• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

4 cellen samen 100 excel formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joker1337

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2024
Goedenavond,

Graag zoek ik hulp voor een vraag waar ik geen oplossing voor kan vinden:

Ik vul 4 cellen (bijv: A1, A2, A3 en A4) met getallen die samen 100 moeten worden.
A1 = 10
A2 = 20
A3 = 30
A4 = 40

Als ik A1 wil veranderen in bijvoorbeeld 8, dan moeten de andere 3 waardes automatisch worden aangepast. Als de uitslag maar 100 blijft.
A1 = 8
A2 = 20,6
A3 = 30,6
A4 = 40,6

Het verschil zal worden verdeeld over de getallen. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.
Vriendelijke groet,
Joker

Hallo Sylvester, voorbeeldje in de vorm van een excel filetje? De 2e voorbeeld som heeft uiteraard nog een aantal getallen achter de comma. 20.6667 oid. Het verschil van 2 zal gedeeld worden door 3 en bij de andere getallen toegevoegd worden.

een aantal vragen komen bij mij boven.
1. Verander je alleen A1 en moeten dan A2:A4 dan aan gepast worden.
2. Zijn de begin waarden altijd gelijk.
3. Is de verdeling procentueel of absoluut.
4. Moet het in dezelfde cel aangepast worden of mag het ook op een kolom ernaast.
5. Als A1 weer 10 wordt moeten de andere waarden dan weer 20 30 en 40 worden?

Laatst bewerkt:
dat zijn allemaal vragen waar TS zeer moeilijk kan op antwoorden, als er een bestandje gevraagd wordt zegt hij ook foert.

Die moest ik even opzoeken:
(19e eeuw) (oorspr.: weg, voort) (Vlaanderen, tussenwerpsel, verwensing) verrek; je kunt de pot op; pak je weg; zoek het maar uit. Gezegd wanneer je je ergens niet mee bezig wil houden. Niet vermeld in het WNT. Zie ook: foertstem*.
P.S. Zie #5 voor de oplossing

een aantal vragen komen bij mij boven.
1. Verander je alleen A1 en moeten dan A2:A4 dan aan gepast worden.
2. Zijn de begin waarden altijd gelijk.
3. Is de verdeling procentueel of absoluut.
4. Moet het in dezelfde cel aangepast worden of mag het ook op een kolom ernaast.
5. Als A1 weer 10 wordt moeten de andere waarden dan weer 20 30 en 40 worden?
1. Ik wil graag A5 is bijvoorbeeld de som van A1:A4. Maar als ik bijvoorbeeld A1 aanpas naar beneden. Dan moet dat verschil gedeeld worden en bij A2, A3 en A4 bij geteld worden.
Bijvoorbeeld
A1 = 8
A2 = 20,67777
A3 = 30,67777
A4 = 40,67777
A5 = 100

De formule van A5 =som(A1:A4).

2. De begin waardes zijn altijd
A1 = 10
A2 = 20
A3 = 30
A4 = 40

3.Procenten
4. Mag in een kolom er naast om eens mee te starten
5. Als dit lukt is het mooi meegenomen.

@emields even rustig aan ajb. #5 is mij ook duidelijk en simpele optelling. Zie ter aanvulling mijn antwoorden

@Joker1337
Voldoet mijn oplossing niet? Heb je al eens een van de getallen in A1:A4 gewijzigd?

Hi,
Oplossing zonder VBA.

deze formules voor resp A2, A3 en A4:

PHP:
=20+(100-90-$A$1)/3
=30+(100-90-$A$1)/3
=40+(100-90-$A$1)/3

Je vraagt hulp en dan plaats je zelf een voorbeeld dat werkt.

Of is uw voorbeeld dan niet goed?

@emields
Dat werkende voorbeeld is mijn oplossing uit #5. Maar Joker1337 heeft nog niet laten weten wat hij daar van vindt.

@AHulpje
Misschien volgende keer bij je antwoord vermelden dat de oplossing in jouw xlsm bestand in de VBA module te vinden is.
Mogelijk is daardoor de eurocent van TS nog niet gevallen...

Maar TS zou toch tenminste kunnen antwoorden.

Goedenavond, @AHulpje. Ik had je bestand gedownload maar op mijn telefoon werkte dit niet, eerst instantie ook niet op mijn computer. Marco's geblokkeerd enz enz. het werkte iig niet.

Vanmiddag nogmaals geprobeerd en wat je gemaakt heb is zeker bruikbaar. Iedereen bedankt voor de fanatieke reacties! Ik ga een paar testje doen. Bij verder vragen laat ik me horen.

Mooi forum in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan