om de ziekte te kunnen volgen. Ik heb een printscreen gemaakt van mijn database op mijn werk zodat je ook kan meekijken wat de reden is waarom er die drie losse tabellen aanwezig zijn: Bekijk bijlage 150405. Je ziet aan de printscreen dat ik die drie tabellen als subforms onder elkaar neergezet heb. Bij de eerste proef ga ik de resultaten invullen bij PCR1, dan bij de tweede proef bij PCR2 en tenslotte bij de derde proef bij PCR3. Het is niet mogelijk om alles in een tabel te zetten met als reden dat er dan teveel kolommen komen wat het niet kan bij Access (ver over de maximumgrens gegaan). Daarom moest ik die 3 proeven wel splitsen over de drie tabellen wat het wel kan.

Jouw voorgestelde oplossing zit wel zo dicht bij met wat ik graag wil oplossen met mijn probleem. Als je die blauw- en grijsgekleurde keuzevakken van de door jou geupdate database bekijkt. Zo moet het eigenlijk voorstellen, maar dan wel een record van elke PCR-tabel op een rijtje zodat ik kan kiezen welke ik wil hebben op een werklijst. Is dit wel mogelijk? :D

Groeten van Dennis!

Laatst bewerkt:
Hoi Dennis,

Tja ik had het het natuurlijk kunnen weten, mijn wijziging houdt natuurlijk ook in dat op allerlei andere plekken(forms) zaken moeten worden aangepast. Waarschijnlijk ben je dan wel even bezig.
Dus maar een oplossing verzonnen met je oorspronkelijk indeling. De truc/oplossing zit hem nu in qrzkPCR en de nieuwe tabel kzPCR. Maar deze oplossing lijkt me natuurlijk wel hardop vloeken in de reguliere database kerk ;-)

Groet Jan

Bekijk bijlage Werklijst5.zip

Laatst bewerkt:
Hoi Jan!

Ik heb de door je geupdate database bekeken en dat is DE oplossing voor mijn probleem! Dus met een nadruk op DE! Erg hartelijk bedankt voor je moeite om mij te helpen en ook ga ik hiervan goed leren. Daar neem ik mijn pet diep voor je af. Ik laat je later graag weten dat ik je oplossing in mijn database goed geïntegreerd heb. :D :D :D

Groeten van Dennis.

P.S. Inderdaad zou het omslachtig/niet werken om de omleidingen aan te leggen en hier en daar aan te passen. :)

Laatst bewerkt:
Hoi Jan!

Het is mij nu helemaal gelukt om je oplossing te integreren in mijn database. Het ziet goed uit. Jouw oplossing komt ook professioneel over! Hierbij wil ik je hartelijk bedanken voor je moeite om mijn probleem op te lossen! :D :D :D

Met vriendelijke groet,

Dennis.

Hoi Jan!

Ik ben nu op een nieuw probleem gestuit dat ik zelf niet kan oplossen in dezelfde werklijst (zie bijlagen). Wil je misschien mij graag helpen? Ik ben van plan om 5 vaste kleuren in "Form footer" aan de onderkant van "Detail" van mijn werklijst met "continuous form" als funktie te plaatsen. Maar een probleem is dat als ik de bovenste rij in "Form footer" wil invoeren, dan gaat de onderste rijen allemaal ook mee en ook zijn blijkbaar alle vakken gekoppeld aan de vakken in "Detail". Dan blijven ze dezelfde. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Moet ik toch een apart subformulier neerzetten?

Bekijk bijlage 150967

Bekijk bijlage 150969

Op het gevaar af dat ik iets moois verstoor: je probleem is eigenlijk geen probleem maar heel simpel: je hebt een doorlopend formulier gemaakt, en daarin 5 kopieën gezet van het record uit de detailsectie. Daarom zie je in elk veld hetzelfde. Kijk maar wat er gebeurt als je een keuzelijst in de detailsectie verandert: dan veranderen alle velden in de voetsectie. Omgekeerd: als je een waarde kiest uit één van de 5 records in de voetsectie, dan veranderen niet alleen de 5 keuzelijsten, maar ook de keuzelijst in de detail sectie, want die is, net als de 5 keuzelijsten, aan hetzelfde veld gekoppeld. En een veld bevat maar één waarde.

Hoi OctaFish,

Soms moet het nou eenmaal gebeuren dat iets moois verstoord moet worden door mij met mijn neus op de feiten te drukken waar het misgegaan is. Juist van mijn fouten te leren kan ik vooruitkomen, anders weet ik niet wat ik allemaal uitgespookt heb. Niet? Hartelijk bedankt voor je verhelderende uitleg wat de oorzaak is. Ik als newbee moet hier een les uittrekken. :D

Die keuzelijst (die inderdaad een kopie is van die in detailsectie) in voetsectie is ook gekoppeld aan het tabel "Color Table". Dus als ik een kleur gekozen heb, wordt die verandering ook doorgevoerd naar de keuzelijst in detailsectie wat je al uitgelegd heb. De gekozen kleur wordt tevens opgeslagen. Het is juist in die richting die ik wilde opgaan, maar dat doe ik op dit moment helemaal niet goed. :shocked:

Doel van mij is dus: een formulier maken met daarin een lijstje van de door mij gekozen patienten in de detailsectie plus 5 vaste/zichtbare rijen net daaronder of apart in voetsectie of wat dan ook. Als dat lijstje in detailsectie langer wordt, is het dan mogelijk dat die 5 rijen vanzelf naar beneden zakken? Zou dit wel mogelijk kunnen zijn? :confused:

Fijne avond verder! Dennis.

Ik heb het gevoel dat je vraag nog niet helemaal opgelost is, en zelfs eigenlijk al met een volgende vraag bent begonnen. Een vraag die op Opgelost staat, trekt (logisch) minder helpers. Ik zou dus een nieuwe vraag aanmaken als ik jou was.
Om op je db terug te komen: ik zou zelf nooit voor jouw oplossing van losse tabellen kiezen, en toch een tabel maken waarin je de drie PCR tabellen samenvoegt. Je kunt met een extra veld al je problemen oplossenj die je denkt te hebben, en de integriteit van je db is gelijk een stuk beter. Maar die keus is uiteraard aan jou.
Maar wat wil je met die 5 rijen in de voettekst? Overigens: staan ze in de voetsectie, dan schuiven ze altijd op ten opzichte van de detailsectie. Maar het vullen ervan met 5 verschillende gegevensrecords wordt een kleine nachtmerrie...

Hoi OctaFish,

Je hebt helemaal gelijk dat het verwarrend kan zijn door verder te gaan met mijn nieuwe vraag, terwijl mijn vorige vraag met succes opgelost was door Jan en ook dat mijn vraag afgevinkt is met "Opgelost". Mijn excuses hiervoor. Ja, normaal zou ik die drie tabellen bij elkaar doen. Maar dan zou ik de gehele bestaande database om moeten gooien wat het omslachtig/niet werkt. Als ik vanaf het begin een nieuwe database ga opbouwen vanaf de grond, dan zal ik deze manier meteen toepassen, maar deze database is al een tijd in gebruik. :)

Ik zal mijn nieuwe vraag apart zetten. Dit doe ik later. Eerst even goed nadenken na je post en of ik mijn nieuwe probleem zelf kan oplossen. :thumb:

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan