3x XP geinstalleerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hertje

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Hallo,

MIjn PC is vorige week teruggekomen van de reparateur, waar de harde schijf is vervangen. Ik ben gisteren begonnen om alle programmatuur opnieuw te installeren. Dit ging tot op een zeker moment goed, tot ik na installatie van een bepaald programma problemen kreeg. De computer moest hiervoor opnieuw opstarten, maar bleef toen maar steeds opnieuw opstarten.

Ik wist niet wat hiermee te doen en heb de computer opgestart met de CD van XP. Hij gaf aan dat hij de harde schijf zou formatteren en heeft XP opnieuw geinstalleerd. Na een tijdje kreeg ik weer hetzelfde probleem en ik heb hem weer opgestart met de CD van XP. Ik heb nu de indruk dat XP er nu 2x opstaat. Want na een tijdje kreeg ik weer hetzelfde probleem en toen kon ik bij het opstarten kiezen uit opstarten met XP of met XP.

Na een hoop gerommel kreeg ik uiteindelijk alleen maar een zwart scherm met linksboven een knipperd streepje, dus ik heb vandaag om uberhaupt leven in de pc te krijgen maar weer de CD gebruikt. Ik denk dat XP er nu 3x op staat.

Hoe kan ik alles weer verwijderen, zodat XP er maar 1 keer op staat?

Verder heb ik problemen met de geluidskaart, die is niet geinstallerd? Maar daar zag ik in een ander topic al iets over. at komt later dan wel.

En zelfs de installatie van de printer geeft problemen, want de printerpoort wordt niet automatisch aangegeven bij apparaatbeheer.

Wie kan mij helpen om mij PC weer aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt!

Bianca

extra info

Als ik met de dos.prompt op de schijf kijk zie ik o.a.staan:

windows
windows.0
windows.1
windows.2
windows.3

trek ik de juiste conclusie dat windows er zelfs 5x op staat? Kan ik in dos, enkele directories verwijderen, zodat windows er nog maar 1x op staat?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bij het opstarten vanaf de installatieschijf van WinXP heb je een optie om een partitie te kiezen waarop je Windows wilt installeren.
Maar je kunt daar ook bestaande partities verwijderen (letter D indrukken) nadat je met de pijltjes toets de gewenste partitie hebt geselecteerd.
Je begint hierna weer met een lege partitie waarop je vervolgens eenmaal Windows kunt installeren.

Als je in de betreffende 'mappen' kijkt op je schijf zal je zien dat dat zeer waarschijnlijk het geval is. Bij ierdere herhaalde installatie in Windows in de genoemde mappen opnieuw geïnstalleerd

Laatst bewerkt:
partitie

Ik heb maar 1 partitie, begrijp ik het goed dat ik deze moet wissen en XP daarna opnieuw moet installeren?

Hoi,

Ja dat klopt: je verwijdert de 'enige' partitie waaruit je harde schijf bestaat en maakt hem opnieuw aan (dat gaat ook via één van die startschermen wanneer je vanaf de cd opstart). Kijk voor info inderdaad op 'Windowscorner' zoals Bertus aangeeft.

veilig?

Als ik de partitie verwijder ben ik dan niet alle gegevens van de fabrikant kwijt?

Hoi,

Dat hangt ervan af ......
Lekker vaag dit.
Het hangt onder andere af van het merk en type PC (als het al een 'merk'-pc is).
Soms worden drivers en de recovery-mogelijkheid meegeleverd op een aparte partitie op/van de harde schijf; soms zijn er ook z.g. recovery cd's of dvd's meegeleverd waarop ook de drivers staan.

Maar kennelijk heb je in elk geval een aparte cd met Windows XP erop. Mogelijk is er nog een cd, met de drivers voor je pc.
Welk merk computer heb je?

Sorry voor de vaagheid, maar ik ben niet zo technisch aangelegd.

Ik heb een Maxdata.
Ik heb geen recovery-cd, alleen een cd met windows XP erop. Er is maar één partitie. Ik heb wel gisteren XP geinstalleerd waarbij werd aangegeven dat de schijf geformatteerd zou worden. Daarna deed alles het nog gewoon. Betekent dit dat ik de partitie wel veilig kan wissen?

Of kan ik ook in dos de andere versies van windows verwijderen?

Ja, maar het daarna windows nog meerdere malen geinstalleerd, waarbij niet werd aangegeven dat de schijf werd geformatteerd (was alleen bij de eerste keer). Staat er nu volgens mij 5 keer op.

Als ik met de dos.prompt op de schijf kijk zie ik o.a.staan:

windows
windows.0
windows.1
windows.2
windows.3

trek ik de juiste conclusie dat windows er zelfs 5x op staat? Kan ik in dos, enkele directories verwijderen, zodat windows er nog maar 1x op staat?

René: áls de harde schijf is geformatteerd voor de LAATSTE installatie van Windhoos die Bianca heeft gepleegd, kan de dosprompt nooit de vermelde informatie geven ... !

Bianca: Als je - na terugkomst van de reparateur de schijf een keer hebt geformatteerd en er ZOU evt. software, anders dan de installtie software van Windows op hebben gestaan, dan is die nu in elk geval verdwenen.

tip: Misschien toch maar weer een keer terug naar de reparateur, want kennelijk functioneerde hij nog niet naar behoren toen je hem terug had

René: áls de harde schijf is geformatteerd voor de LAATSTE installatie van Windhoos die Bianca heeft gepleegd, kan de dosprompt nooit de vermelde informatie geven ... !
Dat klopt, ergo niet geformatteerd. Je 'huidige' windows staat dus in windows.3
Is niet zo handig lijkt me, maar kan wel. Je kunt al die andere gewoon weggooien, maar zoals Teun al zegt: als je 'm geformatteerd hebt is alle software er al af, dus nogmaals opnieuw formatteren kan geen kwaad.
Na installatie van welk programma ging het dan helemaal fout? Als het niet aan dat programma ligt ben ik het overigens helemaal met Teun eens om de PC terug te brengen.

Bianca: Als je - na terugkomst van de reparateur de schijf een keer hebt geformatteerd en er ZOU evt. software, anders dan de installtie software van Windows op hebben gestaan, dan is die nu in elk geval verdwenen.

Daarom denk ik dat ik geen extra schade meer kan toebrengen door de partitie leeg te maken. (Het kwaad was dan toch al geschied)?

Ik ben in ieder geval de driver voor de geluidskaart kwijt, en voor de printerpoort?

Ik probeer het maar gewoon, anders moet de PC idd. maar weer terug naar de reparateur.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Bianca

Ha, bedankt. Dat was het volgende punt op mijn agenda, als ik XP weer in orde heb.

Hallo,
je heb hem terug gekregen van de reparateur nadat hij de harde schijf heeft vervangen,
heb je geen garantie gekregen, als ik jou was ging ik naar dat bedrijf terug.

Hallo,
je heb hem terug gekregen van de reparateur nadat hij de harde schijf heeft vervangen,
heb je geen garantie gekregen, als ik jou was ging ik naar dat bedrijf terug.

Alleen maar als het een hardware probleem is hè? Anders is het hun probleem niet.. en heb je kans dat je een rekening voor onderzoekskosten bij krijgt!

Het probleem is dat ik niet weet of het een technisch of een software probleem was. Maar laat ik er maar op vertrouwen dat de PC technisch in orde is als hij net van de reparateur komt. De kans dat het probleem in de software zit is ook groter.

Even update over de vorderingen (misschien dat anderen er nog wat aan hebben):

Ik heb de partitie geformatteerd. Daarna windows geinstalleerd. Tot nu toe werkt het nog. Dus nu weer met schone lei beginnen.

Nou de rest nog...

In ieder geval allemaal bedankt voor de hulp! :thumb:

Groetjes,
Bianca

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan