3D TV al erg oud

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Ik wil even iets kwijt, corrigeer me als ik het fout heb maar volgens mij is 3D tv al heel erg oud.

Ik ben bijna 41 jaar en kan me een programma herinneren, genaamd 'Horizon.
Dat was een populair wetenschappelijk tv programma, soort van voorloper op 'de Wondere Wereld'.

Dit programma heeft ik denk ergens tussen de 20 en 30 jaar geleden al 3D televisie uitgezonden.
Gewoon op een analoge beeldbuis TV met een brilletje. Dit brilletjes kon je ergens afhalen/kopen en op die manier kon je de uitzending in 3D zien.

Geen idee of nog meer mensen dit kunnen herinneren. Toen was het heel erg spectaculair.

Het zal natuurlijk niet zo mooi zijn als de 3D tv van nu, maar toch....nieuw is het zeker niet.

Weet er iemand het verschil in techniek tussen die oude en de hedendaagse 3D tv??

Zo ik wilde het even kwijt.

Ik zie jullie reacties wel.

gr.
Nossie

Dat waren geen 3D tv's maar er werden programma's uitgezonden in een 3D variant en d.m.v. dat brilletje kon je dan het 3D effect zien.
De eerste variant ervan, stereoscopy, is uitgevonden in 1838 door Sir Charles Wheatstone.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_Charles_Wheatstone

Kijk,.....dat bedoel ik... zo oud ben ik nou ook weer niet...maar 3D tv/film/afbeeldingen dus wel.

Dat is inderdaad al erg oud. Maar de hedendaagse technieken zijn er uiteraard niet mee te vergelijken, al is het basisprincipe nog steeds hetzelfde.
Namelijk het tonen van 2 beelden waarvan er 1 bedoeld is voor het linker oog en de andere uiteraard voor het rechter oog.

Wat betreft de leeftijd, toen was ik ook nog in de aanloop fase ;)

Ja en ik las pas een stukje dat het nog gekker wordt.

Je kunt tegelijkertijd op 1 scherm 2 verschillende uitzendingen bekijken. met behulp van een bril worden ook deze beelden weer gescheiden.
Lijkt me alleen wel lastig met het geluid....misschien koptelefoon ingebouwd in de bril ;-)

Wist wel dat geloof ik Volvo al zoiets had, hierbij werd de 'scheiding' bepaald door de inkijkhoek.
De bestuurder kan alleen de navigatie zien op het scherm en de bijrijder kan een DVD kijken vanaf de bijrijdersstoel.

Nog even terug over het 3D gebeuren: Wel heel bijzonder dat een bijna 200 jarige techniek nog steeds de basis is van de huidige 3D techniek.

Och, men reed duizenden jaren geleden al met karren vanwege een uitvinding die we nu wielen noemen.
Het basisprincipe is dus nog steeds gelijk maar niet meer vergelijkbaar met onze hedendaagse auto's.

Tja....als je het zo bekijkt....de naam 'notebook' is ook niet bedacht voor de eerste laptop.....

Een notebook was dan in eerste instantie ook geen electronisch apparaat maar een stapel aan elkaar geplakt papier waarvan je de blaadjes 1 voor 1 kon gebruiken ;)

Precies...dat bedoel ik. Heb jarenlang in de drukkerij gewerkt. Heb er zo idd aardig wat aan elkaar geplakt.
Maar dat is allemaal OT..

Maar fijn dat er iig nog iemand is die dit nog weet.

Ik kom ook uit de periode dat een notebook nog een pak papier was :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan