3d paintings

Status
Niet open voor verdere reacties.

RMS123

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2009
hallo iedereen, ik snap ik deze vraag niet onder programmeer talen moet zetten, maar ik zou niet weten waar anders.
ik ben al jarenlang aan het 3d tekenen... en ik heb redelijk wat dingen gemaakt.
ik zou deze graag met een programma willen inlkleuren waarmee ik de kleuren vloeiend kan laten overlopen, en gewoon overal in mijn rd bestand iets kan veranderen op een soort fotoshop of paintsysteem.
mijn vraag: bestaad daar een programma voor?

alvast bedankt iedereen!

Hey RMS123..,

met welk programma maak je die drie D tekeningen?

Ik ben zelf met ontwerp van 3D modellen bezig. Dit gebeurt in een animatie studio.
Hierin is een mogelijkheid om bestanden (dxf-3ds- etc) te kleuren net zoals een 2d tekening.
Er zijn wel programma's waarmee je dit kunt doen, maar dan is 't wel handig om te weten waarmee je de modellen maakt.

:)

ik werk via google sketchup pro, skp bestanden, maar ben instaat naar alles te converten, 3ds, x, dae, dwg, enz.
het is geen bewegend 3d bestand. dat maakt het makkelijker,:)
kun je een aantal voorbeelden van programma's noemen, het lieftst de iets professionelere(niet hoogste niveau, maar gewoon niet al te basic of kinderachtig), want op dat gebied den ik niet echt thuis:thumb:
maar alvast wel bedankt:cool:

wat jij zegt is een animatiestudio, dat is toch voor bewegende bestanden?
dat is dus zo iets als maya, van autodesk dacht ik, kun je dat daarvoor gebruiken?

Als ik de voorbeelden bekijk van sketchup pro valt 't me op dat dit architectuur tekeningen zijn,
die later "ingekleurd" zijn in een tekenprogramma.
Wat ik aanvankelijk dacht, was dat je een drie D model had wat je in willde kleuren.

't Verschil in deze beide benaderingswijzen is dat de ontwerpen in Sketchup pro ingekleurd zijn in een tekenstudio.
Hiervoor kun je een eenvoudig tekenprogramma voor gebruiken met 't vulgereedschap.
Ik zou er PaintShop Pro voor gebruiken, als ik me niet vergis kun je dit zelfs met 't windows programma Paint doen.

3D modellen die in dxf of 3DS staan worden op een andere manier ingekleurd.
Maar nu ik begrijp dat je met dit programma werkt is dit niet van toepassing.

in google sketchup, teken je een 3d bouwwerk, die kun je inkleuren met textures of kleuren die je eventueel zelf bij kan maken, het nadeel van dit systeem is dat je geen vloeiende overgangen kan maken, zoals tussen straat en gras, met en rommelige rand er tussen. dit ziet er namelijk nogal on-pro uit, als je rechte overgangen hebt. Ik wil in een programma de textures op vlakken in elkaar laten overlopen.
Ik maak altijd 2 versies van de wereld, of object, de ene is de "skin" en is alleen voor de textures, en die exporteer ik als "With Back Faces", en een veel eenvoudiger harde bassis zodat het spel snel blijft.
Ik dacht er zelf aan om met fotoshop één grote texture voor mijn hele wereld maak, en die vervolgens op de goede plaat serin plaatsen, is dit soms wat jij bedoelt? Ik vind het alleen makkelijker om in de wereld zelf het fotoshop effect kan maken, zonder heirvoor de texture helemaal appart hoef te maken, want dat is heel erg veel, en zeer moeilijk werk:eek:
dus dat zou het een stuk makkelijker maken, en is de wereld een stuk mooier, anders moet ik alles coveren met allemaal kleine plantjes waar ik eeuwig mee bezig ben.:(
maar moet het dan dus exporteren naar 3DS, en dan is het wel mogelijk met een speciaal programma?

Dit wordt ingewikkelder dan ik dacht, tenminste om zo 1 2 3 uit te leggen.
Ik zal de shareware versie downloaden, en wat gaan converteren.

bedankt voor je reactie:thumb:
maar kun je niet gewoon even een programaatje geven waarmee dat kan , of ligt dat wat ingewikkelder?

wat ik vergat te zeggen ik heb een 3drad plugin om naar x bestanden te conveteren(gamemaker)

Beste RMS123..,

ik ben met 't programma aan de slag gegaan.
Dit programma gaat er vanuit dat je 't op d'n duur zult kopen.
Dat je dit zo kunt downlaoden is natuurlijk prachtig, maar daar zitten dan ook haken en ogen aan.
Eén daarvan is dat je gebruik maakt van templates.
Templates zijn voorgebakken gegevens die je niet kunt veranderen.

De rede, dat jij nu met ontwerpen zit die je niet kunt bewerken is,
dat de eigenaar van 't programma wilt dat 't zichtbaar blijft, dat 't hun programma is.
Je wilt nu je eigen ontwerpen opleuken, dat kan, maar dan moet je clever zijn.
Ik zal een voorbeeld geven hoe je dit kunt doen, maar verwijt me niet dat je over de lijntjes gaat,
die in 't ontwerp niet helemaal doorlopen.

Als volgt:
Ik neem een buckyball in 't programma en exporteer dit naar PDF formaat.
Met PDF kun je (ook weer zo'n licentie gevoelig programma, ze zijn niet gek) geen kant op.
Dus maak je hier een screenshot van met printscreen en save het als jpg.

rms02.jpg

Met dit plaatje kun je nu in elk tekenprogramma aan de slag om er vulkeuren in te gebruiken.

rms03.jpg

Als je een echt goed tekenprogramma hebt zoals CorelDraw of Paintshop Pro kun je zelfs overvloeiende kleuren gebruiken.

rms04.jpg

Ik weet niet hoe ingewikkeld je sketchup pro ontwerpen zijn, hoe gedetaileerder hoe meer werk.
Maar als je er echt voor gaat dan zou dit niet zo'n probleem moeten zijn.
Het is dus geen kwestie van even een programaatje downloaden,
nee, wil je je resultaten echt mooier maken,
dan zul je ze via screenshots op een zo groot mogelijke resolutie moeten uitlichten.

Ik weet dat 't misschien wat belerend klinkt, maar je moet niet vergeten dat je shareware gebruikt.
De fabrikanten, die je deze software leveren zijn niet gek, en hebben hun artikelen met een eigen extentie af gegrendeld.

Veel succes!

:cool:

ik gebruik sketchup pro, en kan via via ook aan acrobat ofzo komen, maar ik snap het niet precies, ik wil ook weer het bestand in 3d gebruiken in games, en op jou manier is het 2d geworden als ik het goed begrijp

kun je daar dan gewoon inkleuren?
ik bedenk me net: dat kan met autocad toch ook of niet?

kun je daar dan gewoon inkleuren?
Kan je ook de moeite nemen om zelf op 'features' te klikken en te lezen?
Ja, je kan daar inkleuren. Blender is een volledige 3D-authoring omgeving, dat houdt in: modelling, texturing (jouw 'kleuren'), en animation.
Wat je in elk geval zowieso zeker kan in blender is een UVW-unwrap van je object maken, welke je dan in een willekeurig tekenprogramma kan inkleuren (GIMP / photoshop / paint) en terug importeren. Zo'n unwrap is een 2D-framework van de oppervlakte van je object, zie het een beetje als inpakpapier.

ik bedenk me net: dat kan met autocad toch ook of niet?
Ik heb zo'n licht vermoeden dat ook AutoCAD een eigen website heeft waar je dat makkelijk kan vinden. Alleen dacht ik dat AutoCAD op zich niet gratis was..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan