30 GB in gebruik na formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene79

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2015
Hallo Allemaal,

Ik heb vanmorgen een nieuwe harde schijf gekocht van 2TB, ik heb deze in Linux mint geformatteerd naar EXT4. met Gparted, nu blijkt dat ik 30 GB in gebruik heb kan dat kloppen ?
Na het formatteren zie ik ook een mapje staan genaak (Lost,Found) kan dit mapje verwijderen of moet deze blijven staan?

Wordt op een draaiend systeem idd aangemaakt, via een bootable Gparted o.i.d. was dat niet gebeurt, verwijderen kan, map is leeg neem ik aan.

De grootte van dat mapje is 16,4 KB, en kan niet openen.
Ik heb nog eens gekeken op het buroblad met rechtermuisknop, eigenschappen daar staan medium: 2TB filesysteem, vrije ruimte: 1,TB.
In Gparted staat het zo Size: 1,82TB, Used, 29,42GB, Unsed, 1,97TB. Ik vraag me af wat die 29,42GB dan is?

In filemanager kan ik nergens zien wat die 30gb is, ik heb de schijf met een gparted live cd geformatteerd en die zegt ook 30gn gebruikt en vrij 1.79 Tb van de 1.82, tussen deze getallen zie ik geen 30gb verschil.

Ik heb hier een topic open liggen van hetzelfde probleem zoals jij zegt.

Blijkbaar reserveert gparted(niet de portable versie) een stuk van de harde schijf, voornamelijk bij het formatteren naar ext3 of ext4 formaat.
Ik had dit ook, maar niet echt naar gekeken. Dit was 15 gb. Dus je verhaal kan kloppen, wat je kan doen is zoals hierboven werd gezegd: met gparted portable opstarten en daar nog eens mee formatteren.

Wel heb je een usb stick nodig

http://gparted.org/livecd.php
Je moet het iso file daar downloaden en dan met een imagecreator tool zoals unetbootin bootable maken.
Daarna pc afsluiten stick in je pc laten. Dan starten en in bios opstartvolgorde aanpassen zodat je vanaf je usb boot(gparted portable werkt met debian source)

Laatst bewerkt:
ik heb deze in Linux mint geformatteerd naar EXT4.
Dus je hebt ook Linux Mint geinstalleerd? Of is de hele schijf nog leeg?
Want dan zou ik zeggen, dan is er iets niet goed gegaan als je al 30 GB kwijt bent.

Aan de andere kant, een 2 TB schijf is niet echt 2 TB.
Daar kan het dus aan liggen, dat je denkt 30 GB. kwijt te zijn.

Voorbeeld 1 TB schijf.

1000 GB / 1,024 / 1,024 / 1,024 =931. Een 1 TB schijf zal dus effectief als 931 GB zichtbaar zijn.
(edit: nu ik dit schrijf denk ik niet dat dit het is, maar goed....wel belangrijk om te weten)

Lost en found moet je laten staan. Die map krijg/heeft elke Linux distro.
/lost+found is een speciale map. Als er onverwachts een probleem is met de harde schijf dan kan er incidenteel een bestand corrupt raken. Daarom controleert Ubuntu regelmatig de harde schijf en plaatst corrupte bestanden in deze map.

Laatst bewerkt:
Ik heb Linux Mint ook geinstalleerd op een oude pc van mij, voor Gparted te gebruiken voor mijn nieuwe HD schijf die ik gekocht heb vanmiddag te formatteren hij is helemaal leeg. Maar zoals ik eerder aangaf bij rechtermuisknop eigenschappen staat media 2TB en als vrije ruimte 1,79 TB.

Op mijn Raspberry zegt de schijf totale groote 1,8 TB vrij 1,7 TB, ik ga ervan dat het klopt, maar kun nu geen mapjes aanmaken toegang geweigerd, ik heb 3x dit gedaan.

sudo umount /dev/sda1
sudo mount /dev/sda1 /mnt -o rw,uid=$UID,gid=$GID

dit komt door de harde schijf, niet door je os en kan je niets aan veranderen

1,82 TB is hetzelfde als 930 gb en 465 gb

respectievelijke 2 TB 1 TB en 500 GB

dit is een trucje van hardeschijven fabrikanten
ze rekenen alleen de bytes uit dus 500 miljard bytes
maar omgerekend is dat 465 gb
1000 miljard bytes is omgerekend 930 gb
2000 miljard bytes is 1,82 TB

het usage kan ik niet verklaren maar heeft met gparted wss te maken

Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat je totaal niet snapt hoe je Linux installeert en hoe het werkt met installatie.
Gezien ook de topics op Ubuntu forum.

Dit heef te maken met dat 2 terabyte 180 gb minder telt

dit komt door de harde schijf niet door je os en kan je niets aan veranderen

1,82 TB is hetzelfde als 930
Dat zei ik dus ook.
Die vrije ruimte kan dus komen omdat 2 TB. niet helemaal 2 TB. is.
Ik denk toch dat dit de oorzaak is.

Ik neem aan dat je die HD op je oude pc hebt aangesloten en toen hebt geformatteerd met GParted?
Weet je zeker dat je dit goed gedaan hebt?

Hoe kom je aan die codes voor in de terminal?

Ik heb geen ervaring met een Rasperry (ooit wel willen kopen maar het is er nooit van gekomen) maar daar hang je die schijf toch aan, dan een toetsenbordje en muis en gaan?
USB stick met je Linux en dan installeren? Dat gaat toch hetzelfde als bij een pc zeg maar?
(correct me if a wrong) Dan had je die schijf toch gelijk bij installatie kunnen formatteren en?

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het inderdaad zo is dat harde schijven iets minder tellen zoals je omschrijft. Dat het bijna 30 GB is dus volledige normaal.

Femke89, Ten eerst is de software op de Raspberry makkelijk te installeren zonder fouten.
Is gewoon aanzetten en schift indrukken, daarna krijg je een scherm waar je os staat die vink je aan en klikt op install meer is niet, lijkt mij zerk dat ik daar iets fout aan doen.
Die 30 Gb is dus volledig normaal zoals ik heb begrepen, maar echter werk mijn schijf niet op de Rasberry hij vind hem wel en zegt dat de toegang geweigerd is,
wat betreft die sudo codes die heb ik ook ontvangen in een reactie voor de schijf te mounten dat doet hij nu niet meer.

Ik wil iedereen bedanken voor de reactie's en het meedenken, echter heeft helaas niet geholpen na 8 uur proberen en google heb ik nog steeds geen toegang tot mijn harde schijf.
Ik heb inmiddels een nieuwe laptop gekocht die ik als server ga gebruiken. met Raspberry gaat dat niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan