32 of 64 bit systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

m.overkamp

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2003
Hallo allemaal,

Ik heb een pc staan en twijfel of ik hem moet formatteren en vista er weer op wil zetten of misschien windows 8.
Nu probeer ik er achter te komen wat voor systeem ik nu heb.
Het is een beetje verwarrend met de gegevens die ik kan achterhalen.

Kunnen jullie mij helpen?
Zie bijlage
32 of 64 bit.jpg

Jij hebt de 32-bits versie (32-bits komt overeen met x86 en 64-bits met x64) van Windows Vista Home Premium met Service Pack 2.

Als je het systeem opnieuw wilt installeren, zou ik noch Windows Vista opnieuw installeren of Windows 8 installeren.
Ik weet niet of je een Windows 7-installatiemedium hebt, maar zo ja, dan zou ik die gebruiken om Windows 7 te installeren.

Hallo tobiastheebe,
Ik heb inderdaad vista prenium 32 bit.

Als ik het goed begrijp, raad je af om vista en windows 8 te installeren?
Ik wil evt. een nw windowsversie kopen, dus welke maakt dan niet zo veel uit 7 of 8.

Maar wat ik nog niet precies begrijp is welke bitversie ik moet hebben.
Bij processor staat 64 bit.
Bij computer staat 32 bit ( of op ACPI 86x gebasserd) Ik weet dat die melding 32 bit is.
En kan mijn pc een hogere versie van windows aan?

Met vriendelijke groet,
Mirjam

Windows Vista raad ik af, omdat de algemene ondersteuning van Microsoft hiervan is verlopen.
Windows 8 raad ik niet direct af, die kun je ook gewoon installeren als je dat wilt, maar dan zul je wel moeten wennen aan het nieuwe uiterlijk.

Je processor kan een 64-bits besturingssysteem uitvoeren. De rest van je systeem ook.
Enkele redenen waarom je bij 32-bits zou willen blijven, is dat je bijv. gebruikmaakt van 16-bits (DOS)-toepassingen of dat het een oudere computer betreft (met bijv. maar 1 of 2 GB geheugen).

Je kan dus prima een 64-bits versie van Windows gebruiken.

Beste tobias,
Dank voor je uitleg.

Misschien ga ik toch voor 7.
Prettige avond verder.

Groetjes,
Mirjam

Ze gaan binnenkort toch het startmenu etc terughalen voor Windows 8. Als je er tegen kan dat je een tijdje met het windows 8 ontwerp moet werken kan je 8 kiezen.

Uw huidige PC heeft 3 gb geheugen. Dan is een 32-bits Windows de juiste keus. 64 bit gaat pas lekker lopen als er minimaal 6GB aan geheugen in zit.
Van alle Windows versies die er zijn zou ik in ieder geval niet Vista nemen. Dat geeft enorme performance problemen.
Windows 8 bevat nog te veel fouten en dan is er natuurlijk dat onwerkbare metro-scherm.

Conclusie (die u zelf ook al had getrokken geloof ik): 32 bits Windows 7 is de beste keus in dit geval.

Windows Vista is wel een onstabiel systeem volgens Ict'ers die ik kan
ik zou een andere kiezen, Windows 8 zou ik kiezen want windows 7 (kan) je computer niet aan..
ik had okk windows Vista en toen ik naar Windows 7 Ging was mn pc heel langzaam..

als de pc windows 8 aan kan kan deze ook windows 7 aan hou in gedachten dat windows 7 een minder zware en stabielere versie van vista is.

Windows Vista is wel een onstabiel systeem volgens Ict'ers die ik kan
ik zou een andere kiezen, Windows 8 zou ik kiezen want windows 7 (kan) je computer niet aan..
ik had okk windows Vista en toen ik naar Windows 7 Ging was mn pc heel langzaam..

Dan heeft u toch iets verkeerd gedaan. Als een PC Vista aan kan, dan draait windows 7 daar als een tierelier op. Windows 7 is de verbeterde (vooral snellere) uitgave van Vista.

Ehh, Commondus, onderbouw dat eens.

Niet alleen dat ik dat ik in de praktijk heb gemerkt dat windows 64 bit op 4gb geheugen minder snel werkt dan 32bits window, maar als u wat rond had gegoogled had u dat van heel veel kanten kunnen horen/lezen. Kijk maar eens naar het geheugen en disk beslag. 64 bit windows gebruikt aanzienlijk meer geheugen dan 32 bit windows.
Het is wel waar dat als er meer dan 4gb (ik stel zelfs 6gb) aan mem in zit en ook nog eens applicaties die afgestemd zijn op 64bit processing, dat dan 64bit beter performed dan 32bit.

Dus beste commondus, eerst onderzoeken dan roepen.

Ehh, Commondus, onderbouw dat eens.

Niet alleen dat ik dat ik in de praktijk heb gemerkt dat windows 64 bit op 4gb geheugen minder snel werkt dan 32bits window, maar als u wat rond had gegoogled had u dat van heel veel kanten kunnen horen/lezen. Kijk maar eens naar het geheugen en disk beslag. 64 bit windows gebruikt aanzienlijk meer geheugen dan 32 bit windows.
Het is wel waar dat als er meer dan 4gb (ik stel zelfs 6gb) aan mem in zit en ook nog eens applicaties die afgestemd zijn op 64bit processing, dat dan 64bit beter performed dan 32bit.

Dus beste commondus, eerst onderzoeken dan roepen.

Beste srpchulp,

Een 32 bit systeem kan slechts 3,5gb aan geheugen ondersteunen en zo zijn er nog wel meer dingen waar 32 bits minder kan dan 64 bits, heel erg raar is het dus niet dat een 32 bits systeem minder geheugen beruikt dan een 64 bits systeem. Echter is het onzin dat een 64 bit systeem pas goed gaat lopen vanaf 6gb geheugen, dat ligt aan veel meer factoren. Als jij een SSD hebt voor je Windows, een snelle processor, goede videokaart en gaat vervolgens met 4gb gamen loopt dat beter dan een pc met een gemiddelde processor, normale videokaart en 6gb geheugen. Daarnaast lijkt me aan de processor van de TS te zien dat deze pc niet gaat gebruiken voor zware taken, dus 4gb krijg je nog niet eens vol. Dus Srpchulp, waarom zou je een 32bits besturingssysteem gaan nemen dat aanzienlijk minder kan dan een 64bits besturingssysteem als je het toch niet optimaal gaat gebruiken? Dan kan je toch beter voor het best mogelijke gaan? Want 4gb krijg je in normaal gebruik niet vol, en of een pc nou 2 gb of 3,6gb geheugen gebruikt, zolang het geheugen niet vol zit zal het beide ongeveer even snel werken. O ja, een aantal belangrijke toepassingen als Java hebben een 64 bit versie die een stuk beter wordt ondersteunt dat de 32 bit versie.

Dus Srpchulp, heel erg veel plezier met je 6 gb geheugen, en als je gaat uitbreiden om Microsoft Office word te kunnen draaien horen we het wel!

Neem twee systemen, de een met win7 64 bit en ander met win7 32bit en draai daar exact dezelfde toepassingen op en kijk dan wat er met het geheugengebruik gebeurt.
Direct na het opstarten zult u zien dat, als er alleen windows draait nog maar en verder niets anders, het geheugen beslag van de 64bit windows bijna het dubbele is van dat van de 32 bits windows.
Ook het processor gebruik in procenten is bij de 64bits uitgave zwaarder dan de 32bits uitgave.

Als u dan op de 64bits windows pc iets gaat doen wat op de 32 bits niet kan, namelijk 64bit applicaties en 32 bits applicaties tegelijk actief hebben, dan zult u zien dat het geheugen gebruik helemaal uit de pan vliegt. Dat komt omdat allerlei modulen dan dubbel geladen moeten worden.

Daarom is het niet zo verstandig om bij 4gb of minder 64bits windows te gebruiken.

Je krijgt die 4gb niet vol en de snelheid van applicaties en etc. hangt grotendeels af van de snelheid van je HDD/SSD, daarnaast is een AMD Athlon 64 sowieso al niet zo snel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan